پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
وزیر امور خارجه هفته گذشته در دو اجلاس مهم بین المللی در ایتالیا و جمهوری آذربایجان از سیاست های جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و گفت:برخی کشورها در منطقه همچنان دست به انتخاب های غلط می زنند.

شعارسال : محمد جواد ظریف هفته گذشته ابتدا به ایروان و سپس به رم و باکو رفت تا در دو نشست مهم گفت و گوهای مدیترانه ای واجلاس قلب آسیا سیاست ها و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران را در خصوص مسائل مختلف تبیین و تشریح کند.

رایزنی های اروپایی ها درباره برجام، اظهارات مقامات فرانسوی درباره روابط با تهران و شایعات در کاخ سفید تحولات مهم عرصه دیپلماسی در هفته گذشته بود

رییس دستگاه دیپلماسی هفته گذشته در ارمنستان با مقامات این کشور دیدار و درخصوص مسائل مختلف تبادل نظر کرد.

ارمنستان از جهاتی پل ارتباطی ایران با اتحادیه اوراسیا و اروپا محسوب می شود. دو طرف در این دیدارها زمینه های گسترده ای در زمینه های صادرات و واردات، ترانزیت، مناطق آزاد،انرژی و مسائل زیست محیطی دارند کما این که سطح روابط دو کشور در سال های اخیر افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

** کنایه ظریف به کسانی که در مذاکرات هسته ای نبوده اند

محمد جواد ظریف هفته گذشته به ایتالیا نیز رفت و در گفت و گوهای مدیترانه ای به تبیین دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مختلف پرداخت.

وی با بیان این که برخی کشورها در منطقه همچنان دست به انتخاب‌های غلط می‌زنند اظهار کرد:«در گذشته هم آنها از صدام حسین در برابر ایران حمایت و تلاش کردند ایران را از منطقه حذف کنند. سپس از طالبان حمایت کردند. پس از آن از داعش، النصره و دیگران حمایت کردند

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای زمانی حاصل شد که ما به این درک رسیدیم که نمی‌توانیم به همه آنچه می‌خواهیم دست پیدا کنیم.

ظریف تصریح کرد:کسانی که در جریان مذاکرات حضور نداشته‌اند، تصور می‌کنند که با «طرحی معجزه‌آسا» می‌توانند وارد شوند و به توافقی بهتر دست پیدا کنند.

وی با بیان این که ما با سیاست‌هایی که در واشنگتن اتخاذ می‌شوند مشکل داریم و معتقدم که آن سیاست‌ها، خواه درباره برجام باشد یا درباره منطقه، بسیار خطرناک و عجولانه هستند، درخصوص انتشار اسناد مربوط به بن‌لادن توسط سیا هم گفت: چه کسی بود که طالبان را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت شناخت؟ عربستان سعودی، امارات و پاکستان بودند.

وزیر امور خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد برنامه موشکی ایران گفت: آیا ما تنها کسانی هستیم که موشک داریم؟ ما موشک‌هایی داریم که خودمان ساخته‌ایم، چون هیچ کس دیگر به ما موشک نمی‌دهد.

ظریف تصریح کرد:«عربستان سعودی موشک‌هایی دارد که از چین خریداری کرده و 2500 کیلومتر برد دارد، در حالی که موشک‌های ما 2000 کیلومتر برد دارند ».

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این نشست در خصوص توافق هسته ای یادآور شد: شاید من شخصا فکر می‌کردم که رایزنی درباره مسائل منطقه‌‌ای می‌تواند یک نقطه شروع خوب باشد، چون در نهایت، مشکل این است که خاورمیانه و کشورهای خلیج [فارس] نیازمند این هستند که معماری امنیتی خودش را شکل بدهند اما این تصمیم در آن موقع گرفته نشد و مقرر شد که مذاکرات (هسته ای)صرفا به مسئله هسته‌ای محدود شوند و اکنون این چیزی است که ما داریم، اما لغو توافقی که در موضوع هسته‌ای کارساز است هیچ یک از ما را در موقعیت بهتری قرار نمی‌دهد.

** اجلاس قلب آسیا؛ تعهد ایران به صلح و ثبات در افغانستان

 ظریف در آخرین بخش از سفر دوره ای خود از رم به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان رفت تا روز جمعه در اجلاس قلب آسیا که با حضور روسای جمهوری آذربایجان و افغانستان و وزیران خارجه پاکستان ، هند و ترکیه و افغانستان و معاونان وزیران خارجه قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، نماینده ویژه چین و رسیه در امور افغانستان و مقامات ارشد عربستان ، امارت متحده عربی و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور آسیا مرکزی در باکو برگزار شد، شرکت کند.

نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور افغانستان ، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی وهیات بلند پایه وزارت خارجه ژاپن، اسپانیا، نروژ، ایتالیا، کانادا، فرانسه، فنلاند، لهستان ، مصر و سوئد از دیگر حاضران در این اجلاس بودند.

این کنفرانس که اجلاس سال گذشته آن در هند برگزار شد با قرار دادن افغانستان در کانون آن، چارچوبی برای افزایش همکاری منطقه ای دوستانه و نتیجه بخش را با هدف تقویت صلح و رفاه منطقه ای فراهم می سازد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در باکو در حاشیه این اجلاس با الهام علی اف و اشرف غنی رییسان جمهوری آذربایجان و افغانستان و همچنین همتایان آذری و پاکستانی خود در باکو دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف تصریح کرد که بحث مهم برای ما مالکیت دولت افغانستان و رهبری آن در همه تلاش ها برای صلح و ثبات و پیشرفت در این کشور است.

ضرورت مبارزه با تروریسم با رهبری دولت افغانستان، ضرورت توجه به پدیده داعش در افغانستان که این روزها در حال گسترش است و توجه به سیاست های بسیار خطرناک داعش برای تفرقه بین اقشار مختلف مردم افغانستان و سیاست درستی که دولت افغانستان در این زمینه به کار گرفته است و بحث ضرورت بین المللی در مباره با مواد مخدر موضوعاتی بود وزیر امور خارجه در اجلاس قلب آسیا به آنها اشاره کرد.

وزیر امور خارجه با یادآوری مسائل مطرح شده دیدار خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در رم درباره نشست سوچی گفت:« مذاکرات خود را در سوچی در تعارض و یا تقابل با سایر تلاش های بین الملی نمی بینیم و معتقدیم روش خوبی برای رسیدن به راه حل مورد قبول است ».

وی اجلاس قلب آسیا تلاشی برای ایجاد اشتراک منافع و همکاری بخصوص در بین کشورهای منطقه، برای امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان ذکر کرد.

** سراسر آمریکا در تیررس موشک های کره ای

 پس از دو ماه وقفه مقامات پیونگ یانگ چهارشنبه گذشته با پرتاب موشک بالستیک دوربرد «هواسانگ 15» در بامداد از قابلیت موشکی توسعه یافته خود پرده برداشت واعلام کرد سراسر خاک آمریکا در تیررس موشک های بالستیک این کشور قرار دارد.

بر اساس اعلام مقامات نظامی آمریکا و ژاپن این موشک توانسته به بلندترین مدت زمان پرواز (53 دقیقه) و بالاترین ارتفاع (4500 کیلومتری سطح زمین) برسد که نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در توسعه برنامه موشکی پیونگ یانگ است.

موشک هواسانگ 15 پس از طی مسافتی حدود هزار کیلومتر در آب های دریای ژاپن فرود آمده است.

در واکنش به این اقدام وزیرخارجه امریکا اعلام کرد که فهرستی بلندی از تحریم های بالقوه درباره کره شمالی داریم که برخی از آن شامل موسسه های مالی است.

**شایعاتی از کاخ سفید؛ آیا تیلرسون در کاخ سفید می ماند

بعد از پیروزی دونالد ترامپ به ریاست جمهوری رفت و آمدها با کاخ سفید زیاد شده است.تاکنون چهره هایی همچون استیو بنن، مایکل فلین،شان اسپایسر از تیم سیاسی رهبری آمریکا کنار گذاشته شده اند. هفته گذشته هم شایعاتی درخصوص خروج جارد کوشنر داماد ترامپ از کاخ سفید مطرح شد.

با این حال مهم ترین چهره ای که هفته گذشته رسانه های آمریکایی شایعه برکناری وی را مطرح کردند، رکس تیلرسون وزیر خارجه بود که هر از چندگاهی رسانه ها از اختلاف نظر وی با ترامپ خبر می دهند موضوعی که تاکنون در مقاطع مختلف به عرصه عمومی کشیده شده است.هفته گذشته رسانه های آمریکایی از برکناری تیلرسون از وزارت امور خارجه و حضور پمپئو و تام کاتن دو چهره ضد ایرانی در کاخ سفید خبر دادند.

جولیان آسانژ در توئیتی در مورد حضور پمپئو در وزارت خارجه آمریکا و کاتن در ریاست سیا این جابجایی ها را به معنی «حرکت به سمت جنگ با ایران.» عنوان کرد.به گفته آسانژ کاتن توسط نئوکان ها و گروههای مرتبط با اسرائیل حمایت می شود.

این در حالی است که ترامپ خبر برکناری تیلرسون وزیر خارجه خود را 'جعلی' خواند و نوشت: با وجود اختلافاتی که در موضوعات خاص داریم او نمی رود؛ ما به خوبی باهم کار می کنیم و آمریکا دوباره مورد احترام است.

کاخ سفید هم در بیانه ای اعلام کرد: در این برهه اعلامیه‌ای در مورد جابجایی نفرات نداریم و وزیر تیلرسون به رهبری وزارت خارجه ادامه می‌دهد.

تیلرسون هفته گذشته در اندیشکده ویلسون از شرکای اروپایی خود خواست که در مقابله با مجموعه رفتارهای مخرب ایران، به آمریکا بپیوندند.به گفته تیلرسون« آنچه ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در کنار هم قرار می‌دهد، بیش از چیزی است که ما را از هم جدا می ‌کند».

وزیر خارجه آمریکا با بیان این که برجام دیگر تنها مرکز ثقل سیاست ایالات متحده در قبال ایران نیست، خاطرنشان کرد: ایالات متحده متعهد به مقابله با مجموعه تهدیدات ایران است.

تیلرسون این را هم گفت که هیچ کدام از ما با تلاش‌های ایران برای رسیدن به هژمونی در خلیج فارس از طریق حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان در میدان در عراق و سوریه و برنامه فعال موشک‌های بالستیک، کنار نمی‌آییم.

**ساز ناکوک پاریس

در حالی که شبکه خبری سی‌ان‌ان از سفر تیمی دیپلماتیک از کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه بدون برنامه قبلی به واشنگتن خبرداد تا در قالب جبهه ای واحد، فشار به آمریکا برای حفظ و پایبندی به توافق هسته ای با ایران را افزایش دهد و در حالی که رهبران اروپایی طی ماهها و هفته های اخیر رایزنی گسترده ای را برای حفظ برجام و توافق هسته ای – به عنوان بخشی از نظام جهانی عدم اشاعه –داشته اند، فرانسه - همانند روزهای منتهی به اجرایی شدن برجام- ساز مخالف کوک کرده و به طوری که در روزهای اخیر شاهد موضع متناقضی از سوی رهبران فرانسه هستیم.

در آخرین موضع گیری رییس جمهوری فرانسه با تاکید بر این که روابط فرانسه و ایران حول توافق هسته‌ای شکل گرفته است مدعی دخالت ایران در کشورهای منطقه شده است.

هفته گذشته امانوئل مکرون در گفت و گو با فرانس 24 با بیان این که ایران شریک ما نیست،اظهار کرد:«ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته‌ای شکل گرفته است.باید این توافق را با بحث و گفتگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم.همچنین باید گفتگویی راهبردی درباره جایگاه ایران در منطقه؛ به طور ویژه درباره اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در بسیاری از کشورها انجام دهیم».

جمهوری اسلامی ایران به اذعان 9 بار گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدات برجامی خود پای بند بوده است. این در حالی است که طرف مقابل به ویژه آمریکا نه تنها ازعمل به تعهدات خود در خصوص لغو تحریم ها طفره رفته است. در عین حال اروپا هم گام عملی و موثری در این خصوص برنداشته است به طوری که بانک های بزرگ کماکان به بهانه تحریم های فرامرزی آمریکا از همکاری جدی با ایران خودداری می کنند.

هر چند پاریس و تهران بعد از توافق هسته ای همکاری های گسترده ای را در حوزه های مختلف آغاز کرده اند؛ قراردادهای خودرویی دو طرف و همچنین قرارداد خرید هواپیماهای مسافربری از ایرباس فرانسه در صورتی که از «دست اندازهای سیاسی» مصون باشد می تواند تامین کننده منافع بلند مدت دو طرف باشد.

ظاهرا مقامات فرانسه تایید می کنند که مباحث موشکی و مسائل منطقه ای خارج از برجام است با این حال به نظر می رسد فرانسوی ها تمایل دارند پرونده جدیدی در این خصوص بازکنند.آن هم در حالی که در آمریکا دولتی سر کار آمده است که عملا و علنا برنامه تغییر رژیم را در ایران در دستور کار قرار داده و طی ماه های اخیر از هیچ اقدام خصمانه ای علیه جمهوری اسلامی فروگذار نکرده است و در هر فرصتی تحریم تازه ای علیه ایران اعمال کرده است.

 هفته گذشته رسانه ها ازعدم صدور اجازه به هواپیمای نخست وزیر بلغارستان برای عبور از آسمان ایران و احضار سفیر کشورمان در صوفیه خبردادند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اخبار منتشره در این خصوص گفت: موضوع صادر نشدن مجوز به هیچ وجه صحت ندارد؛ چرا که پس از درخواست رسمی سفارت بلغارستان در تهران برای دریافت مجوز پرواز هواپیمای بلغاری که حامل نخست وزیر محترم آن کشور بوده است، مجوز عبور صادر شد.

قاسمی افزود: آنچه رخ داد اعلام اشتباه اطلاعات پروازی و کد مجوز دریافتی توسط خلبان هواپیما به برج مراقبت در ایران بود که به همین دلیل هواپیما مورد شناسایی قرار نگرفت.

وی با ابراز تاسف از این اتفاق افزود: دلیل اعلام اشتباه و تناقض در اطلاعات و کد مجوز پرواز می تواند به دلیل تغییرات صورت پذیرفته در آخرین لحظات توسط خلبان باشد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:11 آذر 1396، کدخبر: ،  www.irna.ir  

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین