پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
محمدعلی مصطفوی در نشست منطقه‌ای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی با حضور استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی و کردستان اظهار داشت: این ششمین نشست از هفت تقسیم‌بندی کشور است و تاکنون در حدود ۲۶ استان و در ۶ منطقه کشور نشست برگزار کردیم و موارد بسیاری آموختیم.

شعار سال: وی افزود: خواسته مقام رهبری این است که در ارتباط با تعادل بخشی طرح‌ها را به شکل جدی پیش بریم حرکت ما برگشتی ندارد و همواره رو به جلو می‌باشد هر چند کار ما پر تنش می‌باشد و دارای تبعات مختلف اجتماعی است با این حال اجازه توقف و برگشت به عقب نداریم.

مصطفوی خاطرنشان کرد: اولویت اول ما در وزارت نیرو در ارتباط با طرح‌های تعادل بخشی می‌باشد و از آبان سال گذشته تا امروز تنها موضوع مطرح شده در جلسات موضوع احیا و تعادل بخشی بوده و پیامی است برای ما که باید اقدامات اساسی را طبق برنامه پیش بریم.

مدیرکل دفتر حفاظت از بهره‌برداری منابع آب کشور با بیان اینکه باید همه ما در این کار ورد یابیم و برای اصلاح وضعیتی که همه ارکان جامعه با آن درگیر هستند با یک حرکت همه جانبه شرایط را به سامان برسانیم؛ ادامه داد: تامین آب به عهده وزارت نیرو است ولی مدیریت، توزیع و مصرف به عهده سایر دستگاه‌ها است.

این مسئول تاکید کرد: سیاست‌گذاری‌ها در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های طرح‌های منابع آبی در سطوح مختلفی اتفاق می‌افتد و عوامل انسانی و طبیعی متعددی در رخداد بحران‌ای آبی دخالت دارند.

مدیرکل دفتر حفاظت از بهره‌برداری منابع آب کشور همچنین اذعان داشت: ما در یک دوره ۴۷ ساله با کاهش روند ریزش‌های جوی مواجه بودیم و در یک دوره ۳۰ ساله شکست متوسط آماری را به عینه مشاهده کردیم.

این مسئول گفت: میزان بارش در ۳۰ سال گذشته از ۲۵۰ میلیون متر مکعب بوده و امروز به ۲۱۵ میلیون متر مکعب و در چند سال گذشته از میزان روان آب‌ها به طور متوسط در ۳۰ سال اول ۱۰۴ میلیارد متر مکعب و در ۱۷ سال بعدی به کمتر از ۷۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد یعنی چیری بالغ بر ۷۰ میلیارد متر مکعب بارش کمتری به کشور می‌بارد.

مصطفوی اعلام کرد: اما رفتار ما در سال‌های پرآب با بارش ۲۵۰ میلیون متر مکعبی منجر به ۱۲۰ میلیارد متر مکعب کسری تجمعی آبخوان‌های زیرزمینی شده که حدود ۲۹ میلیارد متر مکعب در ۳۰ سال و بیش از ۷۶ درصد یعنی معادل بیش از ۹۲ میلیارد متر مکعب در ۱۷ سال گذشته اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: شرایط نامناسبی است و آستانه تحمل آب‌های زیرزمینی طاق شده که شورشدن آب خوان‌ها و نشست زمین در مناطق مختلف کشور به ویژه در استان های تمدن ساز مثل اصفهان و کاشان حاکی از این شرایط بغرنج است.

این مسئول اضافه کرد: رفتار نامهربانانه ما با منابع آب توسعه‌های افسارگسیخته بی‌منطق و همراه با تغییر بارش‌ها موجب می‌شود تا ما با خشکی دریاچه ارومیه مواجه شویم و اکنون که دریاچه باید ۱۸ میلیارد متر مکعب آب می‌داشت حالا تنها ۲ میلیارد متر مکعب آب داشته باشد و اگر سطح اب دریاچه باید ۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر باشد در حال حاضر تنها ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع است.

وی گفت: از سال ۸۱ هفت جلسه در دولت قبلی و ۱۱ جلسه در دولت فعلی تشکیل شده که نشان دهنده اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید به موضوع است لکن بسترسازی فرهنگی یکی از اولویت‌های مهم، و ارتقاء آگاهای ها باید به جد مورد توجه قرار گیرد چرا که آب متعلق به یک بخش خاص نیست و باید همه ارکان حکومتی به این قضیه مهم ورود یابند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وبسایت خبری تحلیلی هم نوا، تاریخ انتشار: 14 بهمن 1394، کد مطلب: 16416:www. hamnava.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین