پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
مسؤول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: اربعین تنها مراسم نیست و جزو مناسک است، مراسم آداب و تکلیف ندارد اما مناسک حلال و حرام، باید و نباید و تکلیف دارد، فقها برای اربعین احکام شرعی گفتند، برای مناسک‌ نباید رقیب تراشی کرد.

شعارسال: حسن بابایی  در نشست خبری پیرامون اجتماع اربعین حسینی عزاداران در میدان امام علی(ع) اظهار کرد: اربعین روز میعاد عشق و روز شور و شعور است، روز عشق و ایمان است و طبق احادیث یکی از نشانه‌های مؤمن خواندن زیارت اربعین است.

وی افزود: پرچم و نماد اربعین پیاده‌روی نجف تا کربلا است، اولین پیاده‌روی تا کربلا سال 61 هجری رخ می‌دهد که با آمدن جابر ابن عبدالله انصاری و جمعی از بنی‌هاشم شکل می‌گیرد، این پیاده‌روی سال‌های متفاوت با جمعیت‌های متفاوت انجام شده است.

مسؤول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: فلسفه پیاده‌روی و درس‌هایی که از آن می‌آموزیم به شرح زیر است، این پیاده‌روی مقدمه ظهور امام زمان را فراهم می‌کند، زمانی که امام تشریف می‌آورند خود را منتسب به امام حسین(ع) معرفی می‌کند، دومین دلیل این است که قیام امام حسین هنوز تمام نشده است، روز عاشورا اعلام استکبارستیزی شد و اربعین نماد این استکبارستیزی است.

وی خاطرنشان کرد: سومین درسی که از اربعین می‌آموزیم زنده نگه داشتن یاد شهدا است، درس دیگر تلاش برای تشکیل تمدن اسلامی است و پنجمین درس تبلور وحدت و بیعت با امام است، تا در نجف با ولایت بیعت نکنید نمی‌توانید مسیر خود را ادامه دهید.

بابایی با بیان اینکه اربعین تنها مراسم نیست و جزو مناسک است، عنوان کرد: مراسم آداب و تکلیف ندارد اما مناسک حلال و حرام، باید و نباید، تکلیف و... دارد، فقها برای اربعین احکام شرعی گفتند.

وی با تأکید بر اینکه برای مناسک‌ نباید رقیب تراشی کرد، بیان داشت: اربعین جزو مناسک است و نباید برای آن رقیب تراشی کرد، به طور مثال حج مراسم نیست بلکه مناسک است و نمی‌توان برای آن رقیب تراشید.

بابایی اضافه کرد: تنها روایت و حدیث در مورد پیاده‌روی نجف تا کربلا بیان شده است، در مورد پیاده‌روی هیچ امام دیگری روایت نداریم، اگر برای این مناسک رقیب‌تراشی کنیم، قله گم می‌شود.

مسؤول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: دهه اول محرم قله عزاداری‌ها است و دیگر قله عزاداری نداریم و هیچ عزاداری نباید به عنوان قله عزاداری مطرح شود تا قله گم نشود، سؤال می‌شود چرا سازمان تبلیغات به غیر از دهه محرم مجوز قافله عزاداری صادر نمی‌کند، دلیل آن این است که قله عزاداری که محرم است گم نشود.

وی تأکید کرد: 5 سال است که به سفارش نماینده ولی‌فقیه در اصفهان مراسمات اربعین در اصفهان کلید خورده است، این تذکر را باید به خود داشته باشیم که نکند اجتماعات بزرگ اجتماعات کوچک را تضعیف کند و به روضه‌های کوچک ضربه بزند، به همین دلیل دو اجتماع بزرگ متمرکز در روز عاشورا و اربعین تعریف کردیم.

بابایی ابراز کرد: از هیأت‌های مذهبی خواهش داریم حال که دو روز بیشتر در سال به عنوان تجمع هیأت‌های مذهبی در نظر نگرفتیم در این مراسمات شرکت باشکوه داشته باشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 15آبان1396 ، کدخبر: 13960815000962: www.isfahan.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین