پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
رشد ابزارها و اپلیکیشن‌هایی که کار پخت و پز را ساده کرده‌اند

شعار سال: تکنولوژی چند سالی می‌شود که در حوزه‌های مختلف با رشد قابل توجهی پیش می‌رود. یکی از عرصه‌هایی که در سال‌های اخیر مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته صنعت غذا است. آشپزخانه مکانی است که هر کاربری با هر سلیقه و جنس و فرهنگی خواه‌ناخواه با آن در ارتباط است و از طرفی هم انسان راحت‌طلب این روزها به دنبال راهی است که کار آماده‌سازی غذا و هرچه مربوط به خوردن است راحت‌تر و بدون صرف وقت و انرژی پیش برود.

در همین راستا استارت‌آپ‌های متفاوتی برای هوشمند‌شدن آشپزخانه‌ها راه‌اندازی شده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی هم در این حوزه شده است. این حوزه برخلاف آنچه به نظر می‌رسد مورد توجه بسیاری از کارشناسان و تولیدکنندگان است تا جایی که ارزش کل صنعت غذایی ۱۰ برابر ارزش کل صنعت نرم‌افزار است. همچنین بر اساس گزارش CB insight فقط در سال ۲۰۱۶ حدود یک میلیارد دلار روی استارت‌آپ‌های صنعت غذایی سرمایه‌گذاری شده است. در این میان بزرگان حوزه تکنولوژی هم به این عرصه علاقه نشان داده‌ و سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری کرده‌اند. از جمله بیل‌گیتس و همچنین کمپانی گوگل روی یکی از استارت‌آپ‌های حوزه صنعت غذا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این استارت‌آپ که «Impossible Foods» نام دارد محصولات جایگزین گوشت تولید می‌کند و توانسته ۷۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. کل سرمایه این شرکت تا دو ماه پیش ۲۵۰ میلیون دلار بود.به این ترتیب و با توجه به استقبال کاربران، هر سال استارت‌آپ‌های متفاوتی در این حوزه پدید می‌آیند و ابزارها و دستگاه‌های متعدد پا در این حوزه می‌گذارند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دنبال راه‌هایی برای هوشمند‌کردن پروسه غذاخوردن خود هستید در ادامه با ما باشید تا به معرفی برخی ابزارها و دیوایس‌ها در این حوزه بپردازیم.

صبحانه هوشمند

در میان گجت‌ها و ابزار مربوط به خورد و خوراک، بهتر است پیش از هرچیز سراغ صبحانه برویم. یکی از لذت‌بخش‌ترین اتفاق‌ها در این حوزه این است که صبح، به‌ویژه در روزهای سرد زمستانی، پیش از اینکه از تخت خود بیرون بیایید با موبایلتان دستور آماده‌کردن قهوه را بدهید. سپس، بعد از کش‌وقوس‌های صبحگاهی به سمت آشپزخانه بروید و با قهوه داغ و باب طبعتان روبه‌رو شوید. قهوه‌ساز هوشمند نه‌تنها این کار را برای شما انجام می‌دهد، بلکه میزان غلظت قهوه‌تان را نیز بنا به دستور شما آماده می‌کند. این دستگاه با وای‌فای کار می‌کند و با استفاده از اپلیکیشن‌های اندروید و آی‌او‌اس دستورات شما را دریافت می‌کند. شما حتی می‌توانید به قهوه‌ساز هوشمندتان برنامه هفتگی بدهید و به این ترتیب دیگر لازم نیست هر روز که از خواب بیدار شدید حتی آن چند کلیک را هم روی موبایلتان بزنید. شما همچنین می‌توانید از این قهوه‌ساز عصرها هم استفاده کنید به این ترتیب که دستور بدهید پیش از رسیدن شما به خانه قهوه را آماده کند و به محض این که رسیدید با قهوه‌ای داغ از شما پذیرایی کند؛ بدون اینکه حتی چند دقیقه برای آماده‌شدنش منتظر باشید.

لیست خرید

برای کارهای مربوط به آشپزی، نخستین مرحله خرید لوازم اولیه است. کمپانی نام‌آشنای آمازون حتی برای این موضوع هم چاره‌ای اندیشیده تا دیگر نگران این نباشید که چیزی از لوازم مورد نیازتان از قلم بیفتد. این دستگاه که Dash Wand نام دارد می‌تواند مایحتاج روزانه شما را از فروشگاه آمازون سفارش دهد. این ابزار کوچک را می‌توانید به سطوح مختلف آشپزخانه مانند یخچال بچسبانید تا پس از نصب کار خود را آغاز کند. با Dash Wand بارکد محصولات مختلف را اسکن و محصولات منتخب خود را به سبد خرید اضافه کنید که البته همه این کارها در فضای وب‌سایت آمازون امکان‌پذیر است. البته همان‌طور که تاحالا حدس زده‌اید استفاده از این دستگاه در کشور ما نشدنی است ولی دانستنش خالی از لطف نیست. به امید اینکه روزی در کشور ما هم استفاده از چنین امکاناتی از حالت رویا و ناممکن‌ها دربیاید . Dash Wand به دستیار هوشمند الکسا مجهز است و به این ترتیب می‌تواند از کاربر فرمان صوتی هم بگیرد. همچنین شما می‌توانید از این دستگاه برای دریافت دستور غذاهای متفاوت استفاده کنید.

اما ابزار دیگری هم در این حوزه وجود دارد که حتی از Dash Wand جذاب‌تر هم است. این ابزار که GeniCan نام دارد به سطل زباله شما متصل می‌شود و درواقع هرچه را که شما در سطل زباله می‌اندازید بارکدش را اسکن می‌کند و آن را به لیست خرید شما اضافه می‌کند. به این ترتیب هر مواد خوراکی که تمام شده باشد در لیست شما به‌طور خودکار وارد می‌شود و دیگر لازم نیست چک کنید که کدام مواد غذایی را دارید و کدام را تمام کرده‌اید. اگر محصولی را هم در این سطل بیندازید که بارکد ندارد می‌توانید با دستور صوتی تمام‌شدن آن محصول را به GeniCan اعلام کنید تا در لیستش اضافه کند. این گجت با سیستم‌عامل‌های آی‌او‌اس و اندروید سازگار است و همچنین می‌تواند لیست خرید را بین همه اعضای خانواده به اشتراک بگذارد.

تبلت ویژه آشپزی

سونی هم یکی از شرکت‌هایی است که به این حوزه علاقه نشان داده است. این کمپانی تبلتی تولید کرده که علاوه بر ضد آب بودن، امکانات ویژه‌ای هم برای آشپزی و استفاده در آشپزخانه دارد. روی این محصول دستور تهیه غذاهای مختلف از مجله‌های مشهور آشپزی تعبیه شده و همچنین اپلیکیشن‌های ویژه آشپزی هم به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده است. در جعبه این دستگاه یک پایه برای نگه‌داشتن تبلت در حالت‌های افقی و عمودی وجود دارد که به این ترتیب می‌توانید دستگاه را روی میز آشپزخانه بگذارید و بدون اینکه نگران کثیف‌شدنش باشید دستورات آشپزی را دریافت کنید. پس از هر بار آشپزی هم می‌توانید این تبلت ضد آب را بشویید تا برای آشپزی بعدی آماده باشد. همچنین در جعبه این تبلت یک دماسنج وجود دارد که می‌توانید از آن برای آشپزی‌های حرفه‌ای که لازم است دمای گوشت یا آب را به میزان مشخصی برسانید کمک بگیرید.

دستیار آشپز

بی‌شک هنگام آشپزی، داشتن یک دستیار کار را خیلی راحت می‌کند؛ این دستیار هوشمند که Hello Egg نام دارد همیشه هنگام آشپزی کنار شماست و با توجه به اطلاعاتی که از افراد خانواده شما و محبوبیت‌های غذایی‌تان دارد، برنامه‌ریزی غذایی می‌کند و به شما می‌گوید که چه غذایی و چگونه درست کنید. حتی هنگامی که شما میهمان دارید و تعداد نفرات تغییر می‌کند می‌توانید به دستیارتان بگویید تا به‌سرعت اندازه مواد اولیه را بنا به تعداد نفرات جدید تعیین کند. این دستگاه که به شکل یک تخم‌مرغ است با شما از طریق صوتی ارتباط برقرار می‌کند. به این ترتیب می‌توانید سفارش خود را به این دستیار بگویید و دستورهای مختلف را دریافت کنید.

بشقاب کالری‌شمار

بعد از پخت‌وپز غذا، مهم‌ترین مرحله، خوردن آن است که در این روزها دغدغه بسیاری از افراد شده؛ اینکه چه میزان بخورند که به سلامت بدن و تناسب اندام خود آسیب نزنند. پژوهشگران حوزه هوش مصنوعی برای این مشکل هم راه‌ حلی پیدا کرده‌اند. بشقاب هوشمند می‌تواند کالری غذای موجود را محاسبه کند و به شما اطلاع دهد. بنابراین به‌راحتی‌ می‌توانید از پرخوری جلوگیری کنید و با خیال راحت هرچه در بشقابتان است بخورید. این بشقاب سه دوربین دیجیتال و یک ترازو دارد که تصویر غذا را می‌گیرند و پس از تعیین وزن آن، بنا بر اطلاعات به‌دست آمده از مواد موجود در غذا، میزان کالری هرچه در بشقاب است را محاسبه می‌کند. این بشقاب به وای‌فای و بلوتوث نصب می‌شود و از آن طریق به شما کمک می‌کند کالری دریافتی خود را کنترل کنید.

البته با وجود پیشرفت ابزار هوشمند برای آشپزی راحت هنوز با پخت‌وپز بی‌دغدغه راه زیادی داریم و حدودا یک دهه باید منتظر بمانیم تا به شرایطی برسیم که در رویاهایمان به آن فکر می‌کنیم. جدا از اینکه در کشور ما رشد تکنولوژی از دیگر کشورهای توسعه‌یافته به‌مراتب عقب‌تر است. با این حال، این نکته را هم فراموش نکنیم که هنوز هم هستند کسانی که آشپزی سنتی را ترجیح می‌دهند و دوست دارند بدون دخالت هوش مصنوعی به کارهای مربوط به خورد و خوراکشان برسند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 1 آبان 96، کد مطلب: 3303708، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین