پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۵۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست‌خبری از یک تشکل‌‌ دانشجویی غیرقانونی حمایت کرد.

شعارسال: حسین میرزایی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست‌خبری با اشاره به رویکرد این معاونت در سال تحصیلی جاری تحصیلی، اظهار داشت: ویژگی اصلی دانشگاه، فرهنگ دانشگاهی است که از یادگیری تا کار علمی را در بر می‌گیرد. فرهنگ دانشگاهی و مسئولیت اجتماعی دو رکن اساسی در این حوزه است و این فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد تا تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها گفت: مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها بسیار مهم است و دانشگاهی دانشگاه است که بتواند این مسئولیت را بپذیرد، چون بخشی از کارآمدی دانشگاه‌ها در صورت پذیرش این مسئولیت نشان داده می‌شود.

** تشکیل شبکه ملی جامعه و دانشگاه

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این زمینه از ایجاد "شبکه ملی جامعه و دانشگاه" به عنوان اتاق فکری برای حل مسائل مناطق و استان‌های مختلف خبر داد و افزود: براساس تفاهم نامه‌های صورت گرفته بین وزارت علوم، وزارت کشور و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری این شبکه در 31  استان تشکیل شده است. روسای دانشگاه‌ها به عنوان رئیس این شبکه منصوب شده و احکام آنها صادر شده است.

وی ادامه داد: استاندار و رئیس برنامه و بودجه هر استان دو رکن اصلی این شبکه هستند و دبیر آن یکی از نخبگان استان خواهد بود. دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز در این شبکه مورد استفاده قرار خواهند گرفت، قرار است در این شبکه چالش‌ها و سیاست‌های استان‌ها شناسایی و برای آن راهکار ارائه شود.

** حمایت از تشکیل یک تشکل دانشجویی غیرقانونی

میرزایی در ادامه نشست‌خبری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مجوز فعالیت اتحادیه دانشجویی "تادا" و اینکه آیا این تشکل در حال حاضر در دانشگاه‌‌های مختلف دفاتر تاسیس کرده، تصریح کرد: درباره این اتحادیه حرف جدیدی وجود ندارد. تصمیمات در این باره در سایت وزارت علوم طی دو اطلاعیه رسما اعلام شد و  اتفاق جدیدی درباره آن رخ نداده است.

وی در عین حال ادعا کرد که در بیش از 20 دانشگاه دفاتر این اتحادیه تاسیس شده است.

میرزایی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره ابلاغ منشور حقوق دانشجویی و الزامات آن در دانشگاه‌‌ها گفت: منشور حقوق دانشجویی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. الزامات آن شوراهای دانشگاه‌هاست و طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده‌اند. این منشور دو بار اصلاح و به دانشگاه ابلاغ شده است. اگر استنکافی صورت بگیرد و رسیدگی به موقع انجام نشود، هیئت مرکزی موضوع را  بررسی خواهد کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سال تحصیلی جدید نیز گفت: اصلی‌ترین کار وزارت علوم ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و  زمینه‌سازی برای ایجاد فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به اصلاح آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی در دوره گذشته افزود: کرسی‌های آزاداندیشی به معنای درست تاکنون در دانشگاه‌ها رخ نداده، در صورتی که برگزاری این کرسی‌ها باعث ظرفیت‌سازی و حرکت جریان فعال دانشجویی در دانشگاه می‌شود، دانشجویان باید بتواند تفکرات خود را ابراز کنند. دانشگاه محل آزاداندیشی است و نباید مانع برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها شوند.

میرزایی در همین زمینه با اشاره به تاکید بر اجرای قانون از سوی مسئولان دانشگاه تصریح کرد: ما به دانشگاه‌ها تاکید کردیم تمامی شوراهای مرتبط مانند شورای هیئت نظارت بر تشکل‌ها، نشریات دانشجویی و سایر موارد به موقع تشکیل شود تا بتواند موارد مرتبط در شوراهای مربوط به خود را پیگیری کنند. بیشتر مشکلات در حوزه‌های مختلف دانشگاه در زمینه  به موقع تشکیل نشدن همین شورا‌ها در دانشگاه هاست.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم  درباره رویکرد وزارت علوم در حمایت از تشکل‌های دانشجویی گفت: در حال حاضر 211 تشکل اسلامی دانشجویی در دانشگاه‌ها حمایت می‌کنند که مربوط به گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی است. وزارت علوم حمایت مستقیمی از این تشکل‌ها ندارد و بر خود لازم می‌داند از همه آنها حمایت کند، لذا ما با همه تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در تعامل هستیم و در جلسات آنها شرکت می‌کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم با اشاره به فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها به برخی حواشی در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: برخی حساسیت‌هایی که در جامعه ایجاد می‌شود، بر دانشگاه نیز اثر می‌گذارد. درباره موسیقی در دانشگاه اجرای آن حین برنامه‌ها اشکالی وجود ندارد، اما برنامه‌ای با عنوان اجرای کنسرت مستقل در دانشگاه‌ها انجام نمی‌شود.

میرزایی با اشاره به لزوم مدیریت دانشگاه از درون دانشگاه و پرهیز از ورود نهادهای بیرونی در باره مسائل مختلف دانشگاه گفت: معتقدیم فشار نهادهای بیرونی کار را پر هزینه‌تر می‌کند و خود این نهادها نیز به این مسئله اعتقاد دارند. دانشگاه در درون خود مراجعی مانند کمیته انضباطی دارد که می‌تواند با تخلفات احتمالی برخورد کند، در قانون تصریح شده است، حتی اگر وزارت اطلاعات از موضوعی اطلاع و مدارکی دارد باید آن را  به کمیته انضباطی ارائه دهد و بررسی‌ها در شورای انضباطی دانشگاه انجام شود.

وی در پایان گفت: وظیفه داریم ضمن حمایت از دانشجویان اگر تخطی در دانشگاه صورت گیرد به آن رسیدگی کنیم تا پای نهادهای بیرونی به دانشگاه باز نشود.

طبق آئین‌نامه تشکل‏‌های اسلامی دانشگاهیان، مسئولیت تصویب و مجوز تاسیس اتحادیه دانشجویی بر عهده هیئت مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان است. درباره آخرین نشست این هیئت که مسئله مجوز "اتحادیه‌ تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان" (تادا) در آن مطرح بوده، حواشی متعددی مطرح است و برخی اعضا از جمله نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نتیجه اعلام شده درباره این تشکل را قانونی نمی‌دانند، لذا علیرغم ادعای سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، "تشکل‏‌های اسلامی دانشگاهیان" (تادا) تاکنون مجوز رسمی دریافت نکرده است.

همچنین موضوع اعطای مجوز به تشکل‏‌های اسلامی دانشگاهیان(تادا) هم‌اکنون در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 17 مهرماه 96، کد خبر: 1540889، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین