پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی گفت: بهبود وضعیت صادرات محصولات کشاورزی نیازمند اراده جدی همه دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی است.

شعار سال: نادر صفرزاده ظهر امروز در جلسه میز توسعه صادرات میز کشور که در سالن جلسات فرهنگسرای جوان ارومیه برگزار شد اظهار داشت: برگزاری جشنواره سیب در آذربایجان غربی از جمله پیشنهادی است که می‌تواند این محصول را بیش از پیش در معرض توجه همگانی قرار دهد.

وی گفت: در سال 73 اولین همایش سیب و کنسانتره در آذربایجان غربی برگزار شد و متعاقب آن سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی در این حوزه اتفاق افتاد.

صفرزاده افزود: استان آذربایجان غربی سه فرودگاه دارد بنابراین باید از این ظرفیت در حمل‌ونقل هوایی برای صادرات محصولات کشاورزی حداکثر استفاده را به عمل آورد.

وی با تشریح دلایل مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی اظهار داشت: در 40 سال گذشته 40 میلیارد مترمکعب از ذخایر آبی کشور کاهش یافته که بخش عمده‌ای از آن در حوزه کشاورزی و با تولید محصولاتی فاقد توجیه اقتصادی مصرف شده است.

صفرزاده گفت: سالانه 100 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود که پنج و نیم تا شش میلیون تن آن در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود.

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی گفت: محصولاتی چغندرقند و سیب از عمده محصولات تولید در استان ماست که آب زیادی صرف تولید آن می‌شود.

وی با تبیین مشکلات مربوط به صادرات محصولات کشاورزی افزود: باید در جلسات آینده وظیفه هر ارگان را برای بهبود وضعیت صادرات محصولات کشاورزی مشخص کرد چراکه بهبود وضعیت صادرات محصولات کشاورزی نیازمند اراده جدی همه دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی است و باید از ظرفیت قانون گذاری کشور نیز برای بهبود وضعیت بخش کشاورزی استفاده شود.

اعطا جوایز صادراتی به صادرکنندگان محصولات کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار داشت: اصلاح روش‌های کشت و آبیاری برای تولید محصولات بازارپسند و سالم در صدر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

اسمعیل کریم زاده گفت: ارزش غذایی محصول سیب درختی بسیار بالاست و درحال حاضر کمبود سیب درختی را در کشور شاهد هستی اما در عین حال میزان مصرف سیب نیز به دلایل مختلف در کشور پایین است.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: سیب صادراتی استان می‌تواند در بهترین کیفیت به خارج صادر شود ولی حاشیه‌ها و قوانین دست و پاگیر صادرات این محصول را با مشکلات مختلفی درگیر کرده است.

وی گفت: کشور روسیه 800 هزار تن سیب مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند بنابراین نیاز است ایران سهم خود را از این حجم بازار مشخص کرده و برای آن برنامه ریزی کند.

کریم زاده افزود: اعطا جوایز صادراتی و کمک به تأمین سرمایه در گردش و کمک 100 میلیارد تومانی دولت به صادرکنندگان و ایجاد خط اعتباری ویژه و کمک به مکانیزاسیون کاشت و برداشت سیب از جمله عواملی است که می‌تواند به تحول در صادرات سیب منجر شود.

موانع صادرات محصولات کشاورزی از میان برداشته شود

شهردار ارومیه نیز در این جلسه اظهار داشت: موضوع سیب دغدغه اصلی 30 درصد از مردم استان آذربایجان غربی است بنابراین توجه به مشکلات این بخش باید بیش از پیش در اولویت مسئولان باشد.

محمد حضرت پور گفت: سال گذشته فقط 345 هزار تن صادرات سیب داشتیم در حالیکه باید بسیار بیش از این مقدار صادرات انجام شود بنابراین با شناسایی بازارهای هدف و حل مشکلات سورتینگ و بسته بندی می‌بایست در پی نقش آفرینی مؤثر در بازار سیب منطقه باشیم.

وی افزود: باید وزارت صنعت، معدن و تجارت با اهتمام بیشتری به شناسایی بازارهای هدف بپردازد و صادرکنندگان را یاری کند.

شهردار ارومیه گفت: متأسفانه شرکت‌های فراوری و کنسانتره داخلی توان رقابت با شرکت‌های چینی را ندارد و از سوی دیگر نرخ پایین خرید صنعتی محصولات از کشاورزان نیز یکی از مشکلات اصلی باغداران است.

حضرت پور تصریح کرد: باید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کمک به بخش کشاورزی و در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش مسئولانه وارد عمل شود و در این میان چون آذربایجان غربی یک سوم از تولید سیب کشور را دارد بنابراین باید به همین نسبت تسهیلات لازم در اختیار صادر کنندگان استان قرار گیرد.

شهردار ارومیه اظهار داشت: جای تأسف است که با مسدود شدن مرز عراق، صادرات محصولات کشاورزی استان ما نیز به این کشور متوقف شده است که آن اتفاق به زیان باغداران تمام شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 2 آبان 96، کد مطلب: 1555230:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین