پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۸۷۵۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
روساي کل بانک هاي مرکزي ايران و ترکيه، نهايي و اجرايي شدن موافقتنامه دو کشور در خصوص سوآپ دوجانبه ريال و لير را رسما اعلام کردند.

شعارسال: به نقل از روابط عمومي بانك مركزي، در جريان سفر اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جمهور كشورمان به آنکارا و حضور در مذاکرات دوجانبه با نخست وزير ترکيه، ولي اله سيف و مراد چاتين کايا در ادامه مذاکرات دوجانبه، سند نهايي در خصوص موضوع سوآپ دوجانبه ريال و لير را امضا کردند. پيش نويس اين سند طي نشست هفته گذشته رييس کل بانک مرکزي ايران به ترکيه مورد توافق قرار گرفته بود.
بر اين اساس، طرفين اعتباري به ميزان 5 ميليارد لير و معادل آن به ريال ايران - در اختيار بانک هاي عامل دو کشور - براي يکديگر تخصيص دادند که براي گشايش اعتبارات اسنادي به نفع تجار دو کشور با سررسيد پرداخت يکساله مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
براساس اين موافقتنامه که با هدف تسهيل تجارت با استفاده از ارزهاي ملي دو کشور براي «تامين مالي تجارت» و «سرمايه گذاري مستقيم» بين دو کشور انجام شده است، ريال ايران و لير ترکيه به راحتي قابليت تبديل به يکديگر را خواهند داشت که به کاهش هزينه هاي تبديل و نقل و انتقالات وجوه ارزي براي تجار هر دو طرف، بدون نياز به استفاده از ارزهاي واسط، منجر خواهد شد. به عبارت ديگر بانک هاي عامل دو کشور مي توانند براساس توافق انجام شده از ابزارهاي پرداخت بين المللي شامل اعتبارات و بروات اسنادي براي تامين مالي تجارت به ارزهاي ملي و محلي استفاده کنند.
همچنين در اين ديدار موضوع اتصال سوييچ ملي دو کشور ايران و ترکيه مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد طي دو هفته آتي نشستي به منظور بررسي زيرساخت هاي فني و پيش بيني راهکارهاي لازم در اين خصوص، بين بخش هاي فناوري بانک هاي مرکزي دو کشور برگزار شود. در صورت تحقق اين مهم، امکان استفاده شهروندان ايراني و ترکيه اي از خدمات بانکداري الکترونيک به صورت مشترک تسهيل خواهد شد.
علاوه بر اين در جريان سفر معاون اول رييس جمهور به تركيه، مقرر شد بانک هاي ملي ايران و زراعت ترکيه، توافقنامه اي در خصوص ترتيبات بانکي و پرداخت امضا کنند که بر اساس آن خط اعتباري با استفاده از ارزهاي ملي و محلي بين اين دو بانک برقرار خواهد شد. اين توافق زمينه ساز تقويت تجارت بين ايران و ترکيه خواهد شد.
گفتني است به دنبال سفر دو هفته گذشته رئيس جمهور ترکيه به ايران و با هدف ايجاد زمينه هاي لازم براي گسترش روابط تجاري و اقتصادي دو کشور، مقدمات گسترش روابط بانکي ايران و ترکيه مورد تفاهم قرار گرفته بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار: 28 مهر 1396، کدخبر: 120171020125632881 ، www.aryanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین