پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۹۱۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با انتقاد از سرقت‌های علمی در رساله‌ها و پایان نامه‌ها گفت: این موضوع همواره وجود دارد و مجلس باید با وضع قانون به این حوزه ورود پیدا کند.

شعار سال: حجت الاسلام محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست خبری همایش ملی آسیب‌های اجتماعی پایان نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی گفت: مقام معظم رهبری همواره بر تولید ایده ونظریه پردازی و مولفه‌های پزوهش در حوزه علوم انسانی تاکید داشته و در جلسات مکرر آن را متذکر شدند. بدیهی است که کشور ما با این همه سابقه کهن و افراد فرهیخته و صاحب قلم در پروسه مطالعات و تحقیقات باید به رشته‌های جدید برسد و آن را منتقل کند کتاب‌ها و مقاله‌ها در این حوزه حامل پیام‌های نوین و جدید برای مخاطبان باشد قطعا یک اثر در قالب کتاب پیامی را باید برای سایرین به همراه داشته باشد

وی افزود: در حوزه گفتار و نوشتار باید ایده‌های نو را عرضه کنیم و از پرداختن به ایده‌های دیگران و نقطه نظرات دیگران پرهیز کنیم.

مختاری خاطرنشان کرد: جامعه باید رو به پیشرفت بالندگی و نشاط باشد و این رسالتی است که بر دوش حوزویان و دانشگاهیان است که در برابر معلومات محدود به نقاط اصلی بپردازد که دانش جامعه را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش آسیب شناختی پایان نامه‌ها هموار کردن راهی است که تمهیداتی فراهم شود که بتوانیم از نقطه نظرات سوددمند برای جامعه برخوردار شویم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: بعد از بحث‌های مکرر این همایش با حضور افراد فرهیخته که در نشر آثار علمی صاحب قلم هستند برگزار می‌شود و امیدواریم حامل پیامی برای جامعه حوزوی و دانشگاهی باشد و ساختار به گونه‌ای شود که نتیجه گیری آن فصل جدید برای علاقه‌مندان به تحقیق را ایجاد کند.

مختاری اضافه کرد: باید از تکرار مکررات و انتقال دیدگاه دیگران منتسب به خود که به عنوان یک آسیب در جامعه است و به سمتی می‌رود که علوم انسانی را به پرتگاه می‌برد پرهیز کنیم و حامی پیام‌های جدیدی در علوم انسانی باشیم؛ متاسفانه امروزه با سرقت‌های ادبی در رساله‌ها و پایان نامه‌ها روبه رو هستیم که این مسئله عمومیت ندارد و افراد فرهیخته در دانشگاه‌ها هستند که ایده‌های خوبی را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: مسئله سرقت ادبی به گونه‌ای رسیده که روبه روی دانشگاه‌ها آگهی می‌زنند که مبالغی برای تدوین رساله و پایان نامه دریافت می‌کنند متاسفانه بعضی از پایان نامه فقط موضوعشان عوض شده که این مشکل نه تنها استاد راهنما بلکه تمام مسئولان و نهاد‌هایی است که در حوزه‌های علمی و دانشگاهی فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه مذاهب گفت: متاسفانه در دانشگاه مذاهب نیز چند مورد سرقت علمی اتفاق افتاد که با نظارت ها، برخورد با استاد راهنما و دانشجویان انجام شد و از زمانی که نظارت‌ها دقیق‌تر شده این موضوع کمتر اتفاق می‌افتد.

مختاری با اشاره به قانون وضع شده در حوزه پایان نامه‌ها و مقالات گفت: قانونی که وزارت علوم وضع کرده به صورت کلی است و باید جزییات آن مطرح شود.

وی با اشاره به اولین همایش آسیب شناسی پایان نامه‌ها یادآور شد: این همایش چهارشنبه هشتم اسفند در کتابخانه ملی برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن ارایه راهکار‌هایی برای کاهش آسیب‌ها در حوزه پایان‌ها و رساله‌های دانشجویی است و در پایان به مجلس و شورای عالی انقلاب پیشنهاد خواهد شد که قانونی در این زمینه وضع شود که جلوی سرقت‌های علمی را بگیرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامیگفت: ۱۳۰ مقاله به این همایش ارسال که ۱۰۰ مقاله بعد داوری پذیرفته و ۲۰ مقاله نیز به صورت سفارشی تدوین شده که به چاپ خواهد رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 5 اسفند 97، کد مطلب: 748277: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین