پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر سال ، چهار هزار نمونه واجد شرایط پیوند عضو در کشور وجود دارد که تنها در ٩٠٠ مورد از این شمار واجد شرایط ،اهدای عضو انجام می شود.

شعارسال: سیدحسن هاشمی روز جمعه در چهاردهمین بزرگداشت اهدای عضو (جشن نفس) در سالن همایش های برج میلاد ، افزود: ٢٥ هزار نَفَر در انتظار پیوند هستند که با هر مرگ مغزی، هشت عضو اصلی فرد دچار مرگ مغزی شده ، باعث زنده ماندن هشت نفر و رفع معلولیت برای 53 نفر دیگر می شود که روی این کار تبلیغ چندانی نشده است چون حدود ٩٠٠ مورد از ٤ هزار مورد به سرانجام ؛ یعنی پیوند عضو می رسد.

** انجام 120 پیوند قلب در سال 96

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با ارائه ای از گزارش انجام پیوند در کشور گفت: امسال 800 پیوند کبد، 2500 پیوند کلیه، 120 پیوند قلب، 30 پیوند پانکراس ، 4 پیوند روده و 10 هزار و 4 مورد پیوند مغز و استخوان در کشور انجام شده است.

وی افزود: همچنین به طور کلی در کشور تاکنون 46 هزار پیوند کلیه، پنج هزار پیوند کبد، هزار پیوند قلب، 140 پیوند ریه و 90 هزار پیوند مغز و استخوان انجام شده است.

وزیر بهداشت گفت: ٩٠ درصد موارد پیوند کلیه از زنده ها انجام می شد که درحال حاضر ٥٤ درصد با اهدای عضو انجام می شود و واقعا از همه خانواده هایی که آمده اند جای تشکر دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه زندگی آنان بی تردید ادامه دارد و درس زندگی برای همه ما ایرانیان است ، از همه خانواده های این ایثارگران و بویژه انجمن اهدای عضو که انجمنی غیردولتی است ، قدردانی کرد.

هاشمی با طرح این سوْال که راجع به مرگ چقدر فکر می کنید ، گفت: من فکر می کنم یکی از زیباترین اتفاق زندگی انسان است شاید بدلیل اینکه در موضوع مرگ دروغ نیست و برای همه موجودات اتفاق می افتد.

وی افزود: مرگ برای ما مسلمانان بسیار زیباتر است چون آن را خداحافظی از دنیای فانی و گذر به دنیای باقی می دانیم و پذیرفتن آن زیباترین تسلیم است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خودم هم این مورد را تجربه کرده ام، ادامه داد: بدلیل اینکه باید عکس فرزند هفت ساله را در دست می گرفتم ؛ وقتی فردی فرزند خود را از دست می دهد انگار عضوی از اعضای بدنش همراه او نیست و این حس هم زیباست چون وقتی زنده است کمتر او را حس میکنی.

وی درباره محمدجواد نظری نیا نوجوان ١١ سالن بوشهرو که اعضای بدنش اهدا شده است، گفت: این کودک اسم نازنینی داشت و بخشنده بود ؛ کسی نمی دانست چه عاقبتی پیدا می کرد اما سرنوشت زیبایی برای او رقم خورد.

وی خطاب به خانواده‌هایی که اعضای بیمار مرگ مغزی‌شان را اهدا کرده‌اند، گفت: روح عزیز شما شاد است.

هاشمی همیچنین اظهار کرد: اگر رسانه ها و آموزش و پرورش و مجامع علمی درست کار کنند از ابن بابت می توانیم رکورددار و نمایشگر نوعدوستی در دنیا باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با قدردانی از رسانه ها در ترویج فرهنگ ایثار و اهدای عضو، گفت: حضور رسانه ها ، افتخار است و خوب است که رسانه ها محبت و عشق ورزیدن را در جامعه تبلیغ کنند؛ چون امروز بیش از هر زمان دیگری به نوعدوستی نیاز داریم.

** بی توجهی به جامعه پزشکی

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از کم مهری به جامعه پزشکی اظهارکرد: بخشی از انتقال فرهنگ اهدای عضو به جامعه پزشکی مربوط می شود که من در جایگاه یک مسئول از جامعه پزشکی شرمنده ام و افتخار می کنم خودم این لباس سفید را بر تن دارم.

وی ادامه داد: از جامعه پزشکی نزد سیاستمداران کم توجهی شد و با وجود اینکه مقام معظم رهبری موقع ترخیص شدن از بیمارستان، جامعه پزشکی را سرمایه بزرگ اجتماعی می دانند، اما دستگاه های نظام و حکومتی بدترین اهانت ها را در حق این جامعه روا می دارند؛ این افراد گاهی بدون وضو بر بالین بیمار حاضر نمی شوند، جانشان را می گذارند تا ایرانیان سالم بمانند؛ اما گاهی بدلیل بی مهری قرار گرفتن، غمناک هم می شویم.

**کمک های رئیس جمهوری به طرح تحول سلامت بی نظیر است

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به طرح تحول سلامت نیز اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده شرایط بهتری را در این حوزه شاهد باشیم.

هاشمی ادامه داد: مطمئنم کمک‌های دولت که در دوره آقای روحانی به حوزه سلامت بی‌نظیر بوده است، همچنان ادامه پیدا کند و امیدوارم این کمک‌ها به ویژه در حوزه پیوند عضو بیشتر شود تا بتوانیم رکوردهای جدیدی را رقم بزنیم.

وزیر بهداشت با رجوع به فتوای امام خمینی در راستای تایید اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی گفت: در کشورهای اسلامی این مجوز را نمی‌دهند اما امام (ره) با فقه به روزی که داشتند این اقدام را انجام دادند.

جشن نفس امروز جمعه با حضور جمع فراوانی از خانواده های اهدا کننده و گیرندگان عضو در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

این همایش با حضور محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، محمدعلی نجفی شهردار تهران، ایرج فاضل پدرعلم پبوند کشور و جمعی دیگر از مسئولان و همچنین هنرمندان و ورزشکاران برجسته همراه بود.

در این همایش از اولیای دم چند اهداکننده عضو و همچنین فعالان عرصه اهدای عضو قدردانی شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 10 آذر 1396 ، کدخبر: 82748618 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین