پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۶۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
رقابت سنگین پیام‌رسانهای داخلی در دوران گذار از وابستگی محض به نمونه‌های خارجی به اندازه‌ای رسیده که یکی از نسخه‌های بومی این پیام‌رسان‌ها این روزها هکرهای جهانی را مشغول خود کرده است؛ "آی‌گپ" را بیشتر بشناسیم.

شعارسال: کاربران فضای مجازی کشورمان روز به روز با رونق رقابت بین پیام‌رسانهای داخلی درصدد تست نمونه‌های مختلف حاضر در بازار روی می‌آورند و به نقد و بررسی آنها می‌پردازند.

همان‌طور که بسیاری از کارشناسان معتقدند که رفتار مردم در پیام‌رسانها و سرویسهای وب، نشان‌دهنده موفقیت یا عدم موفقیت خدمات‌دهندگان است باید چگونگی تعامل کاربران را در این فضا در نظر بگیریم.

به‌عنوان مثال پیام‌رسان "آی‌گپ" یکی از نمونه‌های جوان و باقابلیت حاضر در بازار ارتباطی کشور است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی مختلف حرف و حدیثهای مختلفی از آن به گوش می‌رسد؛ این پیام‌رسان با در اختیار داشتن تمامی پلت‌فرمهای ارتباطی مشابه تلگرام نظیر وب، دسک‌تاپ و موبایل به یکی از رقبای سرسخت بازار تبدیل شده است.

با وجود اینکه در مقایسه با دیگر پیام‌رسانها، تبلیغات کمتری از آی‌گپ به‌چشم می‌خورد اما کاربران و حتی متخصصان بسیاری در حوزه ICT به‌دنبال تحلیل و کالبدشکافی ساختار این برنامه هستند.

دعوتی که هکرها را مشغول خود کرد!

یکی از نکات ویژه و قابل توجه این پیام‌رسان به‌خلاف دیگر رقبایش که مدام از خود و سرویسهایشان تعریف می‌کنند، این است که تمامی منتقدان و حتی هکرها را به میدان مبارزه دعوت کرده تا بتوانند با نفوذ به ساختار آن برنده جایزه یک میلیارد تومانی شوند اما تاکنون کسی موفق به دریافت این جایزه نشده است.

این روحیه که نشأت‌گرفته از خودباوری متخصصان داخلی است، نشان می‌دهد که متخصصان ایرانی حرفهای بسیاری برای گفتن در کشور دارند و هرچند که آی‌گپ با تعریف رسالتی بالاتر، موفق به جذب کاربرانی خارج از کشور از جمله آلمانیها نیز شده است.

توانمندی در حد جهانی

محمدرسول کاظمی؛ مدیر پیام‌رسان آی‌گپ اخیراً در نشست تخصصی "کسب و کار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام‌رسانهای بومی" که با حضور رقبایش برگزار شد، به‌صراحت عنوان کرد: تخصص بنده در زمینه رایانه است و با تکیه بر همین موضوع اقدام به رفع یکی از دغدغه‌های همیشگی‌ام که ساختن پیام‌رسانی بومی با قابلیت جهانی است، کرده‌ام و در این مسیر یک ریال حمایت از جایی دریافت نکرده‌ام.

وی تصریح کرد: تمام کسانی که می‌گویند داخلیها توان پاسخگویی به نیاز و تعداد کاربران ایرانی را ندارند به‌صراحت می‌گویم که آی‌گپ قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای 40 میلیون کاربر ایرانی است.

به گزارش تسنیم، این پیام‌رسان که تمام تأکید خود را بر ارائه پلت‌فرمی مبتنی بر آخرین تکنولوژی مطرح دنیا با حفظ حریم خصوصی (امنیت در بالاترین سطح) قرار داده، کاملاً متن‌باز است و اسناد جامع نحوه کار با متن آن نیز در دسترس است.

تماس صوتی پایدار حتی با قطعی اینترنت!

از جمله کلیدی‌ترین ویژگیهای این پیام‌رسان بومی که این روزها به‌گفته کاظمی، هکرهای بسیاری را روی پلت‌فرمش آوار کرده تا با شکستن لایه امنیتی آن برنده جایزه یک میلیارد تومانی شوند، امکان برقراری تماس صوتی به‌صورت P2P از طریق بستر اینترنت برای کاربران است که با قطعی اینترنت نیز تماس را پایدار نگه می‌دارد.

امنیت در این پیام‌رسان به‌اندازه‌ای است که کاظمی به‌صراحت عنوان می‌کند «در صورت درخواست قاضی شنود برای ارائه اطلاعات کاربران، تنها آی‌پی و مشخصات کاربر را می‌توانیم ارائه دهیم و به‌دلیل رمزنگاری که در آی‌گپ وجود دارد، امکان در اختیار گذاشتن متن چتها را نداریم».

رمزنگاری در این پیام‌رسان به‌اندازه‌ای است که تماس صوتی آن نیز رمزنگاری شده است.

با این حال مدیرعامل این پیام‌رسان روز گذشته حرف جالبی را در ارتباط با ترس مردم از استفاده پیام‌رسانهای داخلی زد که بارها توسط متخصصان ارتباطی کشور نیز مطرح شده است؛ وی می‌گوید که نهادهای دولتی نمی‌توانند به حریم خصوصی و پیامهای مردم دسترسی داشته باشند مگر اینکه جرم طرف ثابت شده باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 20 دی 1396 ، کدخبر: 1624408 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
واقعا این چیزایی که میگید راسته؟
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین