پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۳۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
مهدی صادقی‌نیارکی افزود: بهترین راهکار برای توسعه بازارهای صادراتی، تشکیل کنسرسیوم‌ها یا شرکت‌های مدیریت صادرات است که بتوانند با برخورداری از نقدینگی لازم، به پیش‌خرید نقدی محصولات (سلف‌خری) پرداخته، محصولات را دست‌چین کرده و با کیفیت یکسان به بازار عرضه کنند.

شعار سال: مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود صادرات 3/3 میلیارد دلار صنایع غذایی ایران در سال 96، این بخش از نبود کنسرسیوم‌هایی که بتوانند این محصولات را آسان و با کیفیت به دست مشتریان در کشورهای همسایه برسانند، رنج می‌برد‌. مهدی صادقی‌نیارکی افزود: بهترین راهکار برای توسعه بازارهای صادراتی، تشکیل کنسرسیوم‌ها یا شرکت‌های مدیریت صادرات است که بتوانند با برخورداری از نقدینگی لازم، به پیش‌خرید نقدی محصولات (سلف‌خری) پرداخته، محصولات را دست‌چین کرده و با کیفیت یکسان به بازار عرضه کنند. وی تأکید کرد: در صورت رعایت بازاررسانی بی‌وقفه، استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب و ارائه کالاها با قیمت‌های کم‌نوسان و همچنین توسعه حمل‌ونقل زنجیره سرد، پتانسیل بالایی برای توسعه صادرات لبنیات، آبزیان، برخی چاشنی‌ها و تره‌بار ایرانی در بازارهای منطقه وجود دارد‌. وی خاطرنشان کرد: وجود ثبات سیاسی و امنیتی در ایران، همچنین زیرساخت‌های مناسب و در حال توسعه، بازار بزرگ، دسترسی آسان به سایر کشورهای منطقه و همسایگان که کاهش هزینه‌ها را به‌دنبال دارد، ایران را به کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی برای دست‌یابی به بازار بزرگ 600 میلیونی همسایگان تبدیل کرده است. صادقی‌نیارکی تصریح کرد: هرچند حضور برندهای بزرگ در پسابرجام با افزایش سرمایه و انتقال فناوری در کشورمان همراه بوده؛ اما ریزش و خروج از صحنه برخی شرکت‌های داخلی را نیز به دنبال داشته است؛ با این حال مزایای حضور این شرکت‌ها که منجر به ارتقای تولید و بهبود کیفیت کالا، رقابتی‌تر شدن قیمت‌ها، توسعه صادرات و ارتقای تحقیق و توسعه می‌شود، قابل چشم‌پوشی نیست.

صادرات 3/3 میلیارد دلاری صنایع غذایی

وی تصریح کرد: پارسال دومیلیون و 200 هزار تن انواع محصولات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی به ارزش سه‌میلیارد و 340 میلیون دلار صادر شد؛ بر این اساس و با توجه به برنامه‌ریزی برای صادرات 3/6میلیارد دلاری، بیش از 93 درصد این هدف محقق شد. این مقام مسئول گفت: صنایع غذایی با صادرات حدود 2/8میلیارد دلار و سهم حدود 86 درصدی در رتبه نخست، صنایع دارویی با صادرات نزدیک به 270 میلیون دلار و سهم حدود هشت درصدی در رتبه دوم و صنایع آرایشی و بهداشتی با صادرات حدود 227 میلیون دلار و سهم حدود شش درصدی رتبه سوم از نظر ارزش صادرات این بخش را به خود اختصاص داده‌اند‌.

صادقی‌نیارکی ادامه داد: این میزان صادرات در هم‌سنجی با سال 95 از نظر وزنی 24 درصد و از نظر ارزشی 13 درصد رشد داشته است‌. ارزش صادرات صنایع غذایی حدود 13 درصد و صنایع دارویی حدود 41 درصد به ثبت رسیده، اما صادرات محصولات آرایشی- بهداشتی مشابه سال 95 بوده است‌. به گفته وی، فرآورده‌های لبنی و بستنی، شیرینی و شکلات، زعفران، رب گوجه‌فرنگی، آبمیوه و کنسانتره، ماکارونی و پاستا، عصاره شیرین‌بیان، آرد گندم، فرآورده‌های سیب‌زمینی، پودر شوینده، مایع ظرفشویی و انواع داروی انسانی عمده محصولات صادراتی کشورمان در این بخش را تشکیل می‌دادند‌. مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت یادآور شد: پارسال از نظر ارزشی بیش از 10 میلیون دلار به 20 کشور جهان صادر شد که در این بین، عراق با 46 درصد و افغانستان با 20 درصد بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص دادند‌.

پاکستان، امارات متحده عربی، هنگ‌کنگ، سوریه، اسپانیا، ترکیه، آلمان و ترکمنستان نیز از دیگر بازارهای صادراتی ایران است‌. به گفته صادقی، سهم صادرات بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور در سال گذشته از کل صادرات غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی) 8/4 درصد بوده است‌. وی با اشاره به صادرات 2/57میلیارد دلاری کالاهای مصرفی و نهایی و 770 میلیون دلاری کالاهای واسطه‌ای در این بخش، تصریح کرد: صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با خام‌فروشی کمتر، از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و «زنجیره ارزش» به‌خوبی در آن‌ها شکل گرفته است‌. مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برای امسال 3/6 میلیارد دلار صادرات برنامه‌ریزی شده که اولویت با صادرات محصولات نهایی به‌ویژه صنایع دارویی به کشورهای منطقه است‌. وی یادآوری کرد: در زمینه محصولات صنایع غذایی، حفظ بازارهای موجود و افزایش بازارهای جدید برنامه‌ریزی شده و در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز افزایش داخلی‌سازی محصولات با همکاری کشورهای صاحب‌سبک در برنامه است‌. صادقی بیان کرد: در عرصه تولید مواد شوینده و بهداشتی قادر به تأمین 90 درصد بازار داخلی هستیم، اما نزدیک به 35 درصد مواد آرایشی مورد نیاز از داخل تأمین می‌شود‌. وی ادامه داد: ارتقای داخلی‌سازی در مواد آرایشی با حمایت از واحدهای موجود، افزایش ظرفیت و بازسازی آن‌ها، به‌کارگیری فناوری و فرمولاسیون جدید و همکاری‌های مشترک به جای واردات محصولات نهایی، برنامه‌ریزی شده است‌. این مقام مسئول تصریح کرد: در این پیوند پس از برجام، در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی مذاکره‌هایی با شرکت‌هایی از ایتالیا و آلمان و هیئت‌هایی از فرانسه انجام شده است‌. وی گفت: رشد صادرات طی سال‌های گذشته حاکی از آن است که تولیدکنندگان داخلی در شناخت بازار هدف، بهبود کیفیت تولیدات و رقابت‌پذیر کردن قیمت‌ها عملکرد قابل قبولی داشته‌اند، اما به دنبال تعامل با کشورهایی که با آن‌ها منافع مشترک داریم - ازجمله در زمینه‌های تحقیق و توسعه و تولید تحت لیسانس‌- هستیم که این مهم به افزایش صادرات خواهد انجامید‌. صادقی همچنین با اشاره به برخی محصولات منتخب، اضافه کرد: پارسال تولید روغن نباتی به یک‌میلیون و 474 هزار تن، داروی انسانی نزدیک به 38 میلیارد عدد و پودر شوینده به 651 هزار تن رسید‌.

حجم واردات صنایع غذایی

صادقی نیارکی در ادامه گفت: پارسال چهار میلیون و 203 هزار تن محصول در این بخش به ارزش شش ‌میلیارد و 321 میلیون دلار وارد کشور شد که کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه ازجمله روغن خام و کنجاله، بخش عمده آن را تشکیل می‌دهند‌. وی افزود: سال گذشته حدود چهارمیلیون تن مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و برخی کالاهای اساسی مورد نیاز به ارزش چهار میلیارد و 133 میلیون دلار و 200 هزار تن کالاهای مصرفی به ارزش دو میلیارد و 188 میلیون دلار که عمده آن‌ها را داروهای خاص و‌ های‌تک تشکیل می‌داد، وارد شد‌.

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت توضیح داد: داروهای انسانی با یک میلیارد و 156 میلیون دلار، روغن با یک‌میلیارد دلار، کنجاله با 500 میلیون دلار و مواد اولیه و مؤثره دارویی با 420 میلیون دلار، مهم‌ترین اقلام وارداتی پارسال بوده است‌.

افزایش سرمایه‌گذاری خارجی‌ها

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های خارجی که در زمینه‌های دارویی، غذایی و بهداشتی با ایران همکاری می‌کردند، به‌طور عمده پس از تحریم‌ها نیز بازار ایران را حفظ کردند؛ اما در پسابرجام شاهد افزایش سرمایه‌گذاری آن‌ها بودیم‌. مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت افزود: در سال‌های گذشته به‌ویژه با اجرایی شدن برجام، شاهد سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی بودیم که عمده آن‌ها کشورهای اروپایی بودند و در قالب سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر)، سرمایه‌گذاری مستقیم یا تولید تحت لیسانس انجام شد‌.

سهم13/5درصدی صنایع غذایی از کل واحدهای صنعتی کشور

صادقی اظهار کرد: مجموع تعداد واحدهای صنعتی زیرمجموعه این اداره کل 11 هزار و 288 واحد است که 5/13 درصد از کل واحدهای صنعتی کشور را شامل می‌شوند‌. به گفته وی، 15/4 درصد سرمایه‌گذاری انجام‌شده صنایع کشور در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی بوده که 17/2 درصد از اشتغال صنعتی کشور را در بر می‌گیرند و بر این اساس جزو صنایع اشتغال‌زای کشور محسوب می‌شوند‌. این مقام مسئول در وزارت صنعت تصریح کرد: مطابق گزارش‌های مرکز آمار ایران، 15 درصد ارزش افزوده و طبق گزارش‌های بانک مرکزی 16/4 درصد ارزش افزوده بخش صنعت کشور مربوط به صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی است‌. وی بیان کرد: از مجموع واحدهای صنعتی یادشده، نه هزار و 872 واحد (88 درصد) در حوزه محصولات غذایی و آشامیدنی، 451 واحد (چهار درصد) در حوزه محصولات دارویی (مواد اولیه، مواد مؤثره و داروهای انسانی و دامی) و 936 واحد (معادل هشت درصد) در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند‌. صادقی با اشاره به عملکرد سال 96 این واحدها یادآور شد: پارسال یک‌هزار و 270 پروانه بهره‌برداری جدید در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی صادر شد که یک‌هزار و 11 پروانه در حوزه صنایع غذایی، 188 پروانه در صنایع آشامیدنی و بهداشتی و 71 پروانه در زنجیره دارو و صنایع دارویی بود‌. وی گفت: 47 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در پروانه‌های یادشده صورت گرفت که زمینه اشتغال‌زایی بیش از 23 هزار نفر را فراهم کرد‌.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 97، کد مطلب: 44034، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
صنایع غذایی ایرانی از بهترین صنایع صادراتی ایران به شمار میاد که میتونه درامد زایی بسیاری رو برای کشور داشته باشه
ا.ح75
علی110
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
ایران از همین صادرات میتونه در آمد های بیشتری رو نسبت به درآمد های نفتی داشته باشه
ر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین