پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۴۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
ارتش روسیه اعلام کرد که تا چند ماه آینده از سری جدید بمب‌افکن‌های مافوق صوت خود با نام «پک‌دا» رونمایی خواهد کرد.

شعارسال : به  گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایالات متحده آمریکا با مجهز کردن عربستان، شیخ نشینان خلیج و مصر به تسلیحاتی به روز، تجهیز اسرائیل به جنگ افزارها، در خاورمیانه مسابقه تسلیحاتی به پا کرده است. توجیه سیاسی آن نیز مقابله با ایران به عنوان مهم ترین قدرت منطقه است. البته شروع این طرح به نخستین بحران نفتی در سال ۱۹۴۷ برمی گردد که مشاوران هنری کیسینجر در جستجوی راه هایی برای بازگرداندن سریع پترودلارهای کشورهای نفت خیز بودند. بدین ترتیب کشورهای عربی از این دوره به کانون بزرگ ترین واردکنندگان کالاهای تسلیحاتی جهان تبدیل شدند.

منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به لطف سیاست های کثیف آمریکایی همچنان بزرگ ترین واردکننده تسلیحات، در جهان در حال توسعه است. میزان خرید تسلیحات در این منطقه بیشتر از دو برابر کل آسیا که در رتبه دوم قرار دارد، است. آمریکا در زمینه فروش تسلیحات به کشورهای این منطقه در رتبه اول قرار دارد و گفته ترامپ در این باره که گفته بود که باید برخی کشورها را دوشید تا جانشان در آید به وضوح در این زمینه مصداق پیدا می کند. کشورهای اروپای غربی شامل فرانسه، انگلستان، آلمان و ایتالیا در رتبه های بعدی قرار دارند.

اما روسیه با فاصله بسیار در رتبه بعدی این لیست قرار دارد. روسیه از جمله کشورهایی است که اغلب تسلیحات خود را توسط نیروی داخلی می سازد و بسیار کم دیده شده که تزارها دست به خرید سلاح و یا ادوات نظامی بزنند. در این آشفته بازار تسلیحاتی که هرکس پول بیشتری داشته باشد، سلاح بیشتری هم خواهد داشت،  روسیه نیز بیکار ننشسته و دکترین آینده نگرانه ای در ساخت تجهیزات نظامی را در دستور کار قرار داده و در حال ساخت تسلیحاتی است که می تواند توازن قوا را در جنگ سرد با آمریکا برقرار کند.

ارتش روسیه اعلام کرد که تا چند ماه آینده از سری جدید بمب افکن های مافوق صوت خود با نام «پک دا»که مخفف مجموعه هواپیمای دوربرد و آینده نگرانه روسیه است، رونمایی خواهد کرد. قرار است این سری بمب افکن ها قرار است به عنوان جایگزین بمب افکن های Tu-160 ؛ Tu-95MS در ارتش روسیه ایفای خدمت کند.

مرکز طراحی توپولوف مسئول طراحی و ساخت این بمب افکن استراتژیکی جدید را بر عهده گرفته است. این مرکز نقشه طراحی و ساخت و همچنین هزینه های مربوط به تولید بمب افکن جدید را به وزارت دفاع روسیه تحویل داده بود. پروژه ساخت این هواپیمای بمب افکن دوربرد در سال 2008 کلید خورده است  و طبق خبرها این هواپیما در سال 2021 میلادی اولین پرواز آزمایشی خود را انجام خواهد داد و طی سال های بعد به نیروی هوایی روسیه تحویل داده خواهد شد .

تولید انبوه این بمب افکن از سال 2020 آغاز خواهد شد. اطلاعاتی نیز در دسترس می باشد که اعلام کرده اند که سال 2020 تنها سال آغاز آزمایشات فنی و انجام اولین پرواز این بمب افکن خواهد بود. با این تفاسیر، طراحی و ساخت موتور های بمب افکن جدید در سال 2011 میلادی آغاز شده است.به نظر می رسد که در این بمب افکن از موتورهای پیشرفته شده ای همچون 117С و NK-32 استفاده خواهد شد. فعالیت ها بر روی تسلیحات و تجهیزات نظامی این بمب افکن استراتژیکی آغاز شده است و به احتمال فراوان از موشک های نوین بالدار کروز با برد 5500 کیلومتر و همچنین از سامانه موشکی کوتاه برد و بمب ‍ های هدایت شونده استفاده شود.

ارتش روسیه و شرکت توپولوف به عنوان طراح و تولیدکننده این بمب افکن جدید که قادر به حمل سلاح هسته ای است و می تواند مسافت های بسیار طولانی را با سرعت بسیار زیاد طی کند، هیچ گونه جزئیات دیگری منتشر نکرده اند. کارشناسان بر این باورند بمب افکن جدید روسیه تا حد زیادی شبیه بمب افکن "B-2" آمریکاست.

پاک دا هواپیمایی رادارگریز است که عملا برای دستگاه های راداری نامرئی خواهد بود و از این لحاظ بسیار آینده دار است. در این مقاله خاطر نشان می شود که این بمب افکن احتمالا به موشک های پیشرفته با برد زیاد، بمب های دارای هدف یابی دقیق و شاید هم موشک های مافوق صوت مجهز خواهد بود.

این تنها بمب افکن رادارگریز استراتژیکی است که تولید انبوه آن در دستور کار وزارت دفاع روسیه قرار گرفته است. قیمت خرید تمام شده یک فروند بمب افکن با تجیزات کامل در دهه ی 1990 میلادی رقمی بالغ بر 900 میلیون دلار محاسبه شده است. هزینه  کل طراحی و تولید کل بمب افکن های آن زمان نیز معادل 45 میلیارد دلار برآورد شده است.


شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:18 آبان 96، کد خبر: 6312983،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا دریایی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
افسوس که دانش و توان بشر به ابزاری برای کشتار هم نوعان خود بدل شده است.
رحمت نجاتی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
بس کنید بس کنید/ فکر مادرهای دلواپس کنید/ رحم بر این غنچه های نازک نورس کنید ( شادروان نادر نادر پور ) الف. م.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین