پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
استاد برجسته حوزه و دانشگاه گفت:هر کدام از زوجین در حین زندگی مشترک اگر عیبی را در یکدیگر یافتند می‌توانند با نشان دادن همان رفتار به صورت صحیح در مقابل رفتار غلط همسر، الگوی او شوند و او را اصلاح کنند.

شعار سال: حجت‌الاسلام حسین دهنوی در جلسه عمومی سلسله نشست‌های هفتگی پاتوق خانواده که با موضوع «باورهای غلط از زندگی من و همسرم» برگزار شد، اظهار کرد: اگر رفتار و باور نادرستی برای همسرتان در زندگی به وجود می‌‌آید قابل اصلاح است و برای آن راهکارهایی وجود دارد.

*زن و شوهر لباس یکدیگرند

وی در ادامه افزود: لازم است که زن و شوهر یکدیگر را در موضوعات مختلف اصلاح کنند چراکه این دو لباس یکدیگرند و نباید اینگونه باشد که هر کدام بگویند به من چه ربطی دارد، عیسی به دین خود، موسی به دین خود؛ بلکه باید ایرادات یکدیگر را شناسایی و با رعایت شرایط لازم برطرف کنند.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه وظیفه مردان برای اصلاح همسر در مقابل زنان بیشتر است، گفت: این وظیفه در مردان بسیار جدی‌تر است؛ منظور از رفع ایرادات در زندگی زناشویی عیب‌جویی نیست بلکه عیب‌زدایی است چراکه عیب‌جویی عمل بسیار زشت و کار بسیار خطرناکی است.

*دست‌گیری کنید نه مچ‌گیری!

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید کسی که به دنبال عیب‌جویی دیگران باشد عیب خودش را برملا می‌کنیم بنابراین فاش کردن عیب همسر آن هم جلوی دیگران کار بسیار قبیحی است و این در حالی است که دستگیری هم با مچ‌گیری در زندگی زناشویی متفاوت است و مچ‌گیری بر خلاف آموزه‌های دینی ما در اسلام است.

دهنوی با نادرست بودن تجسس و چک کردن گوشی همسر در زندگی زناشویی تاکید کرد: چک کردن گوشی همسر حرام است چراکه بالاخره اطلاعات ساده‌ای در گوشی هر دو طرف وجود دارد که باعث سوء‌تفاهم‌های جدی در زندگی زناشویی خواهد شد به طوری که دیگر قابل جبران نیست.

*آقایان مراقب به پرواز درآمدن مرغ خیال همسر خود باشند

وی خاطر نشان کرد: آقایان در زندگی مشترک خود اکیدا باید مراقب به پرواز درآمدن مرغ خیال همسر خود باشند چراکه خانم‌ها بسیار خیال‌پرداز هستند و اگر مسئله‌ای حتی به شوخی پیش آید تبدیل به یک سوء‌تفاهم و خیال‌پردازی از طرف خانم شده و زندگی را از هم می‌پاشد.

کارشناس مذهبی برنامه تلویزیونی گلبرگ زندگی با بیان اینکه برخی چیزها در زندگی زناشویی عیب محسوب نمی‌شود، اضافه کرد: عیب‌زدایی زوجین از یکدیگر بسیار مهم است اما متاسفانه بعضا به جای عیب‌زدایی از عیب‌های واقعی، مقتضیات ذاتی زن و مرد عیب به حساب آمده و به اشتباه آن را عیب می‌نامند.

*ویژگی‌های زن بودن و مرد بودن عیب محسوب نشود

وی عنوان کرد: بعضی رفتارها به هیچ عنوان عیب نیست بلکه اقتضای مرد بودن مرد و یا زن بودن زن یک سری رفتارهای خاص است که باید به این نکته توجه شود که عیب و ایراد با ویژگی‌های زن بودن و مرد بودن متفاوت است و نباید با هم اشتباه گرفته شود.

دهنوی متذکر شد: زنان و مردان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، برای مثال حافظه زنان در درازمدت بسیار قوی‌تر از حافظه مردان است به همین خاطر تاریخ دقیق سالروز ازدواج و یا تولد خانم‌ها از یاد آقایان می‌رود و این مسئله ایراد یک مرد در زندگی نیست؛ همچنین وقتی زنی به همسر خود سفارش خرید چیزی را قبل از رفتن به محل کار می‌دهد و مرد 8 ساعت بعد در راه بازگشت فراموش می‌کند کاملا طبیعی است.

*به جای نصیحت از تربیت خاموش استفاده کنید

وی با اشاره به اینکه زنان و مردان در زندگی زناشویی باید به نوعی الگوی یکدیگر در مسائل مختلف زندگی باشند، بیان داشت: هرکدام از زوجین در حین زندگی مشترک اگر عیبی را در یکدیگر یافتند لزوما نباید با روش استفاده از زبان و نصیحت استفاده کنند بلکه می‌توانند با نشان دادن همان رفتار به صورت صحیح در مقابل رفتار غلط همسر، الگوی او شوند و او را اصلاح کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم استفاده زوجین از روش تربیت خاموش اذعان داشت: تربیت خاموش تربیتی بدون استفاده از زبان است به گونه‌ای که انسان به جای استفاده از زبان، با چشم و نگاه خود معنا و مفهومی را می‌رساند چراکه در چشم انسان انرژی وجود دارد و این روش اثر وضعی خواهد داشت.

*عیب‌ همسرتان را در مقابل فرزندتان بازگو نکنید

وی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع اثر سکوت از اثر کلام بیشتر است، یادآور شد: تذکر کلامی و نصیحتی هم آثار خوبی در پی دارد اما باید توجه داشت که شرایط لازم برای اعمال این تذکرات رعایت شود که مهم‌ترین نکته آن در خفا بودن نصیحت است و نه در جلوی دیگران که باعث تحقیر طرف مقابل شود.

دهنوی با اشاره به دیگر شرایط نصیحت و تذکر کلامی زوجین به یکدیگر عنوان داشت: نباید عیب‌‌های زوجین در مقابل فرزندان به صورت آشکارا اعلام شود چراکه شأن و منزلت پدر خانواده و نقش مادر در خانواده می‌شکند و این بنیان خانواده را از میان خواهد برد.

*کسی که حرفش حق است نیازی به عصبانیت ندارد

وی در ادامه با اشاره به موقعیت و زمان نصیحت و تذکر زوجین افزود: بهتر است تذکر و نصیحت دلسوزانه به همسر در مواقع خوشحالی و شادمانی هر دو باشد که هر یک از لحاظ روحی در شرایط مساعدی قرار دارند که البته این هم باید با صمیمیت و مهربانی همراه باشد.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی دیگر از مهمترین شرایط بیان عیب این است که ابتدا نقاط مثبت گفته شود و سپس نقاط منفی بیان شود و در گفتن نقاط منفی پیام با عنوان «تو» باشد نه با عنوان «من»؛ یعنی آن کار را دیگر نکن تا آبروی خودت نرود نه اینکه آن کار را نکن تا آبروی من نرود!

وی حُسن و قُبح عقلی را شرایط عیب‌زدایی در اسلام دانست و گفت: در عصبانیت نیز کلام حق ذبح خواهد شد بنابراین نباید در عصبانیت حرف‌های مهم زندگی بیان شود چراکه هر حرفی بزند برای دل‌خنک شدن خودش است و نه از روی دلسوزی و رفع ایرادات؛ پس کسی که حرفش حق است نیازی به داد و بیداد کردن و عصبانی شدن ندارد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 6 بهمن 1394، کد مطلب: 13941106001489 :www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین