پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
ليلي گلستان، مدير گالري گلستان و از بانيان اصلي هفت نگاه درباره وضعيت فروش هنرهاي تجسمي در كشور به ما گفت‌وگو نشست.

شعار سال: دهمین دوره فروش سال هنرهای تجسمی - هفت نگاه - که از جمعه گذشته در فرهنگسرای نیاوران آغاز شده فرصت یگانه‌ای است برای ضمیمه کردن آثار هنری به سبد خرید خانوارهای ایرانی.

اتفاقي كه هدف آغازين برگزاري هفت‌نگاه در يك دهه گذشته بوده و هنوز هم هست. آثار متنوع هنرمندان ايراني كه در 100سال گذشته خلق شده‌اند در سه بخش نقاشي، نقاشي‌خط و مجسمه پيش چشم علاقه‌مندان قرار گرفته و استقبال مردم از هفت نگاه نشان از تغيير و پرورش ذائقه آن ها در جهت توجه به هنر دارد.ليلي گلستان، مدير گالري گلستان و از بانيان اصلي هفت نگاه درباره وضعيت فروش هنرهاي تجسمي در كشور به ما گفت‌وگو نشست.

خانم گلستان نظرتان درباره برايند عملكرد هفت نگاه در دوره دهم چيست؟

در مورد نتيجه و برايند اين دوره به زمان بيشتري نياز داريم چون هنوز روزهاي آغازين نمايشگاه را مي‌گذرانيم اما مي‌توانم بگويم كه امسال در روز افتتاح جمعيتي دوبرابر پارسال به تماشا آمده بودند و جوانان، برنده شب اول نمايشگاه بودند و آثارشان فروش خوبي داشت.

به‌نظر شما بزرگ‌ترين چالش چرخه خلق و فروش آثار هنري به مفهوم عام آن در ايران چيست؟

بي‌ترديد نحوه ارائه آثار هنرمندان بزرگ‌ترين مشكل است. به نمايش گذاشتن آثار هنرمندان براي علاقه‌مندان و دعوت، تبليغات و فعاليت رسانه‌اي براي ديده شدن هنرمند و اثرش حلقه مفقوده اين چرخه است. اگر اين چرخه به شكل صحيح وجود داشته باشد تا مردم عادت كنند به ديدن اثر هنري و دلشان بخواهد كه دوباره و دوباره اين آثار را ببينند وضعيت دگرگون خواهد شد. اين كار سترگي است كه فقط از دست گالري‌دارها برمي‌آيد و لاغير، كار پر زحمتي كه بايد براي موفقيت به انجامش تن داد.

به گمان شما محصولات هنري شناسنامه‌دار و آثار هنري در سبد خريد ايرانيان جايگاهي ثابت دارد؟ اين جايگاه رو به رشد است يا تنزل؟

اين جايگاه رو به رشد است اما هنوز در سبد خانواده ايرانيان جاي خود را پيدا نكرده است. البته توقع نا‌بجايي است كه بخواهيم اثر هنري به همين راحتي در سبد خانواده جاي بگيرد. اصلا در هيچ كجاي دنيا اين اتفاق به‌معناي فراگير آن نيفتاده است.

چرا آثار ايراني در حراجي‌هاي خارج از كشور فروش غافلگيركننده‌اي دارند؟ اين يك موج موقت است؟

به‌نظر من نه‌تنها غافلگير‌كننده نيست بلكه فكر مي‌كنم خيلي دير اين اتفاق افتاده و خيلي پيش‌تر از اينها بايد قدر اين عزيزان دانسته مي‌شد.اين موج موقت نيست و آثار شاخص هنرمندان ايراني بايد بيشتر و بهتر به دنيا معرفي شوند.

راه‌اندازي پروژه هفت نگاه براساس فروش آثار ارزان و قابل خريد براي عموم بود. اكنون اما فروش آثار چند صد ميليوني هنوز مهم‌ترين خبرهاي پيرامون هفت نگاه است. چرا؟

ما كارهاي بسيار كم قيمتي از جوانان براي فروش در هفت نگاه ارائه كرده‌ايم و كار بزرگان هم بنا به خواهش ما خيلي كمتر از قيمت اصلي‌شان قيمت‌گذاري شده است. اين موضوع سبب اعتراض گروهي از خبرگان هنرهاي تجسمي هم شده كه چرا كار پيشكسوت‌ها را اين قدر ارزان عرضه كرده‌ايد.

گاهي به گوش مي‌رسد كه آثار هنرمندان به قيمت‌هاي نازل توسط گالري‌داران خريداري مي‌شود و بعد با قيمت‌هاي غيرواقعي به فروش مي‌رسند. درباره حقوق هنرمندان و تعامل بينابيني گالري‌دار و صاحبان اثر توضيح مي‌دهيد؟

خريد و فروش براساس توافق صورت مي‌گيرد و جبر و زوري در كار نيست. هنرمند دوست دارد كارش را مثلا به دو ميليون تومان بفروشد و با رضايت خودش آن را مي‌فروشد. خريدار هم بعد از مدتي كار را چهار ميليون تومان مي‌فروشد پس اين‌جا قرار نيست كسي مغبون شود و اگر گلايه‌اي باشد منطقي نيست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت همشهری آنلاین، تاریخ انتشار 8 آذر 96، کد مطلب: 390869 ، www.hamshahrionline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین