پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
جانشین کمیسیون سیاسی، امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش آمریکا برای نهادینه کردن الگوی تحریم و چانه‌زنی مورد استفاده در برجام گفت: ما باید مانع اجرای این شیوه حل و فصل در موضوعات موشکی و حقوق بشر کشور شویم.

شعارسال: پس از تحقق توافق هسته‌ای میان گروه 5+1 و ایران و اجرای برجام بعد از شش ماه از این توافق، علاوه بر واکنش‌های اشخاص و گروه‌های داخلی کشور، شاهد تحرکاتی در میان کشورهای مخالف توافق هسته‌ای در سطح منطقه بودیم که توانست تغییراتی در مسیر سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایجاد کند. در این رابطه علی احمدی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و جانشین کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، به خبرنگار موج گفت: اگر بخواهیم در مورد تأثیرات برجام و توافق هسته‌ای در محیط بین‌الملل اشاره کنیم در ابتدا لازم است گفته شود که اگر ما همواره به دنبال حداکثرها بوده‌ایم اما از حیث دستاوردهای نظامی در حوزه انرژی هسته‌ای ما موفق شدیم حداقل‌های قابل قبولی را در این زمینه به دست آوریم. از این رو برجام بر محیط منطقه‌ای و روابط خارجی کشور اثرات ملموسی را گذاشت. اول آنکه محیط منطقه‌ای ما را به نوعی توفانی کرد و دیدیم که چطور پس از آن عربستان و ترکیه خیلی عریان به مقابله پرداختند. دوم آنکه تا پیش از این در سطح جهانی، جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان بخشی از مشکل تعریف می‌شد اما بعد از حصول به توافق هسته‌ای، ایران اکنون به عنوان راه حل تعریف می‌شود.

احمدی تأثیر سوم توافق هسته‌ای را در حل بحران گسترش تروریسم در خاورمیانه دانست و افزود: پس از برجام یک همگرایی کلی تر در سطح بین‌الملل بین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و نظام جهانی برای مبارزه با تروریسم به ویژه مقابله با تندروهای تکفیری فراهم شد. بر این اساس در موضوع حل و فصل مسائل سوریه کلام و سخنان نظام ما برای حل این موضوع نافذتر شد. لذا می‌توانیم بگوییم در مجموع برجام از حیث دستاوردها و همچنین از حیث تأثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی قدم مثبتی برای نظام جمهوری اسلامی است.

جانشین کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مورد تحریم‌های جدید موشکی و قانون منع صدور روادید به آمریکا پس از اجرایی شدن برجام، تصریح کرد: یک نگرانی در روابط خارجی وجود دارد و آن این است که الگوی حل و فصل مسائل هسته‌ای، نباید به نوعی در سطح بین‌المللی نهادینه شود و غرب به این نتیجه برسد که بعد از آنکه با یک سری تحریم‌ها و سپس چانه زنی توانست مسئله هسته‌ای را کنترل کند، اکنون هم با یک سری تحریم‌ها وارد موضوع موشکی و فردا با تحریم‌های جدید وارد مسائل حقوق بشر شوند و لذا این الگو تحریم و چانه زنی نباید به یک الگوی نهادینه در سطح بین‌المللی تبدیل شود و خب البته این چیزی که آمریکایی‌ها دارند دنبال می‌کنند و ما باید از وقوع این وضعیت جلوگیری کنیم.

وی در ادامه با رد شیوه ماجراجویی برای دست‌یابی به اهداف سیاست خارجی در محیط بین‌الملل گفت: ما معتقدیم در سطح بین‌الملل همان گونه که با ماجراجویی نمی‌توان اهداف سیاست خارجی را دنبال کرد و در این راستا افرادی با تفکرات ماجراجویی مانع برخی فعالیت‌ها و سیاست خارجی کشور می‌شوند. از طرف دیگر یک جریان انحرافی هم با چاشنی خارجی وجود دارد که به دنبال غلتاندن نظام در دامن آمریکا است که ما این موضع را در قالب انفعال تعریف می‌کنیم. بنابراین برای جلوگیری از منحرف کردن مسیر سیاست خارجی باید این جریان انحرافی خوب شناخت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار خبر 10 بهمن 1394، کدمطلب: 17206، www.mojnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین