پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
رئیس هیئت سوریه در مذاکرات ژنو۸ تأکید کرد که فرستاده سازمان ملل به سوریه در این دور از مذاکرات مرتکب اشتباهات زیادی شده است.

شعارسال : به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، بشار الجعفری، رئیس هیئت سوریه در مذاکرات ژنو۸ در کنفرانس مطبوعاتی گفت: استفان دیمیستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه از اختیارات خود به عنوان یک میانجی تجاوز کرد. او لیست پیشنهاداتی را بدون مشورت قبلی با هیئت دولت سوریه ارائه کرد. ما به دیمیستورا گفتیم که شنبه ژنو را ترک می‌کنیم و به شکل واضح و شفاف عمل خواهد کردیم. این دور از مذاکرات عملا برای ما به پایان رسیده است.

وی افزود: ما با دیمیستورا مذاکره نمی‌کنیم بلکه از طریق او مذاکره می‌کنیم. صرف ارائه برگه پیشنهادات به مثابه تجاوز از وظیفه یک میانجی است. این به معنای درگیری و اختلاف میان هیئت ما و فرستاده سازمان ملل نیست. ما به ادامه روند ژنو اهمیت می‌دهیم و هیچ فرصتی را برای حضور در ژنو از دست نمی‌دهیم.

بشار الجعفری در مصاحبه با شبکه خبری المیادین نیز گفت: دور هشتم مذاکرات ژنو مفید بود و نمی‌توانیم بگوییم که مذاکرات شکست خورده است. مشکل ژنو۸ این بود که با بیانیه ریاض۲ آغاز شد. دیمیستورا می‌توانست توضیح دهد که این بیانیه می‌تواند بر روند ژنو تأثیر بگذارد اما او تلاش‌های عربستان را که به صدور بیانیه ریاض منجر شد، ستود. بیانیه ریاض۲ هیچ توجهی به تحولات سیاسی نکرده است.

وی افزود: ما تلاش کردیم تا برای دیمیستورا توضیح دهیم که مشکلمان با نحوه ارائه برگه پیشنهاداتش است نه مضمون آن؛ چراکه ما اصلا آن را بررسی نکردیم. ما از آغاز به دیمیستورا گفتیم که وارد مذاکرات مستقیم با گروهی نمی‌شویم که ما را به سر جای اول بازمی‌گردانند. طرف مقابل هیچ توجهی به تغییرات ژئوپلتیکی که نتیجه دستاوردهای میدانی ارتش سوریه است، نمی‌کند.

بشار الجعفری درباره نقش عربستان گفت: عربستان کلید حل بحران سوریه را در دست ندارد. دستورکارهای عربستان مسیر ژنو را برای فرستاده سازمان ملل منحرف کرد چراکه این دستورکارها همگان را به نقطه صفر بازگرداند. عربستان به شکل آشکار در سوریه مداخله و از تروریسم حمایت می‌کند. عربستان زبان دوگانه‌ای دارد و برخی از مواضعش را آشکار و برخی را پنهان می‌کند.

الجعفری بعد از دیدارش با دیمیستورا گفت: بیانیه ریاض یک بیانیه "تحریک‌آمیز" بود و ما کاملا با آن مخالفیم. زبان مخالفان از رخدادها و دستاوردهای نظامی در سوریه و عراق تجاوز کرد.

وی گفت: دیمیستورا برگه پیشنهاداتی را به ما داد که قبلا از آن اطلاع نداشتیم. برگه‌ای که ما ۹ ماه پیش ارائه کرده بودیم دی‌میستورا آن را نادیده گرفت و در مذاکرات بررسی نشد. اگر سه سال پیش برگه پیشنهاداتی که هیئت سوریه ارائه کرده بود پذیرفته می‌شد اوضاع به اینجا نمی‌رسید. بیانیه ریاض۲ مشکل اصلی بود و کسی که آن را صادر کرده برای تخریب مأموریت فرستاده سازمان ملل تلاش کرده است.

بشار الجعفری گفت: هیچ‌منطقه‌ای متعلق به کردها در سوریه نیست بلکه مناطق سوری هستند که کردها در آنجا سکونت دارند. سوریه دکان نیست بلکه یک کشور است.

سندی که دیمیستورا به هیئت مخالفان و دمشق در مذاکرات ژنو۸ ارائه کرد شامل ۱۲ بند زیر است:

۱.احترام و پایبندی کامل به حاکمیت سوریه و استقلال و تمامیت ارضی آن. براساس این بند مردم سوریه از خاک خود نمی‌گذرند و پایبند به بازپس‌گیری جولان با تمامی ابزارهای قانونی هستند.

۲.پایبندی کامل به حاکمیت ملی سوریه و برابری در این مسئله با دیگران و لزوم عدم مداخله در امور داخلی این کشور. سوریه نقش خود را در چارچوب جامعه بین المللی از جمله نقشش در جهان عرب به طور کامل ایفا می‌کند.

۳.تنها خود مردم سوریه از طریق ابزارهای دموکراتیک و صندوق رأی آینده خود را تعیین و نظام سیاسی و اقتصادی و اجتماعی این کشور را بدون فشار یا مداخله خارجی انتخاب می‌کنند.

۴.سوریه یک کشور دموکراتیک غیرطایفه‌ای است و شهروندانش صرف‌نظر از دین، نژاد یا تابعیت از حقوق کامل برخودارند. این بند بر احترام کامل و حمایت از حاکمیت قانون و جدایی میان قوه‌ها و استقلال دستگاه قضایی و برابری کامل و حمایت از آزادی‌های عمومی تأکید دارد.

۵.پایبندی به وحدت ملی و صلح اجتماعی و توسعه پایدار و متوازن با مشارکت عادلانه در سطح اداره محلی.

۶.ادامه فعالیت دولت و مراکز دولتی و بهبود عملکرد آن‌ها با اصلاح این مراکز و حمایت از زیرساخت‌ها و حق مالکیت و فراهم آوردن خدمات برای تمامی شهروندان بدون تفاوت قائل شدن.

۷.ایجاد ارتش قوی و متحد برپایه لیاقت که تمامی وظایف خود را براساس قانون اساسی انجام دهد. مأموریت‌های این ارتش حمایت از مرزها و ساکنان در برابر تهدیدات خارجی و تروریسم است.

۸.مخالفت قاطعانه با تروریسم و تندروی و طایفه‌گرایی و پایبندی به مبارزه با آن.

۹.حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های عمومی به ویژه در زمان بحران از جمله تضمین عدم تفاوت قائل شدن و برابری همگان در حقوق و فرصت‌ها صرف‌نظر از نژاد، دین یا هویت فرهنگی و زبان و تابعیت. ایجاد مکانیزم کارآمد برای تضمین تمامی حقوق و توجه به حقوق سیاسی و حق برابری و فرصت‌ها برای زنان.

۱۰.سوریه به جامعه و هویت ملی و تنوع فرهنگی تاریخی خود و ارزش‌هایش افتخار می‌کند.

۱۱.مبارزه با فقر و حمایت از افراد مسن و اقشار ضعیف جامعه شامل نیازمندان و ایتام و قربانیان جنگ و تضمین امنیت و دادن اسکان به آوارگان.

۱۲.حفظ میراث ملی و محیط زیست طبیعی برای نسل‌های آینده براساس معاهده‌های مربوط به محیط زیست و متناسب با بیانیه یونسکو درباره میراث فرهنگی.

در حاشیه این سند ۱۲ بندی تأکید شده که دفتر فرستاده سازمان ملل سوریه را به عنوان کشور عضو این سازمان تأیید می‌کند و این سازمان در تمامی معاملاتش با جمهوری عربی سوریه تعامل می‌کند. اصطلاحات وارده درباره این مسئله جزو گزینه‌هایی هستند که طرف‌ها به فرستاده سازمان ملل ارائه کرده‌اند.

مسئله دوم این است که دفتر دیمیستورا اصطلاح "سکولار" را به کار نبرده است و تأیید می‌کند که دولت سوریه "غیرطایفه‌ای" باشد و در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت وارد شده است. اصطلاح سکولار در قانون اساسی سوریه نیامده است و این مسئله را تنها خود سوری‌ها تعیین می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری الف، تاریخ انتشار: 11 آذر 1396، کدخبر: 3960911092، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین