پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۲۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: یکی از دلایل رواج سرقت علمی این است که جامعه مبنای ارتقا را بر روی مدرک گذاشته نه سواد علمی.

شعارسال : در مراسم پایانی بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی که امروز (دوشنبه، 22 آبان) در دانشگاه تهران برگزار شد، حمیدرضا طیبی ضمن عرض تسلیت برای درگذشتگان زلزله شب گذشته،گفت:‌ جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی، فرهنگی و فناورانه معتقد است برای پیشرفت و توسعه، کشور باید به صورت دانش‌بنیان اداره شود. این کار باید با یک کار کارشناسی و بر مبنای کار علمی و فناورانه باشد تا جامعه بتواند دوام بیاورد.

او با بیان این‌که امروزه فناوری ابزار رقابت بین کشورها است، گفت: در زمان‌های گذشته سرمایه،‌ نیروی کار، زمین و... را عوامل توسعه می‌دانستند اما امروزه فناوری ابزار توسعهاست و به خاطر همین رقابت شدیدی شکل گرفته است. فناوری شاخص‌های خود را دارد و مختص رشته مهندسی نیست. فناوری، علم را کاربردی می‌کند بنابراین در حوزه علوم انسانی نیز فناوری معنای خود را دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی ما به دنبال روش‌هایی بودیم تا بتوانیم در حوزه فناوری و توسعه جامعه حرکت و علم را کاربردی کنیم و در خدمت جامعه قرار دهیم. کار ارزشمندی که جهاد دانشگاهی در طی سال‌های گذشته انجام داده جشنواره‌های کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه سال دانشجویی است. ما می‌خواهیم این اعتماد به نفس را در دانشجویان به وجود آوریم که آن‌ها هم می‌توانند کارهای ارزشمندی انجام بدهند. در وقع این جشنواره‌ها به دنبال شناسایی استعدادهای جوانان و تشویق آن‌ها برای ادامه این راه هستند.تجلیل از استادان و خادمان نشر نیز کار بسیار خوبی است.

او افزود: اتفاق ناگواری که طی سال‌های اخیر شیوع پیدا کرده رواج شبه علم یا سرقت علمی است که این مسئله رو به رشد است. شاید یکی از دلایل این کار این باشد که جامعه مبنای ارتقا را بر روی مدرک گذاشته نه سواد علمی. زمانی که مبنا مدرک شود به جای این‌که عاقلانه فکر کنیم برای حل مشکلات می‌رویم سراغ واردات و استفاده از درآمدهای نفت.

طیبی یکی از مشکلات کشور را در دیدگاه‌های فکری سیاسی عنوان کرد و گفت:‌ نیروهای سیاسی ما به دنبال حاشیه راندن مسائل اصلی و به متن آوردن حاشیه‌ها هستند. ما باید مشکلات را به صورت عاقلانه حل کنیم. دو طرز فکری که در کشور ما وجود دارد؛ انقلابی باشیم و به دنبال بومی کردن فکر و دیگری این‌که ارتباطاتمان را با دنیا قوی‌تر کنیم، این منحنی‌ها نباید واگرا باشند و باید در نقطه‌ای به هم برسند؛ نقطه‌ای که انقلابی بودن ما را نشان دهد و بتوانیم ارتباطمان را با کشورهای دیگر حفظ کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان این‌که پیشرفت کشور باید بر اساس توسعه فناوری باشد و مشکلات به صورت علمی حل شود، گفت: بزرگترین مسئله برای محققان این است که علم آن‌ها در خدمت تولید قرار بگیرد. اگر این کار را انجام دهیم و از دانشجویان حمایت کنیم، سطح مهاجرت به حداقل می‌رسد.

او درباره جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز اظهار کرد:‌ گله‌ای که برخی از دانشجویان داشتند این بود که تبلیغات جشنواره ضعیف بوده است. دست‌اندرکاران این جشنواره باید سعی کنند تا تبلیغات وسیع‌تری داشته باشند و ارزش معنوی جشنواره را بالا ببرند. یکی از طرح‌های خوبی که مسئولان مطرح کردند این است که جشنواره را در سطح منطقه گسترش دهیم، حداقل در بین کشورهای فارسی‌زبان. یکی دیگر از مسائلی که وجود دارد و ناشران این مسئله را مطرح کردند این است که کسانی که کار ترجمه انجام می‌دهند حداقل یک تجربه خوب داشته باشند، متن را خوب بفهمند و آن را منتقل کنند و فقط به فکر شهرت و پول نباشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 22 آبان 1396، کدخبر: 96082212896، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین