پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
با چرخی کوتاه در بین آژانس‌های هواپیمایی در می‌یابید که مصوبه فروش سیستمی بلیت هواپیما در ایام اربعین براساس نرخ مصوب بیشتر شبیه یک مصوبه کاغذی بوده و گویا نظارت‌های تعزیراتی‌ها کافی نیست.

شعارسال: سال‌های گذشته در ایام اربعین، به دلیل استقبال فراوان زائران حسینی و کمبود ناوگان، (پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه) برخی آژانس‌های هواپیمایی با همکاری برخی ایرلاین‌ها، نرخ بلیت پروازهای اربعین را به صورت غیرمنطقی افزایش می‌دادند و با ایجاد بازارسیاه بلیت، دنبال خالی کردن جیب زوار بودند.

به همین دلیل چند سالی است سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی، تلاش کرده است در راستای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه بلیت پروازهای اربعین، برای این ایام، نرخ بلیت پرواز را به صورت تکلیفی مشخص کنند تا شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها بلیت پروازهای اربعین را با نرخ‌‌های مصوب به زائران ارائه دهند.

در همین راستا طبق تصمیم انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری، قیمت بلیت پرواز تهران ـ نجف ـ تهران برای اربعین امسال یک میلیون و 200 هزار تومان و تهران ـ‌ بغداد ـ تهران نیز یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین شد، همچنین نرخ بلیت پرواز مشهد ـ‌ نجف ـ مشهد یک میلیون و 500 هزار تومان، نرخ بلیت پرواز مشهد ـ بغداد ـ‌مشهد نیز یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین شد؛ از بقیه شهرها هم هر شرکتی که پرواز داشته باشد برای مسیر رفت و برگشت به بغداد و نجف قیمت بلیت یک میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود؛ همچنین نرخ بلیت‌های یکسره تهران ـ نجف 600 هزار تومان و مشهد ـ‌نجف نیز 750 هزار تومان تعیین شد‌.

این در حالی است که وزیر دادگستری هم در خصوص ورود تعزیرات در بحث ساماندهی قیمت بلیت هواپیما در آستانه اربعین عنوان کرد که تعزیرات ورود کرده و از همه ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با متخلفان استفاده می‌کند.

بر اساس سیاستهای سازمان تعزیرات حکومتی و در راستای خدمترسانی بهینه به زائران حسینی طرح نظارت بر عملکرد شرکتهای خدمات مسافربری و فروشگاههای موجود در مسیر تردد کاروانهای زائران حسینی آغاز شده اما با این حال شاهدیم که برخی از دفاتر و آژانسهای هواپیمایی با افزایش بهای بلیط مسافرتی اقدام به تخلف میکنند.

قرارها بر این بود که از 13 تا 22 آبان قیمت بلیت‌ها بر اساس نرخ مصوب به فروش برسد، بر همین مبنا قیمت بلیت تهران - بغداد 1 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده بود اما برخی از دفاتر مسافرتی از این قیمت ها عدول کرده‌‌اند.

برخی شهروندان در تماس مکرر با خبرگزاری فارس با اعلام اسامی برخی از آژانس‌های متخلف عنوان کردند که با مراجعه به آژانس مربوطه از آنها تقاضای بلیت سفر برای اربعین را داشتیم اما در کمال تعجب اعلام کردند بلیت موجود نیست.

یکی از شهروندان گفت: پس از اصرار به مسئول آژانس و اعلام اینکه برای ما خرید بلیت اهمیت زیادی دارد مسئول آژانس اعلام کرد شاید بتواند با کمی افزایش قیمت ما را به خواسته مان برساند.

برای آنکه صحت گفتار این شهروند و سایر شهروندان بررسی شود به سراغ چند آژانس مسافرتی حوالی خیابان ولیعصر و خیابان استاد نجات اللهی رفتیم و بدون آنکه قیمت برایمان مهم باشد از متصدی فروش آژانس درخواست بلیت اربعین کردیم.

متصدی فروش بلیت بدون آنکه ترس و واهمه‌ایی داشته باشد نرخ بلیت ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومانی مصوب را یک میلیون و هفتصد هزار تومان اعلام کرد.

وقتی به متصدی فروش موضوع قیمت یک میلیون و دویستی را اعلام کردیم عنوان کرد: من که در ابتدا گفتم بلیت‌های سیستمی ظرفیت‌شان پر شده است و نداریم! شما اصرار کردید که بلیت اربعین می‌خواهید من هم گفتم برای‌تان کاری کرده باشم و از همکارم در آژانسی دیگر با قیمت بالاتری برایتان خریداری کنم.

برای مشخص شدن ابعاد موضوع به این کار هم بسنده نکردیم و تماسی هم با برخی از سایت های فروش بلیت چارتری هواپیما گرفتیم و در عین ناباوری دریافتیم این موضوع همه گیر شده و فرد تماس گیرنده اولا با نداشتن بلیت مواجه میشود و اینکه ظرفیت‌ها پر شده است.

اما بلافاصله پس از اصرار های فرد متقاضی یکباره سهمیه باز می‌شود اما نه برای خرید سیستمی بلکه برای خرید با قیمت بالاتر و اصطلاحا چارتری! اینگونه است که فرد متقاضی در می یابد هزینه تهیه بلیت را باید افزایش دهد تا به مراد دلش برسد.

البته در همه جای دنیا فروش بلیت های سفرهای خارجی امری رقابتی است اما مسئولان امر به خاطر اهمیت سفر اربعین تصمیم گرفتند تا این قیمت مصوب اجرایی شود اما متأسفانه این تصمیم گیری تنها یک تصمیم گیری بوده و اجرای درستی در آن دیده نمی‌شود یا حداقل آنگونه که باید و شاید نظارتی نمی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 5 آبان 1396 ، کدخبر: 13960804000766 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین