پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
سی و هفت سال پیش در چنین روزی در ساعت 30 / 5 بامداد، امام خمینی از پاریس به سوی تهران پرواز کردند. هواپیمای حامل امام خمینی در ساعت 30 / 9 بامداد در تهران به زمین نشست و ساعت 9 و 33 دقیقه صبح روز دوازدهم بهمن‌، فرودگاه مهرآباد تهران شاهد فرودآمدن هواپیمایی شد که مسافر ویژه‌اش از پس پانزده سال تبعید، بازآمده بود تا ثمره قیامی را که از نیمه خردادماه 42 آغاز کرده بود، در نیمه دومین ماه زمستان 57، برداشت کند.

شعارسال: علی‌رغم قولی که دولت بختیار داده بود، پخش مستقیم مراسم ورود امام پس از دقایقی قطع و موجب خشم شدید مردم شد. پرشورترین استقبال تاریخ از فرودگاه تا بهشت زهرا (محل سخنرانی امام) از ایشان به عمل آمد. امام خمینی در فرودگاه در جمع مستقبلین از همه طبقات تشکر کردند و خروج شاه و ورود خود را گام نخست پیروزی دانستند. امام رژیم سلطنتی پهلوی را غیر قانونی خواندند. ایشان اعلام کردند که: "من دولت تعیین می کنم".

ایشان در پیامی به افسران و سربازان امام خمینی خواستار عدم حمایت آنان از دولت بختیار شدند.

امام در جمع اعضای کمیته استقبال نیز به تشریح دستاوردهای انقلاب پرداختند و شعار ملیت و ملی‌گرایی را ترفندی برای انحراف نهضت دانستند. امام خمینی هم‌چنین در جمع طلاب درباره بازگشت به قم صحبت کردند.

نهضتی که با قیام مردم قم در خردادماه 1342 آغاز شده بود، سرانجام در نخستین ساعات صبح روز دوازدهم بهمن‌ماه 57 و با بازگشت تاریخی رهبرش به ایران وارد مرحله‌ تازه‌ای شد و ده روز بعد نیز با فروپاشی کامل رژیم شاهنشاهی منجر به پیروزی واپسین انقلاب قرن بیستم شد.

پس از راهپیمایی بزرگ اربعین 57، ملت ایران نشان داد که با وجود رفتن شاه، هنوز انقلاب را ناتمام می‌داند و در حالی‌که از شدت کشتار مردم توسط گارد شاهنشاهی کاسته شده بود اما تحولات سیاسی شتاب تازه‌ای به خود گرفته و رهبر انقلاب مصمم بودند تا به میهن بازگردند.

در روزهای منتهی به 12 بهمن ماه و به دنبال افزایش شایعات درباره بازگشت آیت‌الله خمینی به ایران، دولت شاهپور بختیار اقدام به بستن فرودگاه تهران می‌کند اما در پی تحصن، تظاهرات و فشار مردم فرودگاه مهرآباد مجدداً گشوده می‌شود و سرانجام در صبح روز 12 بهمن، با استقبال میلیونی و تاریخی مردم رهبر انقلاب پس از 14 سال تبعید به کشور بازمی‌گردند و پس از توقفی کوتاه در فرودگاه مهرآباد، برای ادای احترام به مقام شهدای انقلاب به سمت قطعه هفدهم بهشت زهرا حرکت و در ساعت 13 عصر در میان شعارهای جمعیت بی‌شمار حاضر در بهشت زهرا سخنانشان را با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و تسلیت به بازماندگان آنها، آغاز کرده و می‌فرمایند:سرنوشت هر ملتی به دست خودش است... مگر پدرهای ما ولی ما هستند؟ مگر آن اشخاصی که درصد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، می توانند سرنوشت یک ملتی را که بعدها وجود پیدا کنند، آنها تعیین بکنند؟، این ملتی که سرنوشت خودش با خودش باید باشد، در این زمان می گوید که ما نمی خواهیم این سلطان را. وقتی که اینها رای دادند به اینکه ما سلطنت رضاشاه را، سلطنت محمدرضاشاه را، رژیم سلطنتی را نمی خواهیم، سرنوشت اینها با خودشان است...

با ورود امام به کشور، انقلابیون جانی تازه می‌گیرند و نهضت مخالفت با رژیم شاهنشاهی وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. آیت‌الله خمینی وعده می‌دهند که هرچه زودتر دولت انقلاب را معرفی کنند و سرانجام نیز در 15 بهمن‌ماه شورای انقلاب مرحوم مهدی بازرگان را به‌عنوان نخست‌وزیر دولت موقت انقلاب انتخاب می‌کند.

فردای انتصاب مهندس بازرگان، به دعوت آیت‌الله خمینی راهپیمایی بزرگی در سراسر کشور برای حمایت از دولت موقت برگزار و سه روز بعد نیز تظاهراتی کوچک به طرفداری از دولت بختیار انجام می‌شود اما تعداد تظاهرکنندگان آن‌قدر نیست که انقلابیون و دولت موقت را نگران ‌کند.

در روزهای بعد، امام خمینی به شدت در برابر خواسته عده‌ای از انقلابیون برای صدور دستور نبرد مسلحانه با ارتش شاهنشاهی مقاومت می‌کنند و در سخنانی ضمن قدردانی از پیوستن افسران نیروی هوایی به صفوف ملت، می‌فرمایند:به اینهایی که متصل نشده‌اند، می‌گوییم متصل بشوید به ملت... خیال نکنید که اگر رها کردید ما می‌آییم و شما را به دار می‌زنیم. این چیزهایی است که کسان دیگر درست کرده‌اند والا این همافرها که آمدند و متصل شدند، ما با کمال عزت و سعادت آنها را حفظ می‌کنیم. ما می‌خواهیم که مملکت قوی باشد، ما می‌خواهیم نظام محفوظ باشد لکن نظامی که در خدمت ملت باشد.

بیست و یکم بهمن‌ فرا می‌رسد و دولت بختیار و فرماندهان ارتش می‌کوشند با اعلام حکومت نظامی مردم را از حضور در خیابانها منصرف سازند و در عین حال زمینه‌های انجام یک کودتای نظامی را نیز فراهم کنند اما فرمان تاریخی امام برای نادیده گرفتن اعلامیه ارتش توسط مردم و باقی‌ماندن آنها در خیابانها، انقلاب را لحظه به لحظه به پیروزی نزدیکتر می‌کند و ادامه یافتن نبرد میان مردم و همافران با نیروهای گارد شاهنشاهی در تهران در نهایت به عقب‌نشینی ارتش منجر شده و عصر روز بیست و دوم بهمن‌، با سقوط آخرین دولت رژیم شاهنشاهی، حکومت به انقلاب منتقل و دوره تازه‌ای از تاریخ ایران آغاز می‌شود.

دوره‌ای که به تعبیر امام خمینی (ره) با کینه‌توزی‌ها، توطئه‌ها و خدعه‌های دشمنان قسم‌خورده این انقلاب همراه خواهد بود:توجه داشته باشید که انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسایس بهره مند است و توطئه ها در کمین است. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمان های رهبری و دولت موقت اسلامی است که توطئه ها را نقش بر آب می سازد ... با دولت موقت اسلامی همکاری نمایید تا با حول و قوه الهی هر چه زودتر با همکاری یکدیگر ایران اسلامی آباد و آزاد را مورد غبطه جهانیان بسازیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 12 بهمن 1394، کدمطلب: 94111207305، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
انقلاب ایران نماد تجلی و وحدت بسیاری از جناح های سیاسی موجود در کشور بوده است ، حیف که شورای نگه بان دیگر اجازه ورود احزاب دیگر به انتخابات کشور را نداد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین