پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
همیشه ارتباطی میان رشته‌های STEM (علوم پایه، فناوری، مهندسی و ریاضیات) با حقوق و مزایای بالا وجود دارد. بر اساس تخمین تحلیلگران، این رشته‌ها در سال 2018 (سال آینده) با 18 درصد رشد همراه خواهند بود. در حالی که رشته‌های دیگر تنها نه درصد رشد خواهند داشت.

شعارسال: بازار شغلی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان به گونه‌ای نزدیک به شایسته‌سالاری است. به طوری که دستمزد در قبال زحمت پرداخت می‌شود و البته که ارزش پولی دانش بیشتر از کار فیزیکی است. برای مثال در کشورهای اروپایی، مهندسان هسته‌ای می‌توانند در زمان مبتدی بودن و نداشتن سابقه کار، حدود ۶۷ هزار دلار و در زمان نیمه‌حرفه‌ای بودن ۱۱۷ هزار دلار درآمد داشته‌ باشند.

پیاده‌سازی نظریه‌ها، تست محصولات مختلف، طراحی منابع تغذیه و کارهایی از این قبیل، کارهای رایج این مهندسان است. بیشتر رشته‌های پردرآمد در شاخه مهندسی هستند. به این ترتیب پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی که می‌توانند هزینه صرف شده در تحصیلات را به شما برگردانند، شامل مهندسی نفت با ۱۶۰ هزار دلار درآمد، متخصصان ریاضیات آماری با ۱۲۰ هزار دلار درآمد، مهندسی هسته‌ای با ۱۱۷ هزار دلار درآمد، مهندسی شیمی با ۱۱۶ هزار دلار و مهندسی هوا‌-فضا با ۱۰۹ هزار دلار درآمد می‌شوند.

البته این رشته‌ها و درآمد آنها بسته به منطقه زندگی ممکن است کمی متفاوت باشد اما در مجموع برخی رشته‌ها با مقدار ساعت کاری کمتر و فعالیت سبک‌تر در بیشتر مناطق زمین، درآمد بهتری دارند و به همین دلیل به‌ عنوان پردرآمدترین رشته‌ها در جهان معرفی شده‌اند. اگر چه درآمد یک رشته نباید تنها دلیل انتخاب آن رشته دانشگاهی باشد اما آشنا بودن با این رشته‌ها می‌تواند کمک زیادی به انتخاب رشته افراد کند.

حال فوربس کار جالبی کرده و پردرآمدترین شغل‌های STEM را معرفی کرده است:

مهندسی سیستم‌ها

میانگین حقوق پایه: 78364 دلار

مهندسان سیستم در فضایی کاملا مملو از فناوری کار می‌کنند و خانه آرزوهایشان شرکت‌هایی مثل گوگل و فیس‌بوک است. اما این افراد همه جا کار دارند؛ از استارتاپ‌های کوچک تا موسسات بزرگی مثل بانک‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ.

مهندسی سیستم در یک تعریف کلی عبارت از روش شناسی تخصصی انسجام‌بخشی و یکپارچه‌سازی هدفمند مجموعه‌ای از اجزا و عناصر و شکل‌دهی یک سیستم کامل با ویژگی‌ها و قابلیت‌های کارکردی مشخص می‌باشد. مهندسی سیستم بر اساس رویکرد سیستمی استوار است و دارای ماهیت میان رشته ای و چند تخصصی است و بیشترین کاربرد را در ایجاد سیستم‌های پیچیده و دارای تنوعی از انواع فناوری‌ها دارد. در یک جمله، کار یک مهندس سیستم به‌روز رسانی سیستم، تعمیر و نگهداری آن و همچنین یکپارچه‌سازی سخت‌افزار است.

طراحی تجربه کاربری

میانگین حقوق پایه: 78756 دلار

فرض کنید که در حال ساخت یک اپلیکیشن جدید هستید اما نمی‌دانید که از کجا باید شروع کنید. در این زمان است که یک طراح تجربه کاربری به دردتان می‌خورد. یک طراح تجربه کاربری در یک شرکت مسئولیت هدایت تحقیقات کاربری، از طریق مصاحبه و نظرسنجی و سپس خلاصه‌سازی این اطلاعات به صورت نمونه اولیه (prototype)، استوری‌برد (یا فیلم‌نامه مصور) و گردش کار (شرح وظایف و پیاده‌سازی فرآیندهای کاری) را دارد.

طراحی تجربه کاربری در واقع روندی است که به منظور افزایش رضایت کاربر (یا مشتری) از محصول که از طریق ارتقاء کیفی مواردی چون بهبود قابلیت استفاده، سهولت در استفاده و تعاملی لذت‌بخش بین کاربر و محصول محقق می‌شود. در طراحی تجربه کاربری، سعی می‌شود طراحی کاربر محور به نحوی که بهترین بازخورد در کنار بهینه‌ترین حالت سوددهی انجام شود. در طراحی تجربه کاربری، مقصود از سود، رسیدن به هدف تعامل کاربر با محصول است و صرفا مقاصد مالی ملاک قرار نمی‌گیرد.

مهندسی نرم‌افزار

میانگین حقوق پایه: 85552 دلار

همانطور که از نامش هم پیداست، مهندس نرم‌افزار شخصی است که یا نرم‌افزاری می‌نویسد که شما در کامپیوتر استفاده می‌کنید یا اپلیکیشنی مانند اسنپ و سیستم‌عامل موبایلی مانند اندروید می‌نویسد که در گوشی از آن استفاده می‌کنید.

این افراد باید کاملا در بخش‌های مختلف فرآیند ساخت مثل طراحی مرکز داده، شبکه یا اپلیکیشن تخصص داشته باشد.

مدیر تولید

میانگین حقوق پایه: 90693 دلار

مدیر تولید مسئول مدیریت بر فرآیند تولید است. این محصول می‌تواند هر چیزی باشد؛ از خدمات‌ گرفته تا ارائه اپلیکیشن یا سخت‌افزار از یک شرکت فناوری، مانند گوشی هوشمند یا کامپیوتر.

مدیریت تولید یک فعالیت درون سازمانی است که از پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و بازاریابی برای محصولات یا خدمات تشکیل می‌شود. مدیر تولید همواره دغدغه توسعه محصول و بازاریابی محصول را دارد و این دو فعالیت نهایتا منجر به افزایش درامد، افزایش سهم بازار و افزایش حاشیه سود خواهند شد. از طرف دیگر یک مدیر تولید باید در مورد تحلیل بازار و کارایی‌ها و ویژگی‌های محصول مسئولیت‌پذیر باشد. از این رو در ساختارهای سازمانی مختلف بعضا مدیر تولید یک جایگاه سازمانی مشخص و معین دارد و در بعضی موارد عضو بخش‌های فروش و بازاریابی یا عضو بخش مهندسی محسوب می‌شود.

علم داده‌ها

میانگین حقوق پایه: 96823 دلار

هم‌اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز بر مبنای داده (اطلاعات) است. یک دانشمند داده‌ها سروکارش با داده‌ها و تحلیل آنهاست و هدفش از این کارها، پیش‌بینی در مورد روند کارها، رفتارهای مشتریان و هر چیزی که قابل تجسم است. این روزها دانشمندان داده از همه جا سردرآورده‌اند؛ از صنایع مد و لباس تا صنعت وزش.

علم داده (Data Science)، دانشی میان‌رشته‌ای پیرامون استخراج دانش و آگاهی از مجموعه‌ای داده و اطلاعات است. علم داده از ترکیب مباحث مختلفی به وجود آمده و بر مبانی و روش‌های موجود در حوزه‌های مختلف علمی بنا شده‌ است. تعدادی از این حوزه‌ها عبارتند از: ریاضیات، آمار، مهندسی داده و بازشناخت الگو. هدف این علم، استخراج مفهوم از داده و تولید محصولات داده‌محور است.

معماری راهکار

میانگین حقوق پایه: 101930 دلار

یک معمار راهکار کسی است که همیشه چشم‌اندازی از راهکارهای فنی در سر دارد. معماران راهکار عمدتا نیازهای ضروری را برای یک مشکل فنی سازمان‌دهی می‌کنند تا بتوانند زندگی سیستم را تضمین کنند و برای این کار معماری و فرآیندهایی را برای پیاده‌سازی می‌سازند.

داروسازی

میانگین حقوق پایه: 126989 دلار

داروسازی پردرآمدترین شغل در جهان به شمار می‌رود که زیرمجموعه مشاغل علوم پایه قرار می‌گیرد. یک داروساز طبق دستور پزشکان دارو تهیه می‌کند و داروهای تجویزی را پر می‌کند. این افراد همچنین به هر گونه سوال بیمار در مورد نسخه خود پاسخ می‌دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 17 آذر 1396 ، کدخبر: 313506 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین