پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۲۷۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: آتش‌سوزی رخ داده در منطقه سیستان که تحت عنوان "آتش‌سوزی در تالاب هامون" خبرساز شده اقدام کشاورزان منطقه جهت آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی بوده و کاملاً طبیعی است.

شعار سال: نیره پورملائی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه روز گذشته آتش‌سوزی یک مزرعهکوچک در حاشیه تالاب بین‌المللی "هامون" توسط یکی از اهالی، به نام آتش‌سوزی در تالاب هامون خبرساز شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: بخشی از اراضی حاشیه تالاب هامون که در محدوده مستثنیات تالاب هستند، زمان بسیار طولانی است که در اختیار مردم محلی قرار داشته که در این اراضی زندگی و کشاورزی در حاشیه تالاب جاری و ساری است.

وی ادامه داد: با هدف بهبود وضعیت زمین در این اراضی و همه زمین‌های کشاورزی و بهتر شدن کاشت و برداشت مناسب‌تر، طبق یک روش سنتی مزارع با آتش برای فصل نو آماده می‌شوند.

پورملائی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مزارع کشاورزی طبق رسوم منطقه در حاشیه تالاب هامون قرار دارد و در حال حاضر با توجه به کاهش چشمگیر درجه حرارت و فرا رسیدن فصل زمستان و نیز رهاسازی حق‌آبه کشاورزی در اراضی حاشیه تالاب، احتمال بروز هرگونه آتش‌سوزی طبیعی در تالاب هامون منتفی است و اینگونه اقدامات فقط آماده‌سازی مزارع و کشت‌زارهای اطراف و حاشیه تالاب هامون محسوب می‌شود که گاه و بیگاه به نام تالاب هامون در رسانه‌ها منعکس می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از توجه و علاقه اقشار مختلف مردم به موضوعات محیط زیستی و به ویژه تالاب هامون بسیار قدردانم و این موضوع و سایر موارد مشابه نشان از رشد فرهنگی و علاقه وافر مردم به محیط زیست و موهبات الهی و طبیعی دارد که این موجب شده در بسیاری از اتفاقات و معضلات احتمالی مردم دوشادوش محیط زیست گام بردارند.

آغاز سرشماری زمستانه محیط زیست در سیستان و بلوچستان

پورملائی اظهار داشت: سرشماری زمستانه محیط زیست در سیستان و بلوچستان هر سال با شروع فصل سرما و همزمان با فصل جفتگیری پستانداران در مناطق تحت مدیریت و طبیعت استان انجام می‌شود. این سرشماری به روش مشاهده مستقیم و با مشارکت گروهی از کارشناسان، محیط‌بانان، همیاران و همکاران بازنشسته با هدف برآورد جمعیت حیات وحش به ویژه گونه‌های شاخص علفخوار مثل جبیر، قوچ و میش و کل و بز و مقایسه آمار سنوات گذشته جهت ارزیابی مناطق و تحلیل چالش‌ها و آسیب‌های حیات وحش و همچنین اخذ تصمیمات مدیریتی مناسب برای هر منطقه صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سیستان و بلوچستانافزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و داشتن آب و هوای مختلف و متفاوت دارای تنوع گونه‌ای و اکوسیستم مناسب بوده و گونه‌های ارزشمند مانند تمساح پوزه کوتاه، خرس سیاه و سنجاب بلوچی در مناطق مختلف آن زیست می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرشماری حیات وحش در استان از انواع گونه‌ها و در 6 مرحله شامل سرشماری زمستانه و تابستانه پستانداران علفخوار، سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی، سرشماری پرندگان خشکی زی و حائز اهمیت ملی و بین‌المللی، سرشماری زمستانه هوبره و سرشماری تمساح پوزه کوتاه مردابی انجام می‌شود.

پورملائی ادامه داد: سرشماری زمستانه پستانداران استان با استقرار تیم‌های کارشناسی در سایت‌ها و زیستگاه‌های مستعد و شناسایی شده استان و بر اساس مواردی چون مشاهدات عینی و نمونه‌برداری‌های متعدد از آثار به جا مانده از این گونه‌ها انجام می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:1580690، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین