پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به حمایت بهزیستی از ۲۵۰۰ نابینا در قم از لزوم اختصاص ۱۰ درصد بودجه ادارات در ارائه خدمات به معلولان تأکید کرد.

شعار سال: رضا سلیقه در مراسم رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب بریل که عصر شنبه در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد، با اشاره به لزوم بازنگری در حوزه خدمات‌رسانی به نابینایان، اظهار کرد: هر سال ۲۳ مهرماه همزمان با روز جهانی عصای سفید فرصتی است که در زمینه کمبودهایی که در خدمت‌رسانی به نابینایان وجود دارد بازنگری شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم با ارائه آماری از وضعیت معلولان استان قم، افزود: ۲۲ هزار معلول از حمایت‌های بهزیستی بهره‌مند می‌شوند که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند.

وی از سهم ۱۰ تا ۱۲ درصدی نابینایان از جمعیت استان خبر داد و تصریح کرد: ۴ هزار و ۶۰۰ ناشنوا، ۴ هزار معلول ذهنی، ۴۰۰ معلول ضایعه نخاعی نیز از جمله معلولانی هستند که در کنار معلولان جسمی و حرکتی تحت حمایت بهزیستی استان قم قرار دارند.

همه مسئولان موظفند به معلولان خدمت ارائه کنند

سلیقه، بهزیستی را تنها نهاد مسئول خدمت‌رسانی به معلولان ندانست و تأکید کرد: همه مسئولان استان موظف هستند که به معلولان از جمله نابینایان استان در کنار همه شهروندان خدمت ارائه کنند و باید نگاه ما به معلولان باید شهروندی باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: معلولان همان‌طور که در شرایط زندگی در جامعه مشمول پرداخت عوارض و مالیات می‌شوند در مورد خدمات شهروندی نیز باید همانند سایر شهروندان و به عدالت از همه امکانات استفاده کنند.

وی وضعیت مناسب‌سازی استان را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: یک فرد نابینا باید بتواند از مراکز اجتماعی و خدماتی استفاده کند اما هنوز این امکان در ادارات ما فراهم نشده است، کارهایی در این زمینه انجام شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی هنوز وجود دارد.

سلیقه از لزوم ایجاد مسیر نابینایان در همه خیابان‌های استان هم گفت و تأکید کرد: بهزیستی به عنوان متولی رسیدگی به مشکلات معلولان وظیفه دارد که خواسته‌ها و مطالبات این افراد را پیگیری کند و لازم است دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری‌های مربوط را انجام دهند.

وی از پیگیری‌های صورت گرفته از بانک‌ها برای مناسب‌سازی دستگاه‌های خودپرداز خبر داد و گفت: در توسعه شهری باید این ۱۰ درصد از جامعه نیز لحاظ شوند و به میزان ۱۰ درصد بودجه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی باید برای معلولان هزینه شود.

سلیقه به اهمیت توجه و همکاری مردم هم برای ایجاد شرایط زندگی بهتر برای نابینایان اشاره کرد و گفت: عصای سفید نقش چراغ قرمز را دارد و رانندگان با دیدن کسی که در خیابان عصای سفید دارد باید توقف کنند و در غیر این صورت جریمه می‌شود و نیاز داریم که چنین قوانینی افزایش پیدا کنند.

حمایت بهزیستی برای ادامه تحصیل معلولان

مدیرکل بهزیستی استان قم از حمایت بهزیستی برای ادامه تحصیل معلولان هم خبر داد و افزود: از ابتدای سال جدید شاهد افزایش چند برابری مستمری معلولان هم بوده‌ایم به فراخور معلولیت افراد از ۱۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند.

وی وضعیت فعلی را امیدوار کننده ارزیابی کرد و تصریح کرد: دولت و مجلس نگاه خوبی به توسعه خدمت‌رسانی به معلولان پیدا کرده‌اند و امیدوار هستیم که در آینده شاهد بهبود وضعیت معلولان در کشور باشیم.

سلیقه ادامه داد: ۵۰ درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری است و این مسئله اهمیت پیشگیری‌های قبل از ازدواج و زایمان را از معلولیت مطرح می‌کند که به همین دلیل امروزه در دستور کار قرار گرفته و ۷ مرکز مشاوره ژنتیک در حال حاضر راه‌اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم از اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم در سال گذشته هم خبر داد و افزود: این طرح برای کودکان در سنین ۳ تا ۶ سال برگزار شده و در اجرای آن ۶۴ هزار کودک غربالگری شده و از این بین ۳۰۰ کودک که مشکلات بینایی و تنبلی چشم داشتند شناسایی شد، این طرح آبان ماه امسال نیز برگزار خواهد شد.

وی از غربالگری ۱۸ هزار نفر در غربالگری شنوایی هم خبر داد و گفت: در اجرای این طرح هم ۴۰ نوزاد شناسایی و درمان شدند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 22 مهر 96، کدمطلب:4113865، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین