پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
شرایط و ضوابط بازنشستگی بانوان, سن بازنشستگی خانم ها

شعار سال: اولین نکته این است که شرایط سنی بازنشستگی برای زنان پنج سال از آقایان کمتر است.به این معنی که خانم‌ها با سن کمتری می‌توانند بازنشسته شوند.

دومین نکته در مورد سابقه لازم برای بازنشستگی است که عموما برای خانم‌ها و آقایان یکسان است، ولی در چند مورد برای خانم‌ها از نظر سابقه شرایط سهل‌تری در نظر گرفته شده است.

نکته سوم مربوط به وجود شرایط همزمان سن و سابقه برای بازنشستگی بانوان است. به این معنا که به غیر از سه مورد (بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنشستگی جانبازان و بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه) قاعده اصلی در بازنشستگی تحقق توامان شرط سن و سابقه در احراز بازنشستگی است.

انواع شرایط بازنشستگیزنان

1. بازنشستگی با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه بیمه

2. بازنشستگی با ۵۰ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقهبیمه

3. بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه بیمه و ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار

4. بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه متوالی بیمه یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور

5. بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه بیمه بدون شرط سنی برای جانبازان

6. داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه بیمهو ۴۵ سال سن برای معلولان عادی

7. داشتن ۳۵ سال سابقه بیمهبدون شرط سنی

8. داشتن ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه بیمهمتناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه ؛ در این حالت بیمه‌شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر تا ۲۰ سال، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌ بیمه خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). در این صورت ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.

9. بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه بیمهدارند می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آن‌ها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

نکات قابل توجه در مورد بازنشستگی زنان :

قاعده کلی در پرداخت مستمری بازنشستگی رعایت ماده ۱۱۱ قانون تامین‌اجتماعی است. به موجب این ماده مستمری‌های پرداختی نباید از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار در سال مربوطه کمتر باشد. ولی در چند مورد این قاعده اجرا نمی‌شود. البته موارد استثنائی باید به طور موردی و مصداقی در قانون تعیین و تصریح شود. در موارد بازنشستگی فوق‌الذکر از بند اول تا بند هفت این قاعده جاری است ولی برای بندهای هشت و نه مبنای محاسبه مستمری و پرداخت آن میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه یا اصطلاحا مستمری استحقاقی است. در این صورت ماده ۱۱۱ اجرا نمی‌شود و در صورتی که حقوق استحقاقی از حداقل حقوق کمتر باشد تا حداقل ارتقا نخواهد یافت.

در تمامی موارد ذکرشده فقط بیمه‌شده می‌تواند به سازمان تامین‌اجتماعی درخواست بازنشستگی دهد و کارفرما نمی‌تواند بازنشستگی کارگر خود را تقاضا کند. صرفا در یک مورد کارفرما می‌تواند خواستار بازنشستگی کارگر خود شود و آن هم در موردی است که سن کارگر بیمه‌شده حداقل پنج سال از زمان قانونی بازنشستگی گذشته باشد که این موضوع برای بانوان ۶۰سالگی است. یعنی کارفرما می‌تواند از سازمان بخواهد که کارگر زن خود را که به ۶۰ سالگی رسیده بازنشست کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت بیدبرگ، تاریخ 15 آذر 95، کد مطلب: -: www.bidbarg.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین