پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۶۶۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
مدیریت ضعیف شهرداری در حادثه پاساژ پلاسکو قطعا افکار عمومی را متوجه ضعف‌های قالیباف و تیم او کرد و این امر را به ذهن متبادر می‌سازد که برای برخورد با حوادث گسترده‌تر آمادگی لازم برای مدیریت بحران وجود ندارد.

شعارسال: حادثه پلاسکو و سوءمدیریت شهری در آن بحث مدیریت بحران را بیش از پیش برای پایتخت پر اهمیت می‌سازد . تهران با جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر جمعیت در برابر خطرات احتمالی مانند زلزله ،سیل و آتش سوزی  مصون نیست چرا که هیچ گونه تدبیری برای مواقع بحران در  نظر گرفته نشده است. حادثه پلاسکو این  واقعیت را یادآور شد که  بحران‌های زیادی پایتخت ایران را تهدید می‌کند. این در حالی است که در 14 سال اخیر و مدیریت شهردار گذشته یک بار هم مانور مدیریت بحران تجربه نشده است شهردار سابق تهران مدعی بود  که مدیریت بحران شهر را برعهده دارد ولی خروجی حوادث  گواه مدعای دیگری است . شهرداری در مدیریت بحران یک پاساژ 17طیقه ناتوان بود اما سوال این است که اگر بحرانی در سطح یک زلزله 5ریش تری پایتخت ایران را در بر بگیرد مسئولین و به ویژه شهرداری تهران چه تدابیری را برای مدیریت بحران می اندیشند؟ حادثه تهران یک نوع آزمون برای شهر تهران بود که نشان داد عملکرد مسوولان نسبت به مدیریت بحران چگونه است. بدون شک اگر حوادث مشابهی و یا گسترده‌تر همچون زلزله در شهر تهران به وقوع بپیوندد بخشی از خسارت‌ها ناشی از عدم توانایی در مدیریت بحران خواهد بود. یکی از عواملی که به ناتوانی ما در مدیریت بحران دامن زده نبود مدیریت یکپارچه‌ای است که متاسفانه کشور اسیر آن شده به گونه ای که در هر حادثه‌ای هر بخشی برای خود دارای مسئولیت است و همین عامل مدیریت متمرکز را تضعیف می‌کند.

شهردار گذشته تهران فاقد تخصص لازم برای مدیریت بحران بود

محمد مهدی تندگویان عضو سابق شورای شهر تهران نیز بر این عقیده است که شهردار گذشته تهران فاقد تخصص‌های لازم برای مدیریت بحران بود. مثلا در حادثه پلاسکو افرادی که به عنوان مدیران بحران در کنار ایشان فعالیت می‌کردند، چه کسانی بودند؟ آیا تخصص‌های لازم را داشتند؟ آقای قالیباف چه دوره‌های تخصصی را در زمینه مدیریت بحران گذرانده‌اند؟ اصلا در تهران تا به حال چند دوره مانور مدیریت بحران برگزار شده است؟

این در حالی است که شهردار تهران وظیفه رصد ضعف‌ها را برعهده دارد. حال این سوال مطرح می شود که  آیا اصلا ایشان ضعف‌های مدیریت بحران تهران را رصد کرده‌اند؟ اگر زلزله بیاید یا یک حادثه بزرگ همانند پلاسکو اتفاق بیفتد، باید تمام دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر هماهنگی لازم را داشته باشند، اما طی این 14 سال چند بار تمامی این دستگاه‌ها در چنین شرایطی به خط و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند؟ مدیریت بحران جزو شرح وظایف شهردار تهران است،‌ سوال اینجاست که چرا آقای قالیباف تلاشی برای گذراندن دوره‌های مدیریت بحران نکرده است؟ یا چرا افرادی که در کنار ایشان هستند این قابلیت را ندارند؟

عدم سرمایه‌گذاری شهرداری در مدیریت حادثه

بحران‌ها اتفاقاتی غیرقابل‌پیش‌بینی و اجتناب ناپذیرند. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کی و کجا اتفاق می‌افتند. به همین خاطر برای جلوگیری از بروز خسارات سنگین و رفع مشکلات ناشی از وقوع بحران‌ها مقوله مدیریت بحران در نظر گرفته شده است که به معنای پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالم‌سازی بعد از وقوع بحران است.

به گفته علی‌نوذرپور، شهردار منطقه 22 شهر تهران، شهر تهران در مقابله با حوادث انسانی و سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه، ناتوان است. حادثه پلاسکو و عدم مدیریت شایسته آن، کشور را دچار مشکل کرد و مسأله‌ای با ابعاد محله‌ای تبدیل به مسأله‌ای ملی شد.

وی می‌گوید: نبود ماشین آلات پیشرفته و نردبان‌های بلند در حادثه پلاسکو نشان داد که شهرداری سرمایه گذاری لازم را در زمینه مدیریت حادثه نداشته و این در حالی است که پلاسکوهای دیگری در تهران وجود دارند و مدیریت بعدی باید در خصوص آن‌ها چاره اندیشی کند.

نوذرپور معتقد است: درباره سیل با توجه به ساخت و سازهای بی‌رویه در «رود- دره»ها و در حریم رودخانه‌ها و فرونشست زمین در سالیان اخیر؛ شهر آمادگی مقابله را ندارد. سیل مرگبار سال 1366 مؤید این امر است. در خصوص زلزله نیز وضعیت به مراتب بدتر است.

حالا و همزمان با روی کارآمدن تیم جدید مدیریت شهری، باید دید شهردار شانزدهم چه فکری برای با حادثه‌های شهری می‌کند، آیا اینبار هم با فروریختن یک ساختمان شهر فلج می‌شود یا آن که منتقدان سابق و مسوولان امروز ریشه‌ای این مشکل را حل خواهند کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار 29 مهر 96، کد خبر:  226567 ، www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین