پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۸۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاسف بار خواندن تعداد کشته ها و مصدومان حوادث جاده ای در ایران اعلام کرد: درسال ۹۴ ، ۹۱ درصد مرگ های ناشی از حوادث جاده ای زیر ۷۰ سال بوده که از این مجموع ، ۶۸ درصد ، زیر ۵۰ سال بوده است!

شعار سال: دکتر رضا ملک زاده در دومین کنگره کشوری مدیریت مصدومین که روز چهارشنبه در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: شمار مرگهای تصادفات جاده ای در ایران طی سال ۲۰۱۶ ، ۳۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر و این رقم در سال ۱۹۹۰ ، ۶۰ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است که کاهش را نشان می دهد.

وی همچنین با اشاره به وند کاهش تلفات ناشی از حوادث جاده ای در ایران، در عین حال آن را همچنان یک چالش بسیار جدی برای کشور خواند و با مقایسه کشته ها و مصدومان جنگ تحمیلی با حوادث رانندگی در ایران گفت: این که کشور ما در طول هشت سال جنگ تحمیلی، ۱۹۰ هزار شهید و ۶۷۲ هزار مجروح داشته اما حوادث حمل و نقل جاده ای، ظرف هشت سال پس از جنگ، دو میلیون و ۵۰۰ هزار مصدوم و ۲۰۰ هزار مرگ به دنبال داشته، یک فاجعه است و در واقع ما شاهد جنگ در جاده ها هستیم!

وی حوادث حمل و نقل را چهارمین علت مرگ در ایران دانست و گفت: اگر روند موجود حفظ شود حوادث حمل و نقل می تواند به پنجمین علت مرگ در ایران ، تنزل یابد.

به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت، در سال ۱۹۹۰ ( ۱۳۶۹) ۲۶.۵ درصد مرگ ها در ایران بر اثر تصادفات بوده که در ۲۰۱۶ این رقم به ۱۲٫۵ درصد رسیده است و روند کاهش مناسب بوده است.

وی سپس به وقوع سالانه یک و نیم میلیون مرگ و ۵۰ میلیون مصدومیت و ناتوانی بر اثر حوادث جاده ای در جهان اشاره کرد و گفت: متاسفانه ۹۰درصد مرگ و میرها بر اثر حوادث ترافیکی در کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط از جمله در ایران رخ می دهد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، بیشترین میزان مرگ و میر بر اثر تصادفات را مربوط به افغانستان و امارات متحده عربی به ترتیب با ۵۹ و ۵۳ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال دانست و افزود: اگرچه شواهد حاکی از کاهش مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده ای در ایران و کشورهای همسایه به جز پاکستان است اما این کشورها همچنان در معرض خطر جدی قرار دارند

وی افزود: پیش بینی می شود آسیب های حمل و نقل و تصادفات جاده ای پنجمین عامل مرگ و میر در جهان در سال ۲۰۳۰ باشد.

دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: سه درصد تولید ناخالص ملی کشورها صرف مشکلات حوادث حمل و نقل می شود و آسیب های حمل و نقل جاده ای تاثیر قابل توجهی بر خانواده های آسیب دیده، نظام سلامت و خدمات درمانی و اقتصاد کشورها گذاشته است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با بیان این کهحوادث جاده ای عمدتا در بین جوانان رخ می دهد، همچنین بیشترین قربانیان حوادث حمل و نقل را کودکان و نوجوانان بویژه افراد در سنین مدرسه دانست و گفت: مردان بیش از زنان قربانی حوادث حمل و نقل می شوند

دکتر ملک زاده، سال های از دست رفتن عمر بر اثر حوادث جاده ای در کشور را جزو بالاترین رتبه ها در سالهای از دست رفته عمر بر اثر عوامل گوناگون برشمرد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، با اشاره به این که متاسفانه خشونت های بین فردی در کشور ما همچنان بالاست و کاهش نیافته و افزایش شیوع بیماری های روحی روانی از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد طی سالهای اخیر می تواند یکی از دلایل این موضوع باشد گفت: افزایش خشونت های بین فردی، خود عامل افزایش خشونت در حوادث حمل و نقل است که باعث بروز تخلفات ترافیکی گوناگون می شود

وی از سرعت بالا، مصرف مواد مخدر و الکل ، عدم انجام اقدامات حفاظتی مثل نبستن کمربند ایمنی و کلاه ایمنی ، خودروهای بی کیفیت و جاده های نامناسب نیز به عنوان دیگر علل افزایش تلفات و مصدومیت ها در حوادث حمل و نقل یاد کرد.

دکتر ملک زاده صرف آموزش دادن به رانندگان متخلف را کافی ندانست و حتی در مواردی بی فایده توصیف کرد و گفت: کشورهای اروپایی برای کاهش حوادث ترافیکی علاوه بر کنترل مکانیزه جاده ها با دوربین ها و اعمال جرایم بسیار سنگین برای افراد متخلف به ارتقای کیفیت خودروها و جاده ها نیز توجه داشته اند

به گفته وی کشورهای پیشرفته امروزه حتی برای افرادی که آموزش پذیر نیستند یا خطر تصادفات آنها به هر دلیل بالاست از هوش مصنوعی به عنوان یک فناورری پیشرفته استفاده کرده اند تا به رانندگان در سرعتهای بالا و برخی خطرات دیگر هشدار دهند.

دکتر ملک زاده به عنوان نمونه به کیفیت رانندگی در رانندگان خودروهای سنگین (کامیون ها و اتوبوس ها ) در کشور اشاره کرد که برخی از آنها به دلیل دارا بودن بیماری های مثل کبد چرب و، سیروز، هپاتیت و شرایط رانندگی با کیفیت و بی خطر را ندارند و بنابراین لازم است افراد برای پذیرش مسوولیت سنگین رانندگی که مرتبط با جان انسان هاست، به طور کامل معاینه شوند نه آن که بینایی سنجی شوند و در صورت نیاز عینک استفاده کنند.

به گفته وی تحقیقاتی در این خصوص در کشور نشان داده است رانندگانی که شب ها بیدارند و اول صبح می خوابند، بیشتر از سایر رانندگان مبتلا به نارسایی کبد شده اند و به همین دلیل باید سلامت رانندگی به طور مورد آزمایش قرار گیرد

دکتر ملک زاده، با بیان این کهشایعترین علل مرگ و میر در آسیب های حمل و نقل ناشی از وسایل نقلیه موتوری و مورسیکلت است، تولیدکنندگان این خودروها که برای ایجاد هیجان بیشتر و افزایش تقاضای بازار، به سرعت این خودروها توجهی نمی کنند خطاب قرار داد و گفت: سرعت موتورسیکلت ها نباید از ۵۰ کیلومتر بیشتر باشد درحالی که می بینیم موتورسیکلت ها امروزه با چه سرعتهای حادثه ساز و مرگ آفرینی در حرکتند و مسوولان باید بر تولید موتورسیکلت ها با این سرعت های سرسام آور نظارت کنند.

وی کاهش حوادث ترافیکی و تلفات جاده ای را یک موضوع چندبخشی خواند که واقعا قابل کنترل و پیشگیری است و تاکید کرد باید کشورهای پیشرفته موفق در کاهش مرگ و میرهای ناشی از حمل و نقل را الگو قرار داد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دیده بان علم ایران، تاریخ 10 مرداد 97، کد مطلب: 40280: www.isw.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
ا.ف75
انقدر ماشالله تصادف شدید هست که طرف میمیره درجا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین