پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
با شروع کار دولت یازدهم در سال 92 فعالیت‌های کشاورزی به پیروی از سیاست‌های دولت برای رونق تولیدات داخلی مورد توجه قرار گرفت و در حالی که تراز تجاری تولیدات در سال 92 منفی 8 میلیارد دلار بود در حال حاضر به کمتر از منفی 3 میلیارد دلار رسیده است.

شعار سال: با شروع کار دولت یازدهم در سال 92 فعالیت‌های کشاورزی به پیروی از سیاست‌های دولت برای رونق تولیدات داخلی مورد توجه قرار گرفت و در حالی که تراز تجاری تولیدات در سال 92 منفی 8 میلیارد دلار بود در حال حاضر به کمتر از منفی 3 میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری منفی ۸,۱ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی نشان‌دهنده فاصله زیاد صادرات و واردات محصولات این بخش بود که از ابتدای دولت یازدهم با تلاش‌های انجام‌شده، تراز تجاری محصولات این بخش 5 میلیارد دلار بهبود داشته و هم‌اکنون به کمتر از منفی سه میلیارد دلار رسیده است. بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، تراز تجاری این بخش تا پایان برنامه ششم توسعه باید به صفر برسد که دولت برنامه‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف اجرا کرده است. کاهش وابستگی در تولیدات کشاورزی و مواد غذایی و بهبود امنیت غذایی با تکیه بر تولیدات داخلی از اولویت‌های دولت در بخش کشاورزی است. خوداتکایی در محصولات اساسی کشاورزی در اسناد بالادستی نیز مورد تأکید قرار گرفته است به همین دلیل دولت نیز توجه ویژ‌ه‌ای به بخش کشاورزی دارد.

حمایت از کشاورزی زمانی انجام گرفت که در سال 92 یعنی آغاز کار دولت یازدهم واردات بی‌رویه کشاورزی در کشور بود در چنین شرایطی حمایت مناسب دولت برای افزایش تولید و کاهش وابستگی از طریق افزایش بهره‌وری، بهبود عملکرد، به‌کار‌گیری ماشین‌آلات جدید، اجرای روش‌های آبیاری نوین، استفاده از بذور اصلاح شده، اجرای الگوی کشت و... از ظرفیت‌های مغفول مانده در این بخش اجرا شد. این اقدامات عامل افزایش انگیزه و خود باوری در بین کشاورزان شد طوری که در پایان سال گذشته تولیدات کشاورزی با 15.4 درصد افزایش از نظر وزنی به 117 میلیون تن و از نظر ارزش به 210 هزار میلیارد تومان رسید.
یکی از معضلات و مشکلات بخش کشاورزی قبل از دولت یازدهم افزایش واردات بی‌رویه انواع محصولات کشاورزی در کنار کاهش صادرات آنها و وخیم‌تر شدن وضعیت تراز تجاری منفی محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بود که به همین دلیل اولویت دولت در بخش کشاورزی در حمایت از تولید قرار گرفت تا تراز تجاری کشاورزی به سمت مثبت شدن پیش برود.
طی سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل، کاهش و ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای واردات بی‌رویه انواع محصولات کشاورزی بویژه کالاهای اساسی و سیاستگذاری و ایجاد مشوق برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی سیاستگذاری‌هایی مانند محدودیت برای واردات بی‌رویه برنج، شکر، روغن و ممنوعیت واردات گندم اعمال شد و از سویی دیگر صادرات برخی محصولات کشاورزی نیز رونق بیشتری گرفت.
براساس آمارهای رسمی منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی سال ۱۳۹۲ که دولت یازدهم از نیمه دوم آن سال بر سر کار آمد، تراز تجاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی منفی ۸.۰۷ میلیارد دلار بود که در سال‌ بعد به منفی ۵.۴ میلیارد دلار، در سال ۱۳۹۴ به منفی ۳.۳ میلیارد دلار و در سال گذشته به منفی ۳.۰۹ میلیارد دلار رسید.اکنون نیز برای ادامه روند مثبت‌سازی تراز تجاری کشاورزی سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی حرکت از تولید مواد خام به سمت فرآوری و حلقه‌های بالاتر است. هم‌اکنون بیش از ۵۰ میلیون تن از ۱۱۸ میلیون تن محصولات کشاورزی کشور فرآوری می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در ستاد اقتصاد مقاومتی، افزایش حجم محصولات فرآوری‌شده کشاورزی و همچنین ساخت انبارها، سردخانه‌ها و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار قرار دارد. همچنین افزایش کشت‌های پاییزه و کشت‌های گلخانه‌ای نیز برنامه‌ای دیگر برای افزایش بهره‌وری کشاورزی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 15 مهر 96، کدمطلب:202536، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین