پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۲۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی گفت : روند صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور در شش ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با یک درصد افزایش به هفت درصد رسیده است.

شعار سال: «کاوه زرگران» افزود: افزایش در صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور در نیمه نخست امسال در همسنجی با پارسال در حالی رخ داده است که صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی و ارزشی، دو و نیم درصد کاهش داشته است.
به گفته این مقام مسئول، عمده این کاهش به دلیل کاهش صادرات محصولات باغی از قبیل پسته و سیب بوده است؛ در حالی که رشد حدود 10 درصدی در صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور از کاهش بیشتر صادرات گروه محصولات کشاورزی و غذایی کشور جلوگیری کرده و سبب ارتقای تراز تجاری این گروه شده است.
وی توضیح داد: صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور از حدود یک میلیارد و 280 میلیون دلار در شش ماهه نخست سال 95 با رشد صعودی به حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار در نیمه نخست امسال رسیده است و به لحاظ وزنی نیز با رشدی نزدیک به 23 درصدی مواجه بوده است؛ به طوری که از 748 هزار تن به 923 هزار تن افزایش داشته است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران همچنین سهم صادرات صنایع غذایی و تبدیلی از کل صادرات غیر نفتی کشور در مدت یاد شده را نسبت به مدت مشابه پارسال را با یک درصد افزایش، هفت درصد اعلام کرد و گفت: این افزایش در حالی رخ داده است که ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور در این دوره با کاهشی تقریبی سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده است.

**
پیش بینی رکورد یک میلیارد دلاری صادرات محصولات صنایع لبنی
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در ادامه صنایع لبنی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی و آبمیوه و کنستانتره را به عنوان گروه‌های عمده صادراتی صنایع غذایی و تبدیلی کشور در این دوره برشمرد و گفت: صنایع لبنی کشور با صادرات نزدیک به 500 میلیون دلاری در شش ماه نخست امسال پیشتاز صادرات صنایع غذایی کشور بوده است.
وی علت اصلی رشد صادرات چشمگیر فرآورده های صنایع لبنی کشور را حمایت های دولتی در قالب تخصیص یارانه برای توسعه صادرات این محصولات عنوان کرد و افزود: در صورتی که صادرات محصولات لبنی کشور با روند فعلی ادامه پیدا کند و مانعی بر سر راه صادرات این محصولات به وجود نیاید، کسب رکورد یک میلیارد دلاری صادرات لبنیات تا پایان امسال دست یافتنی است.
زرگران، اقلام عمده صادراتی صنایع غذایی در این دوره را نیز برشمرد و اظهار داشت: شکلات با صادرات حدود 118 میلیون دلاری مهم ترین کالای صادراتی صنایع غذایی در شش ماه نخست امسال بوده است و محصولات بستنی، پنیر و کشک، ماست، رب گوجه فرنگی، شیر و خامه و شیرخشک و انگور خشک شده به ترتیب عمده ترین قلم کالاهای صادراتی صنعت غذای کشور بوده اند.
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ادامه داد: با وجود آنکه صادرات محصول پسته کشور در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ ارزشی 43 درصد (حدود 63 میلیون دلار) و به لحاظ وزنی 48 درصد کاهش یافته است، همچنان با صادرات حدود 219 دلاری در نیمه نخست امسال، عمده ترین کالاهای صادراتی گروه کشاورزی و صنایع غذایی کشور محسوب می‌شود.

**
افزایش 900 میلیون دلاری واردات برنج، گوشت و روغن خام
وی، واردات کالاهای اساسی گروه کشاورزی کشور را نیز در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صعودی اعلام کرد و گفت: ارزش واردات کالاهای اساسی غذایی در نیمه نخست امسال نزدیک به نه میلیون تن به ارزش حدود پنج میلیارد و 90 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 13 درصد و به لحاظ ارزشی 26 درصد افزایش داشته است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران اقلام مهم وارداتی در شش ماه نخست امسال را برنج، دانه ذرت، دانه سویا، روغن خام، کنجاله و گوشت گوساله عنوان کرد و گفت: برنج با واردات حدود 996 میلیون دلاری، 37 درصد از ارزش واردات کشور را در نیمه نخست سال 96 به خود اختصاص داده است و ارزش واردات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل 108 درصد افزایش داشته است.
به گفته این مقام مسئول، در نیمه نخست امسال نزدیک به سه میلیون و 500 هزار تن دانه ذرت به ارزش تقریبی 813 میلیون دلار به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد به لحاظ وزنی و 29 درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است؛ واردات دانه سویا نیز در نیمه نخست امسال نزدیک به یک میلیون و 180 هزار تن به ارزش تقریبی 620 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 11 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.
وی ادامه داد: واردات روغن خام نیز در نیمه نخست امسال به طور تقریبی 600 میلیون دلار بوده است که به لحاظ ارزشی رشدی حدود 85 درصدی نسبت به مدت مشابه سال داشته است؛ کنجاله نیز با واردات حدود 285 میلیون دلاری جزو اقلام عمده وارداتی کشور در شش ماه نخست امسال بوده است و واردات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد کاهش داشته است، همچنین واردات گوشت گوساله نیز در این دوره حدود 231 میلیون دلار بوده است که به لحاظ ارزشی 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
زرگران ادامه داد: کالاهای اساسی برنج، روغن خام و گوشت در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش واردات چشمگیری مواجه بوده اند، به طوری که واردات برنج با حدود 477 میلیون دلار افزایش به رقم 996 میلیون دلار رسیده است، واردات روغن های خام نیز با حدود 280 میلیون دلار افزایش در واردات به حدود 600 میلیون دلار رسیده است و واردات گوشت نیز در مجموع حدود 78 میلیون دلار به حدود 265 میلیون دلار رسیده است که واردات این سه قلم کالای اساسی تقریبا 900 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 22 مهر 96، کد مطلب: 82695393: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین