پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
چند روز پیش از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای رد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای 2015، صداهای تأثیرگذار در واشنگتن که به دنبال به حداقل رساندن صدمات ناشی از چنین اقدامی هستند، متحدان اصلی آمریکا هستند.

شعارسال: به نقل از بلومبرگ، دیپلمات‌های اروپایی تلاش خود برای تأثیرگذاری روی تصمیم ترامپ را تشدید کرده‌اند تا این پیمان بین‌المللی به خطر نیافتد و در این راستا در میان اعضای کنگره رایزنی می‌کنند و سعی دارند بر مشاوران ترامپ اثر بگذارند. درعین‌حال، آن‌ها علاقه‌مند به گفت‌وگو در مورد دیگر حوزه‌های رفتاری ایران –ازجمله برنامه موشکی- هستند، البته تا جایی این گفت‌وگو خارج از چارچوب توافق هسته‌ای باشد.


علیرغم انتقادات چندباره ترامپ از برجام،  متحدان آمریکا همچنان توافق هسته‌ای را یک دستاورد می‌دانند. بر اساس قانون آمریکا ترامپ باید هر 90 روز یک‌بار در مورد پایبندی ایران به توافق تصمیم بگیرد و مهلت بعدی پانزدهم اکتبر است. رئیس‌جمهور امریکا نشان داده که احتمالاً این بار پایبندی ایران به توافق را رد خواهد کرد.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه در برلین به خبرنگاران گفت: «توافق ایران یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ است.» وی در ادامه افزود: « ادعای دولت ترامپ مبنی بر اینکه ایران به توافق پایبند نیست، در تضاد با ارزیابی تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا—و در تضاد با ارزیابی ما است.»

گابریل گفت: «فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا فوراً خواستار وفاداری به این توافق هستند.» برجام تحریم‌های بین‌المللی را در ازای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران لغو کرد.

سناتور دیک دوربین هفته گذشته خواستار برگزاری نشستی شد که طی آن سفرای آمریکا در آلمان، فرانسه و انگلیس تلاش خود برای حمایت از توافق ایران را به بیش از بیست سناتور دموکراتیک ابراز داشتند.

سفارت انگلیس در واشنگتن با انتشار یک بیانیه و فیلم در صفحه توییتر خود طی هفته گذشته گفت: «توافق هسته‌ای ایران کار می‌کند.» این سفارتخانه همچنین برنامه هسته‌ای ایران را پیش و پس از توافق مقایسه کرده و گفت که دو سوم سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم فعالیت نمی‌کنند و 95 درصد ذخایر اورانیوم به خارج از کشور منتقل شده است.

بر اساس این بیانیه «ایران به مدت 25 سال تحت سختگیرانه ترین مکانیسم نظارتی که تاکنون مذاکره شده، قرار خواهد داشت.» این بخش از بیانیه بازتاب صحبت‌های یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که گفت «ایران تعهدات هسته‌ای خود را انجام داده است.»

اما دیدگاه ترامپ این نیست. وی در مبارزات انتخاباتی خود از پاره کردن توافق سخن گفته بود. مقامات دولت آمریکا ازجمله رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور این‌طور استدلال می‌کنند که یکی از کمبودهای اصلی برجام عدم پوشش مسائلی چون تداوم برنامه موشکی ایران و مشارکت آن در درگیری‌های خاورمیانه است.

گابریل دراین‌باره گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به رفتار ایران در خاورمیانه، از یمن تا لبنان، انتقاد دارد. هیچ مسئله‌ای نیست. ما هر کاری برای متقاعد کردن اعضای سنا و کاخ سفید انجام خواهیم داد که نشان دهیم آماده‌ایم در کنار آمریکا با ایران به موضوعات مختلف خاورمیانه بپردازیم و فشار بر ایران را از طریق ابزارهای دیپلماتیک افزایش دهیم.»

اما گابریل همچنین متذکر شد که اروپاییان نگرانند که لغو توافق هسته‌ای با ایران تنها باعث می‌شود شرایط برای آمریکا و متحدانش در ترغیب کره شمالی برای ورود به مذاکرات در مورد برنامه تسلیحاتی‌اش سخت‌تر شود. و این در حالی است که ترامپ بارها تکرار کرده هیچ لزومی نمی‌بیند که وارد مذاکرات مستقیم با دولت پیونگ‌یانگ شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد24، تاریخ انتشار 18 مهرماه 96، کد خبر:80634 ، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین