پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
تصادف، تلفات و مرگ بخشي جدانشدني از تعطيلات و سفرهاي نوروزي شده است. هر سال با پايان تعطيلات، رسانه‌ها و افکار عمومي منتظر آمار جديد از تعداد کشته‌شدگاني هستند که تصادفات راهنمايي و رانندگي سالشان را با مرگ گره زده است. آماري که در سال‌هاي اخير به روايت مسئولان پليس راهور هميشه روندي کاهشي داشته است و امسال و براي نوروز ٩٧ هم برخي اخبار اوليه حکايت از همين ماجرا داشت؛ تا اينکه روز گذشته خبري با تيتر «گلايه‌ سرپرست اورژانس کشور از پليس راهور» منتشر شد که در آن آمده است آمارهاي مصدومان تصادفات در نوروز واقعي نبود.

شعار سال: به نقل از پيرحسين کوليوند سرپرست اورژانس کشور اين‌طور گفته شده: در تعطيلات نوروز روزانه حدود دو هزار مصدوم توسط نيروهاي اورژانس به بيمارستان‌ها و مراکز درماني منتقل شده‌اند. آماري که پليس در اين زمينه در هفته اول تعطيلات اعلام کرده يعني از ٢٤ اسفند تا هفت روز پس از آن روند کاهشي نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. آيا واقعا ٢٧ اسفند امسال ١٦ کشته سر صحنه تصادفات بيشتر از سال گذشته نداشتيم؟! چرا بايد با آمارها بازي کرد و حقيقت را به مردم نگفت. سرپرست اورژانس کشور با تأکيد بر اينکه تشخيص مصدومان بر عهده ماست و هيچ دستگاهي نمي‌تواند در اين زمينه اظهارنظر کند، خاطرنشان کرد: «متأسفانه پليس آمار مصدومان تصادفات نوروز را کمتر از ميزان واقعي اعلام کرده است
بر اساس آمارهاي موجود در وب‌سايت سازمان پزشکي قانوني در سال‌هاي گذشته تعداد تلفات حوادث راهنمايي و رانندگي در بازه زماني ٢٥ اسفند تا ١٥ فروردين به ترتيب به اين شرح بوده است: نوروز ٩٦ در مجموع ٨٧٤ نفر در تصادفات کشته شدند که در نوروز سال قبل از آن يعني ٩٥ تعداد ٧٢ نفر بيشتر کشته شدند و تعداد کل قربانيان ٩٤٦ نبود. در نوروز ٩٤ نيز اين تعداد ٩٦٨ نفر بوده‌اند که نسبت به سال پيش از آن يعني ٩٣ که هزارو ٨٤ نفر در نوروز کشته شده بودند ١١٦ نفر کمتر کشته شده‌اند. در نوروز ٩٢ نيز تعداد باز هم بيشتر از اين بود و در مجموع هزارو ٢٢٧ نفر در سفرهاي نوروزي به خانه برنگشتند. نوروز ٩١ اما تعداد کل کشته‌هاي تصادفات نوروزي به روايت آمار سازمان پزشکي قانوني هزارو ١٤١ نفر بوده ‌است.
حالا و بر اساس آمارهاي اعلام‌شده نوروز امسال مانند سال ٩١ تعداد تلفات جاده‌اي در مسافرت‌هاي نوروزي بيشتر از سال پيش از آن ثبت شده و روند کاهشي سال‌هاي اخير را قطع کرده است.
واکنش کوليوند سرپرست اورژانس کشور درباره تعداد تلفات تصادفات نوروزي امسال احتمالا در پاسخ به صحبت‌هاي اشتري فرمانده نيروي انتظامي در روز سوم فروردين بوده که در وب‌سايت پليس منتشر شد. فرمانده نيروي انتظامي در اين اظهارنظر خود گفته بود: براساس آمارهاي به‌دست‌آمده از آغاز طرح نوروزي پليس در سال جديد تا امروز تعداد جان‌باختگان در تصادفات جاده‌اي کشور چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. سردار حسين اشتري فرمانده نيروي انتظامي کشور ادامه داد: اين رقم کاهش تصادفات در حالي صورت گرفته که در مدت مذکور با افزايش ١٠درصدي مسافرت‌هاي نوروزي مردم در جاده‌هاي کشور مواجه بوديم. وي با بيان اينکه برخي از تصادفات فوتي در جاده‌هاي دوطرفه رخ مي‌دهد، عنوان کرد: رانندگي در راه‌هاي دوطرفه، شرايط خاصي را مي‌طلبد و بايد رانندگان در اين راه‌ها توجه لازم را به جاده و خودروهايي که از روبه‌رو مي‌آيند، داشته باشند و از سبقت غيرمجاز در اين راه‌ها پرهيز کنند.
بحث شکل‌گرفته پيرامون اين ماجرا در نشست بررسي سفرهاي نوروزي برنامه تيتر شبکه خبر اتفاق افتاد. در اين برنامه پيرحسين کوليوند، سرپرست اورژانس کشور و سردار محمدحسين حميدي، رئيس پليس راه کشور به صحت و سقم آمارهاي اعلام‌شده درخصوص شمار مصدومان حوادث ترافيکي در نوروز پرداختند.
کوليوند در اين نشست مدعي شد اورژانس تنها مرجع اعلام شمار مصدومان است و هيچ دستگاهي نمي‌تواند در اين خصوص اظهار نظر کند. وي همچنين نسبت به عملکرد پليس گلايه کرد و گفت: پليس اعلام کرده که تعداد جان‌باختگان از ٢٧ اسفند تا هفته اول فروردين کاهش داشته اين در حالي است که تنها در روز ٢٧ اسفند تعداد کشته‌شدگان در سر صحنه امسال نسبت به سال گذشته ١٦ نفر افزايش داشته است.
آمارهاي اورژانس در ابهام
در ادامه اما سردار محمدحسين حميدي، رئيس پليس راه کشور در واکنش به سخنان سرپرست اورژانس گفت: در يک حادثه اتوبوس هشت سرنشين داشته اما همکاران اورژانس شمار مصدومان را ٣٦ نفر اعلام‌ کرده‌اند. وي تأکيد کرد: پليس راه آمارهايي را که در مراجع قضائي تشکيل پرونده شده، اعلام مي‌کند. دکتر کوليوند در واکنش به اظهارات سردار حميدي يادآور شد: اگر مواردي مبني بر تناقض آمار اعلام‌شده از سوي اورژانس وجود دارد، پليس مدارک آن را به وي اعلام کند. همچنين سرپرست اورژانس تأکيد کرد: اسناد و مدارک مصدومان تمامي حوادث موجود است زيرا اورژانس شمار مصدومان، تشخيص اوليه، تشخيص ثانويه و اسامي منتقل‌شده‌ها به بيمارستان‌ها را در دسترس دارد و هيچ‌گونه تناقضي ديده نمي‌شود.
پذيرش افزايش تلفات
اين بحث در شبکه خبر در شرايطي شکل گرفت که روز گذشته سردار محمدحسين حميدي رئيس پليس راه راهور ناجا در گفت‌وگو با ايلنا افزايش تعداد تلفات تصادفات نوروزي را تأييد کرد و از افزايش پنج‌درصدي کشته‌شدگان تصادفات جاده‌اي در نوروز ۹۷ خبر داد.
سردار حميدي دراين‌باره گفت: تا اين لحظه آمار فوت‌شدگان سر صحنه نسبت به سال گذشته پنج درصد افزايش داشته، البته هنوز جمع‌بندي نهايي طرح نوروزي اعلام نشده است. فصل‌الخطاب ما در زمينه کشته‌شدگان تصادفات جاده‌اي در طرح نوروزي امسال آمار پزشکي قانوني است که هنوز اعلام نشده است. وي با بيان اينکه آمار مجروحان جاده‌اي در طرح نوروزي امسال نيز افزايش داشته است، افزود: آمار دقيق مجروحان تصادفات نوروزي نيز در پايان طرح نوروزي اعلام مي‌شود. خوشبختانه نوروز امسال به جز دو مورد که يکي در محور گيلان و ديگري در محور خراسان رضوي بود، تصادف سنگين نداشتيم. رئيس پليس راه راهور ناجا خاطرنشان کرد: با وجود افزايش پنج‌درصدي سفرهاي ناوگان اتوبوس‌راني بين‌شهري خوشبختانه تصادفات ناوگان اتوبوس‌راني در طرح نوروزي امسال بيش از ۸۹ الي ۹۰ درصد کاهش داشت که رکورد بسيار خوبي محسوب مي‌شود.
سردار حميدي به افزايش بيش از ۱۳ درصدي کل ترددها در طرح نوروزي امسال اشاره کرد و افزود: بي‌شک افزايش تردد در سطح جاده‌ها طبيعي است که بروز حوادث را نيز افزايش می‌دهد؛ اما در مجموع سه درصد از تخلفات رانندگان به وسیله دوربين‌ها رصد و دو درصد ديگر نيز از سوی همکاران ما رصد شد و در مجموع ۹۵ درصد رانندگان قوانين را رعايت مي‌کردند و رعايت قوانين باعث شد که افزايش ناگهاني تصادفات را با توجه به رشد تصادفات نداشته باشيم و تصادفات جاده‌اي در طرح نوروزي امسال شيب ملايمي داشته باشد. او درباره آمار خودروهايي که به دليل تخلفات حادثه‌ساز متوقف شدند، گفت: بيش از ۴۷ هزار خودرو و موتورسيکلت به دليل تخلفات حادثه‌ساز در سفرهاي نوروزي از سوی نيروهاي پليس راهور توقيف شدند که اين آمار بسيار بالايي بود و نشان مي‌دهد که تخلفات اين گروه مي‌توانست باعث بروز تصادفات شود که خوشبختانه با توقيف آنها اين اتفاق نيفتاد. خودروهايي که توقيف شده، نيز طبق روال قانوني بعد از پايان طرح به مالکان خودرو تحويل داده خواهد شد.
رئيس پليس راه راهور ناجا درباره نظارت بر تخلفات رانندگان تريلي‌ها و کاميون‌ها نيز تصريح کرد: قصد داريم سامانه سپهتن را که باعث ايجاد نظم در ناوگان حمل‌ونقل عمومي بين‌شهري شد و اِشراف ما را بر ناوگان اتوبوس‌راني بيشتر کرد، روي کاميون‌ها، تريلي‌ها و تانکرهاي حمل سوخت هم نصب کنيم.
سردار حميدي ادامه داد: قطعا نگاه‌هاي سنتي بدون استفاده از ابزارها و تکنولوژي نوين نمي‌تواند به ما در کنترل تخلفات کمک کند. حجم بالاي ترددها در سطح جاده‌هاي کشور و تعداد بالاي خودروي شخصي، اتوبوس، کاميون و تريلي ديگر با روش‌هاي سنتي کنترل‌شدنی نيستند و طبيعي است که بايد استفاده از اين سامانه‌ها به صورت جدي‌تري در دستور کار پليس راه قرار گيرد و تمام جاده‌هاي کشور در فواصل کوتاه مجهز به دوربين‌هاي کنترل سرعت شود.
او افزود: همچنين سامانه‌هاي کنترلي براي انضباط ناوگان مسافربري و باربري استفاده شود. برنامه ما اين است که هرچه سريع‌تر اين اقدامات انجام شود تا با وجود افزايش سفرهاي بين‌شهري در کاهش تصادفات توفيقات زيادي در اين حوزه نيز حاصل شود.
کاهش تصادفات منجر به فوت در تهران
در‌اين‌حال رئيس پليس راهور پايتخت هم از کاهش تصادفات منجر به فوت در پايتخت خبر داد و اين‌طور گفت: نوروز امسال در حوزه تصادفات خسارتي ١١ درصد، تصادفات منجر به جرح ١٠ درصد و تصادفات منجر به فوت حدود ٢٥ درصد کاهش را شاهد بوده‌ايم.
سردار محمدرضا مهماندار، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت، با اعلام خبر فوق به اقدامات اين پليس در نوروز ٩٧ پرداخت و گفت:‌ طرح ترافيکي نوروز در سراسر کشور اجرا مي‌شود و در همين راستا اين طرح در تهران بزرگ نيز اجرا شد. در چند سال گذشته تهران به يکي از مراکز گردشگري تبديل شده و هر سال تعداد زيادي از هم‌وطنان براي بازديد از اماکن زيارتي، تاريخي و تفريحي به تهران مراجعه مي‌کنند که اين موضوع وظيفه ما را سنگين مي‌کند.
او ادامه داد: ترافيک سنگيني که در روزهاي معمول در تهران شاهديم، در ايام نوروز وجود ندارد و اين مسئله باعث افزايش سرعت در بزرگراه‌ها مي‌شود که مي‌تواند يکي از عوامل خطرساز براي بروز تصادفات باشد؛ به همين خاطر ما برنامه‌هاي خود را در قالب دو موضوع طبقه‌بندي و اجرا کرديم تا ضمن اينکه در اين ايام به همشهريان و هم‌وطنان عزيز خدمت ارائه مي‌دهيم، شاهد کاهش تصادفات نيز باشيم.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ درباره اثرات اجراي اين طرح گفت: حضور گسترده همکاران من در تقاطع‌ها، ميادين و به‌ویژه نقاطي که محل مراجعه بود، از موارد برجسته‌اي است که در اين طرح دنبال کرديم و توانستيم حضور پررنگي را در سطح شهر داشته باشيم تا هم به مسافران کمک کنيم و هم تصادفات را در اسرع وقت جمع‌آوري کنيم. خوشبختانه نتايجي که در پايان طرح به دست آمد، نشان مي‌دهد که اقدامات پليس در حوزه فرهنگ‌سازي و آموزش و همچنين کنترل‌‌هاي عملياتي توانسته مؤثر باشد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت تصريح کرد: آمارها حاکي از اين است که در حوزه تصادفات خسارتي ١١ درصد کاهش داشته‌ايم و در حوزه تصادفات منجر به جرح کاهش ١٠درصدي را شاهد بوده‌ايم و در حوزه تصادفات منجر به فوت نيز حدود ٢٥ درصد کاهش داشته‌ايم.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت درباره برگشتن وضعيت طرح ترافيک به وضعيت عادي نيز گفت: از صبح روز چهاردهم طرح ترافيک به حالت عادي خود برگشته؛ اما کساني که در سال ٩٦ مجوز ورود به طرح ترافيک داشته‌اند، مي‌توانند تا پايان فروردين نيز در اين محدوده تردد کنند.
٢١ هزار عمل جراحي اورژانسي
پيرحسين کوليوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور، درباره اقدامات سازمان اورژانس در تعطيلات عيد، گفت: حضور پزشکان و متخصصان اورژانس در بيمارستان‌ها خيلي خوب بود. در اين مدت تمام مراکز درماني و بيمارستاني کل کشور در حالت آماده‌باش بودند. تعداد عمل‌های جراحي انجام‌شده در اين مدت کم‌نظير است؛ همچنين بايد از پزشکاني که از تعطيلات و تفريح خود گذشتند، تشکر ويژه کرد. کوليوند اظهار كرد: در اين مدت ٢١ هزار عمل جراحي انجام شد که بسيار کم‌نظير است. او افزود: ٢١ تا ٢٢ درصد کل مأموريت‌ها ترافيکي بود و به علت تصادف‌هاي شهري يا جاده‌اي اتفاق افتاد و پس‌از‌آن به ترتيب مشکلات قلبي، تنفسي، گوارشي و مغزي بيشترين آمار را به خود اختصاص دادند. او در پايان گفت:‌ ما بايد حتما‌ اورژانس را تقويت و امکانات آن را بيشتر کنيم؛ همچنين بايد در اورژانس با توجه به اينکه ٥٠ درصد بيماران خانم هستند، تکنیسين خانم استخدام کنيم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 16 فروردین 97، شماره: 3116


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین