پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
در ٦ماه اول امسال، ٨‌هزار و ٦٩١ نفر در تصادف‌های رانندگی فوت کردند نهم تیر، با ٧٧ کشته، پرتلفات‌ترین روز ٦ماه اول امسال بود.

شعارسال: براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در نيمه اول امسال، ٨‌هزار و ٦٩١ نفر در حوادث رانندگي كشته شده‌اند که اين تعداد نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته که ٨‌هزار و ٧٩٦ نفر بودند، ١,٢‌درصد كاهش يافته است. بنابر آمار منتشرشده، فروردین‌ماه با ١٢.٨‌درصد بیشترین کاهش را در مرگ‌ومیرها داشت و تيرماه با ٩.٢درصد، بیشترین افزایش را به خود اختصاص داد.

همچنين بيشترين کشته‌هاي حوادث رانندگي مربوط به شهريور با يك‌هزار و ٧٤٦ نفر و پس از آن تير با يك‌هزار و ٦١٠ نفر و کمترين آن مربوط به فروردين با يك‌هزار و ١٦٤ نفر بوده است. این درحالی است که نهم تیر که جزو تعطیلات عید فطر بود، با ٧٧ کشته پرتلفات‌ترین روز در نیمه اول امسال بود.

گزارش سازمان پزشکی قانونی همچنین نشان می‌دهد که بيشترين تلفات مربوط به مسيرهاي برون‌شهري بوده است. به‌طوری‌ که ٦٦,٣‌درصد كشته‌هاي تصادفات مربوط به جاده‌هاي برون‌شهري، ٢٦.٨‌درصد در راه‌هاي درون‌شهري، ٦.٧درصد در جاده‌هاي خاكي و روستايي و محل تصادف دودهم ‌درصد موارد نامعلوم بوده است. یعنی در نيمه اول امسال ٥‌هزار و ٧٥٨ نفر در محورهاي برون‌شهري (٢‌درصد کاهش نسبت به نيمه اول‌ سال ٩٥)، دو‌هزار و ٣٣١ نفر در مسيرهاي درون‌شهري (٦دهم ‌درصد افزايش نسبت به نيمه اول‌ سال ٩٥)، ٥٨٥نفر در مسيرهاي خاکي روستايي (١١.٤‌درصد کاهش نسبت به نيمه اول‌ سال ٩٥) و ١٧نفر نيز در مسيرهايي نامعلوم جان باخته‌اند.

براساس اين گزارش، در نيمه اول امسال استان‌هاي فارس با ٧٩٠نفر، تهران با ٦٤٩نفر و خراسان‌رضوي با ٦٤٧نفر بيشترين و استان‌هاي ايلام با ٦٥نفر، كهگيلويه وبويراحمد با ٩٣نفر و اردبيل با ٩٩نفر كمترين تعداد كشته‌هاي ناشي از حوادث رانندگي را داشته‌اند. جزییات این گزارش نشان می‌دهد که بيشترين افزايش در مرگ‌هاي ناشي از حوادث رانندگي در نيمه اول امسال، نسبت به ‌سال قبل از آن در استان‌هاي خراسان‌شمالي (٣٠,٥درصد) و كرمان (٢٣.٨درصد) و بيشترين كاهش مربوط به استان‌هاي البرز (٣٢.١درصد) و قم (٢٦.١درصد) بوده است.

اين بررسي نشان مي‌دهد كه ٧٨‌درصد از كشته‌هاي ناشي از حوادث رانندگي در نيمه اول امسال مرد (٦٧٨٠نفر) و ٢٢‌درصد زن (١٩١١نفر) بوده‌اند. همچنين در افراد ١٨‌سال به بالا، ٦٩,٦‌درصد متأهل و ٢٩.٢درصدد مجرد هستند و وضعيت تأهل ١.٢‌درصد نامشخص بوده است.

براساس بررسي‌هاي گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در زمان وقوع تصادف ٤٢,٨‌درصد از افراد، راننده وسيله نقليه، ١٩.٧‌درصد عابر پياده و ٣٦.٣‌درصد سرنشين يا ترك وسيله نقليه بوده‌اند. از مجموع تلفات رانندگي ٦ماه اول‌ سال ٩٥ (٨‌هزار و ٦٩١نفر)، ١٩.٧‌درصد يعني ‌هزارو ٧١٥نفر عابرپياده و ٢٦.٢‌درصد يعني دو‌هزار و ٢٧٥ نفر موتورسيکلت سوار بودند.

در بخش دیگری از این گزارش، گروه سنی قربانیان هم بررسی شده است. آمارها نشان می‌دهد ٨,٣‌درصد افراد فوت‌شده در حوادث رانندگي ١٠‌سال و كمتر، ١٢.٩‌درصد

١٩-١١سال، ٢٢,٣‌درصد ٢٩-٢٠سال، ١٦.٢‌درصد ٣٩-٣٠سال، ١٢.٤‌درصد ٤٩-٤٠سال، ١١.١‌درصد ٥٩-٥٠‌سال و ١٦.٦‌درصد كشته‌هاي تصادفات ٦٠‌سال به بالا داشته‌اند.

نحوه وقوع تصادف ٤٥,٢‌درصد از افراد متوفي ناشي از برخورد دو وسيله نقليه، ١٩.٧‌درصد ناشي از برخورد وسيله نقليه به عابر متوفي و ٢٦.٢‌درصد واژگوني وسيله نقليه بوده است. خودرو مورد استفاده ٤١.٦‌درصد از افراد متوفي، سواري ٢٦.٢‌درصد موتورسيكلت ٦.٦‌درصد وانت بار، ٢.٨‌درصد كاميون، كاميونت و تريلي و ١.٢‌درصد اتوبوس و ميني‌بوس بوده است. همچنين براساس اين آمار، ‌هزارو ٧١٥ نفر از متوفيان تصادفات (١٩.٧ درصد) عابرپياده بودند.

در گزارش پزشکی قانونی همچنین آمده است که ضربه به سر مهمترين علت مرگ در تصادفات است، به‌طوری‌ که علت اصلي مرگ ٤٧,٨‌درصد از افراد ضربه به سر، ٢٥.٨‌درصد شكستگي‌هاي متعدد، ٨.٧‌درصد به دليل خونريزي و ١١.٩‌درصد به دليل چند ضربه، يك‌درصد سوختگي، چهاردهم‌ درصد نرسيدن اکسيژن و ٤‌درصد ساير موارد بوده است.

بنا بر آمار پزشکی قانونی، ٥٠,٣‌درصد از افراد در محل حادثه و ٦.٢‌درصد حین انتقال به بيمارستان جانشان را از دست داده‌اند. همچنین ٤٢.٥‌درصد از مصدومان در بیمارستان جان باخته‌اند. ٨٩.٨‌درصد از قربانیان با آمبولانس، ٦.٨‌درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، ٠.٣‌درصد توسط خودروی پلیس و ١.٢‌درصد توسط سایر وسایل نقلیه منتقل شدند.

در نيمه اول امسال، ١٧٩‌هزار و ٧٩٥ مصدوم تصادف به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كرده‌اند كه اين تعداد نسبت به نيمه اول‌ سال گذشته (١٧٨‌هزار و ٨٨٧ نفر) نيم‌درصد افزايش يافته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 14آبان1396، کدخبر: 724314: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین