پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
سال 2017 میلادی با همه خوبی‌ها و بدی‌های خود در حال به پایان رسیدن است و همه بخش‌های مرتبط با دنیای فناوری از سخت‌افزار و گوشی‌های هوشمند گرفته تا نرم‌افزار و خدمات پردازش ابری، پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه ای را شامل شدند. طی یک سال گذشته برای نخستین بار منابع تجدیدپذیر انرژی به صورت گسترده و عمومی وارد خانه‌های مردم شد، روبات‌های نرم‌افزاری بیش از گذشته در عرصه کسب و کار مورد استفاده قرارگرفتند، هدست‌های واقعیت مجازی به یک ابزار روزمره در بخش‌های مختلف تبدیل شدند، حسگرهای کاربری از خانه‌ها گرفته تا اتومبیل‌ها زندگی روزمره را پوشش دادند، خودروهای بدون راننده وارد خیابان شدند و در مجموع تجربه مردم از زندگی با فناوری ارتقا یافت. ولی آنچه طی یک سال گذشته بیش از هر اتفاق دیگری توجه کارشناسان را به خود جلب کرد، تولید حجم گسترده‌ای از کلان داده‌‌ها بود.

شعار سالسال 2017 میلادی با همه خوبی‌ها و بدی‌های خود در حال به پایان رسیدن است و همه بخش‌های مرتبط با دنیای فناوری از سخت‌افزار و گوشی‌های هوشمند گرفته تا نرم‌افزار و خدمات پردازش ابری، پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه ای را شامل شدند. طی یک سال گذشته برای نخستین بار منابع تجدیدپذیر انرژی به صورت گسترده و عمومی وارد خانه‌های مردم شد، روبات‌های نرم‌افزاری بیش از گذشته در عرصه کسب و کار مورد استفاده قرارگرفتند، هدست‌های واقعیت مجازی به یک ابزار روزمره در بخش‌های مختلف تبدیل شدند، حسگرهای کاربری از خانه‌ها گرفته تا اتومبیل‌ها زندگی روزمره را پوشش دادند، خودروهای بدون راننده وارد خیابان شدند و در مجموع تجربه مردم از زندگی با فناوری ارتقا یافت. ولی آنچه طی یک سال گذشته بیش از هر اتفاق دیگری توجه کارشناسان را به خود جلب کرد، تولید حجم گسترده‌ای از کلان داده‌‌ها بود. کارشناسان در پایان سال 2017 میلادی اعلام کردند حجم تولید داده طی دو سال گذشته با کل اطلاعاتی که بشر در طول تاریخ ایجاد کرده است برابری می‌کند و این آمار اهمیت هرچه‌بیشتر داده‌ها را نشان می‌دهد.

40 هزار جست‌و‌جو در گوگل در هر ثانیه
کارشناسان می‌گویند سرعت تولید داده در جهان به بیشترین حد خود در تاریخ رسیده است و این طور که پیش‌بینی می‌شود به‌طور میانگین سال 2020 میلادی هر کدام از ما در هر ثانیه 1.7 مگابایت اطلاعات تولید می‌کنیم.
در حالی که هم‌اکنون حجم کلی اطلاعات ذخیره شده در جهان 4.4زتابایت اعلام شده است، این رقم تا پایان دهه جاری میلادی به 44 زتابایت می‌رسد تا به عبارت دیگر سال 2020 میلادی 44تریلیون گیگابایت اطلاعات در سراسر دنیا ذخیره شده باشد.
هر ثانیه که می‌گذرد هر کدام از ما داده‌های جدید از خود برجا می‌گذاریم. به‌عنوان مثال، طی سال 2017 میلادی در هر ثانیه که گذشت تنها در سایت اینترنتی گوگل 40 هزار جست‌وجو انجام شد تا به‌عبارت دیگر هر روز 3.5 میلیون جست‌وجو و طی یک سال گذشته درمجموع 1.2 تریلیون جست‌وجوی اینترنتی در گوگل انجام شود. تنها در آگوست 2017 بیش از 1.7 میلیارد کاربر جهانی از فیسبوک استفاده می‌کردند و بیشتر از 54 درصد آنها هر روز در این شبکه اجتماعی بودند.
این طور که آخرین آمارها نشان می‌دهد مشترکان شبکه اجتماعی فیسبوک در هر دقیقه از سالی که گذشت 131.25 میلیون پیام ارسال کردند و هر دقیقه 12.77 میلیون تصویر ویدئویی تماشا کردند.
اشتراک 10 میلیارد تصویر توسط کاربران
بیشترین بخش از اطلاعاتی که هر کاربر در این یک سال تولید کرد به عکس‌ها و ویدئوها مربوط می‌شود. این طور که گفته می‌شود در این سال هر دقیقه بیش از 1300 ساعت تصویر ویدئویی روی سایت اینترنتی یوتیوب منتشر شد. طی سال 2017 میلادی در مجموع حدود 10 میلیارد عکس دیجیتالی توسط کاربران جهان روی دنیای آنلاین به اشتراک گذاشته شد و این در حالی بود که 80 درصد عکس‌های مذکور با گوشی هوشمند گرفته شده بود.
امسال بیشتر از 1.8 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند در سراسر جهان فروخته شد و همه آنها حسگرهایی را با قابلیت ذخیره‌سازی انواع مختلف داده شامل می‌شدند که البته تمام این داده‌ها مربوط به اطلاعات تولید شده توسط کاربران نبود و مابقی از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف ایجاد شد.
کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در سال 2020 میلادی مردم جهان در مجموع 6.1 میلیارد گوشی هوشمند فعال در اختیار داشته باشند و تعداد خطوط ثابت تلفن یک‌ دهم تعداد خطوط موبایلی و همراه باشد. طی دو سال آینده بیش از 50 میلیارد دستگاه هوشمند متصل به اینترنت مورد استفاده قرار خواهند گرفت که هر کدام از آنها بسته به وظایفی که دارند به نوعی با فرآیند تولید، تحلیل و به اشتراک‌گذاری داده مرتبط هستند.
در سال 2020 میلادی، دست کم یک‌سوم تمام اطلاعات تولید شده در جهان از طریق فضای پردازش ابری در دسترس خواهد بود و کاربران در آن زمان ترجیح می‌دهند به جای ذخیره اطلاعات در فضای سخت‌افزاری، روی اینترنت به داده‌ها دسترسی داشته باشند. سیستم رایانش ابری برای پردازش داده در فضای مجازی نزدیک‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم و در آینده نه چندان دور تمام رایانه‌ها، گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی از این طریق خدمات خود را در اختیار ما می‌گذارند. شرکت گوگل هم‌اکنون این نوع سرویس‌دهی را مورد استفاده قرار می‌دهد. این شرکت بیش از 5 هزار دستگاه رایانه را طی یک شبکه متصل در سراسر جهان به کار گرفته است تا به کمک آنها بتواند به هر جست‌وجوی انجام شده توسط هر کاربر در سریع‌ترین حالت ممکن پاسخ دهد و این طور که گفته می‌شود، در طولانی‌ترین حالت ممکن نتیجه هر جست‌وجوی صورت‌گرفته در سایت اینترنتی گوگل در کمتر از 0.2 ثانیه نمایان می‌شود. این نوع سرویس‌دهی بواسطه خدمات پردازش ابری با سرعت یاد شده ارائه می‌شود.

صرفه‌جویی با کلان داده‌ها
یکی دیگر از خدماتی که طی یک سال گذشته به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت و بخصوص کاربران سازمانی از آن استقبال کردند Hadoop بود. این سیستم در اصل یک نرم‌افزار متن‌باز است که برای توسعه خدمات پردازش ابری به کار می‌رود و پیش‌بینی شده است با میانگین رشد سالانه 58 درصدی، ارزش بازار آن در سال 2020 میلادی به بیش از یک میلیارد دلار برسد.
کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با تحلیل هرچه بهتر کلان داده‌ها، در حوزه خدمات بهداشت و سلامت در سال 2017 میلادی بیش از 300 میلیارد دلار در هزینه‌های مربوطه برای کشور امریکا صرفه‌‌جویی شد تا به‌ عبارت دیگر به‌ازای هر مرد، زن و کودک در امریکا صرفه‌جویی 1000 دلاری در یک سال گذشته صورت گیرد. کاخ سفید طی سالی که گذشت برای توسعه و تحلیل هرچه بهتر کلان داده‌ها 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد.
این طور که گفته می‌شود در سالی که گذشته 1000 شرکت برتر دنیا که نام آنها در فهرست Fortune آورده شده است برای استفاده هرچه بهتر از اطلاعات معادل 10 درصد بودجه خود را در بخش تحلیل داده ارتقا دادند و از این طریق توانستند 65 میلیون دلار به مجموع درآمدهای خالص یک سال گذشته خود بیفزایند. براساس آخرین گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در مرکز تحقیقاتی IDC، در سال 2020 میلادی میزان داده‌های تولید شده ناشی از ارتباطات سازمان- به - سازمان و سازمان- به - کاربر به روزانه 450 میلیارد گیگابایت خواهد رسید. با این توضیحات، از تمام داده‌ها و اطلاعاتی که بشر طی یک سال گذشته تولید کرد تنها 10 درصد آن تحلیل شد تا در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرارگیرد.

نیم نگاه
کارشناسان در پایان سال 2017 میلادی اعلام کردند حجم تولید داده طی دو سال گذشته
با کل‌اطلاعاتی که بشر در طول تاریخ ایجاد کرده است برابری می‌کند و این آمار اهمیت هرچه بیشتر داده‌ها را نشان می‌دهد.
طی سال 2017 میلادی در هر ثانیه که گذشت تنها در سایت اینترنتی گوگل 40 هزار جست‌وجو
انجام شد تا به عبارت دیگر هر روز 3.5 میلیون جست‌وجو و طی یک سال گذشته درمجموع
1.2 تریلیون جست‌وجوی اینترنتی در گوگل انجام شود.
طبق آمارها مشترکان شبکه اجتماعی فیس بوک در هر دقیقه از سالی که گذشت 131.25 میلیون پیام ارسال کردند و هر دقیقه 12.77 میلیون تصویر ویدئویی تماشا کردند.
طی سال 2017 میلادی در مجموع حدود 10 میلیارد عکس دیجیتالی توسط کاربران جهان روی
دنیای آنلاین به اشتراک گذاشته شد و این در حالی بود که 80 درصد عکس‌های مذکور با گوشی هوشمند گرفته شده بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب:451853، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین