پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۹۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما اقدامات کنگره آمریکا را به دقت رصد می کنیم. سازمان انرژی اتمی بر اساس مسئولیت هایی که دارد پیش بینی های لازم را برای این اقدامات انجام داده است.

شعارسال: بهروز کمالوندی در دومین سمینار همکاری های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها گفت: ما امروز و فردا موضوعات ایمنی هسته ای، پادمان، مسائل امنیتی، پزشکی، ایزوتوپ های پایدار، فیوژن و گداخت و دیگر موضوعاتی که در سمینار قبل برگزار شد را در این سمینار هم مرور می کنیم تا زمینه های همکاری مشخص شود.

وی یادآور شد: در فاصله برگزاری سمینار قبل با سمینار امروز به نتایج خوبی رسیده ایم و در چهار و پنج حوزه اصلی همکاری ها پیشرفت خوبی حاصل شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: در حوزه ایمنی نیروگاه بوشهر و ظرفیت سازی نیروی انسانی ، دو طرف با هم همکاری می کنند به طوری که طرف اروپایی 20 میلیون یورو به حوزه ایمنی اختصاص داده که این منابع تزریق شده است.

کمالوندی گفت: در بخش پادمان هم با هم همکاری می کنیم. بحث این است که این همکاری ها را در حوزه گداخت هم دنبال کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت برجام اظهار داشت: همانطور که در سخنرانی های امروز ملاحظه کردید همه سخنرانان بر حفظ برجام تاکید داشتند و بصورت مستقیم و غیرمستقیم برای دولت جدید ایالات متحده پیام فرستادند که سیاست هایی که در پیش گرفته سیاست هایی نیست که نتیجه بخش باشد.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این اقدامات آمریکا را در انزوا قرار می دهد، خاطرنشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار پایبندی ایران به تعهدات هسته ای را تایید کرده است اما پایبندی ایران منوط به این است همه اطراف برجام به آن پایبند باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما اقدامات کنگره آمریکا را به دقت رصد می کنیم و سازمان انرژی اتمی بر اساس مسئولیت هایی که دارد پیش بینی های لازم را کرده است . اگر قرار باشد برگشتی داشته باشیم ، این برگشت باید به نحوی باشد که تاثیرات خود را بگذارد.

کمالوندی گفت : امیدواریم این پیام گرفته شود که ما در منطقه شرایط بسیار خوبی داریم و بعید است سیاست های یک جانبه آمریکا به نتیجه برسد چرا که جهان، جهان چند جانبه گرایی است و این طور نیست که آمریکا بخواهد خواسته خود را به دیگران تحمیل کند.

وی خاطرنشان کرد: نشست امروز هم که نمایندگانی از اتحادیه اروپا، چین و روسیه حضور داشتند، پیام خوبی بود مبنی بر ادامه همکاری ها در چارچوب برجام و ما امیدوار هستیم طرف مقابل سر عقل بیاید.

معاون سازمان انرژی اتمی در خصوص همکاری های هسته ای با طرف اروپایی اظهار داشت: ما در حال حاضر در مقطعی هستیم که می توانیم وارد پروژه های مشخص شویم، آنچه مدنظر ما است کاربرد پرتوها در حوزه های پزشکی و کشاورزی است.

وی ادامه داد: ایران هم پیشرفت های خوبی در این حوزه دارد و ما انتظار داریم دو طرف در این زمینه هم با هم همکاری کنند.

کمالوندی ایمنی را از دیگر محورهای همکاری دو طرف عنوان کرد و اظهار داشت : کار هسته ای با بحث ایمنی گره خورده است و تدابیر ایمنی در سطح دنیا به طور دائم در حال ارتقا است و همکاری ها باعث می شود بتوانیم از تجربیات آن ها استفاده کنیم.

وی گفت: طرف اروپایی سابقه کار بیشتری دارد و ما می توانیم در زمینه ظرفیت سازی و تقویت نیروی انسانی از تجارب آن ها استفاده کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی همکاری های متخصصان صنعت هسته ای دو طرف را زمینه ساز فرصت های جدید همکاری عنوان کرد و اظهار داشت : ما فرصت زیادی را از دست داده ایم به طوری که 13 سال روابط ما قطع بوده و باید متخصصین دو طرف از نزدیک با توانایی های یکدیگر آشنا شوند.

کمالوندی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر اظهار داشت : ما اخیرا مراسم گودبرداری این واحدها را در بوشهر برگزار کردیم. گودبرداری به معنای این است که کار به مراحل نهایی رسیده است.

وی افزود: در این مرحله صدها هزار متر مکعب خاک برداشته شده است و معمولا در صنعت ساخت نیروگاه گودبرداری مرحله ای حساس و نقطه عطفی است که کشورها به نحوی آن را اعلام می کنند.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت : ما 10 ماه پیش قرارداد این پروژه را امضا و با پیش پرداخت اجرای آن را آغاز کردیم و در این مدت پیشرفت خیلی خوبی داشتیم به طوری که در مدت 9 ماه به پیشرفتی رسیده ایم که برای آن یک سال زمان پیش بینی شده بود.

کمالوندی اظهار داشت: زمان احداث هر کدام از واحدها هشتاد ماه است و ما امیدواریم که با این روند، این واحدها را هر کدام از آن ها 1075 مگاوات است زودتر است به پایان برسانیم.

به گفته وی با احتساب 1050 مگاوات نیروگاه فعلی در هشت سال آینده ما حدود 3200 مگاوات برق اتمی خواهیم داشت که این جایگاه بسیار خوبی است.

کمالوندی ادامه داد: اولین قسط احداث این واحدها پرداخت شده و منابع آن در بودجه های سالانه پیش بینی می شود و مذاکراتی هم با روس ها برای فاینانس داریم.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: هر واحد نیروگاهی 5 میلیارد دلار منابع نیاز دارد اما باید توجه داشت که این نیروگاه ها 60 سال عمر دارند که تا 40 سال دیگر هم قابل افزایش است بنابراین عمر نیروگاه های هسته ای 5 تا 6 برابر نیروگاه های دیگر است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این نیروگاه های اتمی سوخت ارزان تری دارد بطوری که با استفاده از این واحدها 500 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. ضمن این که این واحدها از انتشار 7 میلیون تن آلاینده هم جلوگیری می کند.

کمالوندی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از راههای تامین انرژی پایدار را تولید برق اتمی عنوان کرد و گفت: با اینکه جایگاه خوبی در این زمینه داریم ولی این جایگاه هنوز قابل قبول نیست

وی ادامه داد: امارات با داشتن سرانه نفت بیشتر در حال ساخت چهار نیروگاه یکهزار و چهارصد مگاواتی است . البته تفاوت ما و امارات این است که امارات کاملا وابسته به خارج است و ما کاملا به صنایع و نیروی انسانی داخلی وابسته هستیم و می توانیم آینده امید بخشی در صنعت هسته ای داشته باشیم.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی پیرامون ایمنی در صنعت هسته ای گفت : ایمنی از مهمترین موضوعات صنعت هسته ای است و هر گونه بی توجهی به آن خسارت بار خواهد بود و برای همین کشورها با تبادل تجارب دنبال ارتقای ایمنی هستند

کمالوندی افزود: نیروگاه بوشهر از نسلB+3 است که بر اساس تجارب فوکوشیما ارتقاء یافته است.

وی اظهار داشت: ما وضعیت خوبی در بحث ایمنی داریم به طوری که نیروگاه بوشهر هم ملاحظات غربی و هم ملاحظات شرقی را دارد اما هیچگاه نباید فکر کنیم به نقطه مطلوب رسیده ایم و باید از تجارب دیگران استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ایران جزو بهره برداران نیروگاه‌های تحت فشار است افزود: ارزیابی ها و بررسیهای دوره ای نشان داده نیروگاه ما ایمن است

سمینار 'همکاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها' در قالب سومین دور از گفتگوهایی سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، روز سه شنبه در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان آغاز شد. این سمینار دو روزه است و سید عباس عراقچی، هلگا اشمید از سخنرانان آن بودند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 30 آبان 1396 ، کدخبر: 82737698 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین