پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۰۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه «ساعاتی پیش به فرمان رهبر معظم انقلاب درجه سپهبدی به قاسم سلیمانی اعطا گردید» منتشر شد.

شعار سال: در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه«ساعاتی پیش به فرمان رهبر معظم انقلاب درجه سپهبدی به سردار قاسم سلیمانی اعطا شد و هفته آینده به مناسبت عید بیعت این درجه به ایشان اعطا می‌گردد. قاسم سلیمانی اولین سپهبد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران.» منتشر شد.

با این حال به نظر می‌رسد که این خبر به سه دلیل، بی‌پایه و اساس است:

ابتدا بیایید به ظاهر خبر نگاهی بیندازیم. ما چیزی به عنوان عید بیعت نداریم. شیعیان اعیاد چهارگانه یعنی فطر، قربان، مبعث و غدیر دارند که هیچ‌یک در این هفته نیست. این هفته، آغاز امامت حضرت‌مهدی(عج) است که در هیچ‌کجا با نام عید بیعت شناخته نمی‌شود. جالب اینکه برخی از کانال‌های کپی‌کار، با دانستن این خبر، عید بیعت را به عید مبعث تبدیل کرده‌اند.

در گام دوم بیایید منبع خبر را پیدا کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که منبع اول این خبر، کانالی به نام «دیوان اقتصاد» است. کانالی که کمتر از ۱۵۰عضو دارد و این کانال نمی‌تواند منبع خوبی برای چنین خبر مهمی در حوزه سیاسی و نظامی باشد. ضمن این‌که اخبار مربوط به رهبرانقلاب، زمانی معتبر است که توسط دفتر ایشان منتشر شود.

در عین حال منطق این خبر نیز نادرست است. قاسم سلیمانی فرمانده مهمی است، اما یکی از نیروهای پنج‌گانه سپاه (دریایی، زمینی، هوافضا، قدس و بسیج) است و دستکم به طور اسمی زیر نظر فرمانده سپاه فعالیت می‌کند. پس امکان ندارد که یک سپهبد، زیر نظر یک سرلشگر فعالیت کند.

خوب است بدانید که سپهبد، در درجات نظامی، یکی مانده به بالاترین درجه یعنی ارتشبد است. در ایران بعد از انقلاب، جز محمدولی قرنی سپهبد زنده نداشتیم و سپهبد صیادشیرازی نیز با ترفیع درجه بعد از شهادت، به این درجه رسیده است.

گفتنی است حاج قاسم سلیمانی در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ به درجه سرلشگری رسیده است. وی از ابتدای انقلاب، سه فعالیت داشته مهم داشته: فرماندهی لشگر ۴۱ ثارالله کرمان، مبارزه با اشرار در سیستان و بلوچستان و فرمانده سپاه قدس از اواخر دهه ۷۰.

سردار سلیمانی هنگامی که نیروهای مردمی کرمان را در ابتدای جنگ رهبری می‌کرد توسط شهید حسن باقری، مغز متفکر جنگ، کشف شد و نخستین بار، هنرش را در عملیات طریق‌القدس نشان داد، اما در دو عملیات والفجر۸ و کربلای ۵ در دو منطقه فاو و شلمچه خوش درخشید.

در نهایت این را در نظر بگیرید که احتمال دارد به خاطر پیروزی بر داعش، نشان نظامی فتح به سردار سلیمانی اعطا شود اما در حال حاضر، خبر اعطای سپهبدی به وی، یک خبر ساختگی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:۶۳۳۷۸۰۰، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین