پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
از دسترس خارج‌شدن پیام‌رسان واتس‌اپ در یکشنبه‌شب به‌خاطر یک اختلال جهانی بود اما باعث شد تا مردم دنیا دنبال اپلیکیشن‌های جایگزین بگردند

شعار سالدر شب آغاز سال نو میلادی یکی از پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در جهان برای مدتی از دسترس خارج شد. واتس‌اپ که به‌طور عمده‌ای در بسیاری از کشورهای جهان – به‌خصوص اروپا و آمریکا – مورد استفاده کاربران است، همزمان با آغاز سال2018 در بخش‌هایی از قاره آمریکا، آسیا و اروپا از دسترس خارج شد. بیشترین قطعی در انگلستان، هلند و بخش‌های کوچکی از اروپا رخ داده بود و برای یک ساعت و نیم ادامه داشت. هرچند «واتس‌اپ» از کاربرانش عذرخواهی و اعلام کرد که به‌خاطر افزایش ناگهانی تعداد پیام‌های تبریک سال نو چنین مشکلی پیش آمده، اما کاربران جهان خیلی زود دنبال اپلیکیشن‌های جایگزین گشتند. واتس‌اپ یکی از امن‌ترین سامانه‌های پیام‌رسان در دنیاست اما رقبای دیگری هم دارد؛ ‌اپلیکیشن‌هایی که ادعا می‌کنند، پیام‌های کاربران را سریع و به‌صورت کدگذاری‌شده منتقل کرده و با کمترین سرعت اینترنت هم کار می‌کنند.

فروزن‌چت یا «گفت‌وگوی یخ‌زده»‌ ارسال و دریافت پیام را به روش OTR رمز‌گذاری می‌کند. قبلا رمزگذاری با روش End-to-End متداول بود؛ یعنی پیامی که شخص اول می‌فرستاد، طوری رمز‌گذاری شده بود که فقط در تلفن همراه نفر دوم قابل بازیابی بود. با این مفهوم اگر هکری در میانه راه پیام را می‌گرفت، نمی‌توانست آن را بخواند. در این سیستم جدید حتی اگر کسی نفر اول را هک کرده باشد یا کانال ارسال پیام را پیدا کند، باز هم نمی‌تواند پیامی به نفر دوم بفرستد. با این حساب، طبق ادعای سازندگان Frozen Chat تنها راه احتمالی دزدیده‌شدن پیام‌های شخصی یا دستکاری‌کردن پیام‌ خصوصی افراد هم از بین می‌رود. این اپلیکیشن از پروتکل XMPP در پیام‌رسانی استفاه می‌کند که در واقع مجموعه‌ای از چندین هزار سرور «داوطلبانه» است؛ به این مفهوم که در چنین سیستمی عملا یک سرور واحد وجود ندارد و اگر یک یا چند سرور از کار بیفتند، ‌سیستم از کار نمی‌افتد.

ویسپی که از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند، ابزاری برای چت‌کردن، فرستادن پیامک یا حتی برقراری تماس ویدئویی با کاربران به‌شمار می‌رود. در این سیستم، کاربران می‌توانند به کسانی که این اپلیکیشن را روی سیستم‌هایشان نصب نکرده باشند، پیام کوتاه بفرستند. برای امنیت بیشتر – به جز سامانه‌های رمزگذاری معمول در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌توان تنظیم کرد که هر پیامی که از طرف کاربری به دیگری فرستاده شود، بعد از 10ثانیه پاک ‌شود. به جز این بخش امنیتی، ویرایش عکس، استیکر و پیام ویدئویی با کیفیت HD جزو امکاناتی هستند که در این اپلیکیشن تعبیه شده تا کاربران آماتور را هم جذب کند.

سیگنال، اپلیکیشن محبوب ادوارد اسنودن است؛ کارمند سابق اطلاعاتی آمریکا که به‌خاطر افشاگری‌های مهم‌اش از سوی دولت‌ آمریکا تحت تعقیب است. این اپلیکیشن واسط کاربری ساده‌ای دارد و در عین حال با روش End-to-End پیام‌ می‌فرستد. «کدهای منبع» سیگنال به‌صورت آنلاین در دسترس است که باعث می‌شود کارشناسان سایبری بتوانند حفره‌های امنیتی آن را شناسایی کرده و بهبود بدهند. واتس‌اپ نیز هم‌اکنون از بخشی از «کدمنبع‌»های سیگنال استفاده می‌کند.

به جز سیستم رمزگذاری پیشرفته، این اپلیکیشن از پروتکل‌های XMPP استفاده می‌کند و سرور مشخصی در کشور خاصی ندارد. در نتیجه عملا قابل ردیابی نیست. برای فهمیدن اینکه یک پیام امن است یا نه، در زمان چت بین 2نفر یک کد تصویری مشخص نشان داده می‌شود. اگر این تصویر در هر دو طرف یکسان باشد، ‌یعنی ارتباط رمزگذاری‌شده است و دو طرف می‌توانند مطمئن باشند که پیام‌شان بین خودشان باقی می‌ماند. این نرم‌افزار با سامانه‌های تغییر لوکیشن هماهنگ است و با کمک آن کاربر می‌تواند محل خود را جای دیگری نشان بدهد.

بای‌لاک (Bylock) یکی از امن‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در تمام دنیاست که ایده اولیه‌اش، ساخت یک اپلیکیشن ساده اما با لایه‌های امنیتی پیشرفته بود تا حتی کاربران ساده و آماتور هم بتوانند از آن استفاده کنند. این اپلیکیشن در عین حال مصرف اینترنت پایینی دارد و کاربر با کمترین سرعت اینترنت می‌تواند با استفاده از آن پیام ارسال و دریافت کند. امکان برقراری تماس‌های صوتی هم تا زمان محدودی به‌صورت رایگان فراهم است. به جز پیام‌های نوشتاری، «بایلاک» تماس‌های تلفنی را هم رمزگذاری می‌کند.

مشهورترین پیام‌رسان‌های ایرانی بازار

قطع‌شدن واتس‌اپ و تلگرام در کشور ما باعث شد بخشی از کاربران دنبال اپ‌های پیام‌رسان ایرانی بروند که تعدادشان هم در بازار کم نیست. «بیسفون‌پلاس» و «سروش» شاید 2نمونه از مشهورترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ایرانی باشند که مدتی است در فضای اینترنتی ایران فعال شده‌اند. «آی‌گپ» اپلیکیشن دیگری است که پیام‌ها را رمزگذاری می‌کند و روی سیستم‌عامل‌های مختلفی قابل دسترسی است. پیام‌رسان «بله»‌ به جز ارسال و دریافت پیام، خدمات دیگری مثل پرداخت قبض، کارت به کارت و... را هم برای کاربرانش فراهم می‌کند. ساخت گروه و کانال هم از امکاناتی است که اکثر اپلیکیشن‌های ایرانی از آن پشتیبانی می‌کنند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 12دی 96، کدمطلب:3055، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین