پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۷۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
شکلات ۳۰ درصد از صادرات مواد غذایی کشور را به خود اختصاص داده است؛ این صنعت در سال ۱۳۹۶ معادل ۶۶۰ میلیون دلار از طریق صادرات ارزآوری داشته و هم اکنون ۶۵ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.

شعار سال: صنعت شکلات در ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و علاوه بر کیفیت محصول، به دلیل بسته‌بندی مناسب و وجود رقابت در داخل کشور، توان بسیار بالایی در بازار جهانی به دست آورده است.

بر اساس این گزارش رشد فراوان­ صنعت شکلات در سال‌های اخير، اين حوزه را به يکي از بخش‌های موفق اقتصاد ايران تبديل کرده است. اين صنعت موفق شده نه‌تنها در بازار داخلي به‌خوبی عمل کند بلکه محصولات قابل‌رقابت با انواع خارجي، توليد کند.

شکلات یک سوم صادرات صنایع غذایی ایران

صنایع غذایی ایران سالانه دو میلیارد تن محصول به خارج از کشور صادر می‌کنند و ۳۰ درصد از دو میلیارد تن صادرات این بخش به صنعت شیرینی و شکلات اختصاص دارد.

به گفته جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران، صنعت شیرینی و شکلات از نظر تولید، صادرات و جنبه‌های مختلف دارای جایگاه خوب و جزو نشان‌های تجاری برتر در بازار جهانی است. همچنین ارزش‌افزوده صنعت شیرینی و شکلات و میزان اشتغال‌زایی آن نسبت به صنایع دیگر بیشتر است و تراز تجاری سالانه این صنعت ارزآوری بالایی دارد. همچنین باید افزود که صنعت شکلات بیش از ۶۵۰۰۰ نفر را به خود مشغول کرده است که در صورت توسعه این صنعت، ظرفیت بسیار بیشتری برای اشتغال‌زایی دارد.

صادرات شکلات و شیرینی ایران به ۶۶ کشور جهان

صنعت شیرینی و شکلات ایران با پنج محصول فراگیر آدامس، شکلات، انواع بیسکویت به‌ویژه ویفر و کمترین مقدار صادرات این بخش مانند کیک و کلوچه، در بازارهای جهانی حضور دارد و به ۶۶ کشور جهان ازجمله کشورهای اروپایی، منطقه‌ای، حاشیه خلیج‌فارس، آسیای جنوب شرقی و کشورهای هم‌جوار مانند عراق و افغانستان، با بیشترین آمار تقاضا صادر می‌شود.

کار مطالعاتی در تولیدی‌های شکلات ایران

مدیر تولیدشرکت پارس مینو به‌عنوان یکی از برترین شرکت‌های تولید شکلات ایرانی گفته است که این شرکت، مطالعات ذائقه پژوهی را در ایران انجام داده است و با توجه به یافته‌های گزارش‌شده، سرانه مصرف شکلات در ایران حدود دو کیلوگرم برای هر نفر است و طی ۱۵ سال گذشته، مردم ایران شکلات شیری را دوست داشته‌اند، اما طی سال‌های اخیر به دنبالتبلیغاتی که برای شکلات تلخ شده است، ازجمله خواص ضد سرطانی آن، ذائقه مردم ایران در مصرف شکلات تغییر کرده است.

شرکت مینو همچنین در نمایشگاه‌های مختلفی از جمله روسیه، امارات، آلمان و فرانسه شرکت کرده و اخیراً نیز در قاره آفریقا حضور داشته و توان صادرات شکلات به کشورهای مختلفی در آسیا، اروپا، آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به دست آورده است.

همچنین شرکت شوکوپارس صادرات محصولات را به کشورهای منطقه، افغانستان، پاکستان، عمان دارد؛ و علاوه بر صادرات منطقه‌ای توانسته است در بازارهای اروپایی، آمریکا، کانادا، استرالیا و در حال حاضر کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند.

کیفیت خوب، بسته‌بندی مناسب و رقابت در صنعت شکلات ایران

صنعت شکلات‌سازی جزو اندک صنایعی بوده که در کشور به بحث بسته‌بندی آن توجه ویژه شده است. بر اساس گزارش‌ها و آمار سال ۹۶، صادرات این گروه به ارزش ۶۶۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹۲/۵ درصد وزنی و ۲۵/۷ درصد ارزشی افزایش داشته است.

مورد دیگر در رابطه با صنعت شکلات این است که تعداد زیاد تولیدکنندگان و رقابت شدیدی که بین سازندگان این نوع خوراکی وجود دارد، از دلایل موفقیت صنعت شکلات داخلی تا به امروز بوده است.

امروز در هر مغازه حداقل ۲۰ تا ۳۰ نوع شکلات دیده می‌شود و انواع و اقسام کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مشغول تولید آن هستند. همین رقابت باعث به وجود آمدن شرایط بهتر محصول حتی در کیفیت بسته‌بندی‌شده و موفقیت آن در صادرات را به دنبال خود داشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مقاومتی نیوز، تاریخ 29 فروردین 97، شماره: 51726: www.moqavemati.net


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
واقعا عجیبه! فکر میکردم همهشکلات های ما وارداتی باشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین