پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۰۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
این روزها شیوع آنفلوانزای پرندگان در برخی استان ها بیش از هر زمان دیگر خودنمایی می کند و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کرمان ضروری است.

شعار سال: مردم کرمان اعتقاد دارند برای دور ماندن از چشم زخم بهترین کار قربانی کردن است، به دلیل قیمت بالای دام، بسیاری از کرمانی ها ترجیح می دهند برای قربانی کردن به مرغداری ها سر بزنند اما سوال اینجاست در شهر کرمان از کجا می توان مرغ تهیه کرد.

شاید این گونه تصور شود که بهترین راه سفر به روستاهای اطراف است اما یک راه ساده تر هم وجود دارد، کافی است در اطراف بازار تاریخی کرمان سراغ افرادی را بگیرید که مرغ زنده می فروشند.

عرضه مرغ زنده در اطراف بازار تاریخی کرمان

اگر از سمت خیابان امام خمینی به بازار کرمان بروید اولین کوچه سمت راست که به صف عزاخانه کرمان می رسد نخستین آدرسی است که می توانید به مقصود خود برسید. در حالیکه هر روز از رسانه ها در خصوص عدم فروش مرغ زنده و احتمال ابتلاء این پرندگان به آنفلوانزا اطلاع رسانی می شود ترجیح دادم راه های دسترسی به فروشندگان غیر مجاز مرغ را بررسی کنم تا مشخص شود دسترسی به این اماکن چگونه است؟

به سمت بازار تاریخی کرمان از سمت خیابان امام خمینی حرکت می کنم، وارد کوچه ای می شوم که از قبل آدرسش را گرفته ام، کوچه مملو از هیاهو و داد و قال بازاری ها برای فروش اجناسشان است و مردم هم به دنبال جای پارک و یا خرید لوازم مورد نیازشان در این کوچه هستند. بلاخره جایی برای توقف پیدا می کنم و از خودرو که پیاده می شوم بدون نیاز به جستجو قفس های فروش مرغ و خروس زنده را می بینم.

جالب اینجاست که دو سه مکان ثابت فروش مرغ و خروس زنده هم وجود دارد، مرغ را از یکدیگر جدا کرده است در برخی قفس ها مرغ های ۱۸ هزار تومانی و برخی هم تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد، قیمت برحسب جثه پرندگان است، جوجه رنگی، خرگوش و مرغابی هم دارند، جوانی در یکی از این مغازه هاست و می پرسد اگر برای قربانی می خواهی یک مرغ ۲۰ هزار تومانی بردار و سرانجام راضی می شوم.

حوض هشتی و باغچه ای که روزگاری مملو از زندگی بودند حالا خشک شده اند و اتاق های اطرف خانه مملو از مرغ و جوجه شده، این خانه در واقع به مرغداری تبدیل شده است

از جوان می خواهیم مرغ را سر ببرد و به همین دلیل من را به همراه خودش وارد یکی از خانه های قدیمی مجاور مرغ فروشی می کند. از سر در خانه وارد می شم تو در تو و تاریک است و با تردید پیش می روم و به حیات می رسم، خانه قدیمی است، حوض هشتی و باغچه ای که روزگاری مملو از زندگی بودند حالا خشک شده اند و اتاق های اطرف خانه مملو از مرغ و جوجه شده، این خانه در واقع به مرغداری تبدیل شده است.

اینکه این مرغداری متعلق به کیست و چگونه فعالیت می کند مشخص نیست اما آنچه که مشخص است اینکه جوان فروشنده روی یک چشم به هم زدن مرغ را قربانی می کند و پوستش را می کند و دستم می دهد، داغی جسم مرغ را در دستانم احساس می کنم.

کنار شیر آب ده ها پا و سر مرغ است و سوال اینجاست، فعالیت این مرغداری ها چقدر بهداشتی است و آیا این تنها خانه ای است که در آن مرغ پرورش داده می شود؟ کمی آن سو تر در کنار پارکینگی که در همین کوچه است هم یکی دیگر از این مراکز وجود دارد. در تمام اتاق های وسایل پرورش مرغ وجود دارد.

در کوچه های اطراف هم می توان چنین منظره ای را مشاهده کرد.

یاد سال گذشته در همین ایام می افتم که به دلیل مشاهده چند مورد مشکوک آنفلوانزا که در نهایت تایید هم نشدند طرح های ویژه ای در بازار پرنده فروشان کرمان اجرا و تعدادی پرنده هم معدوم شدند. در سال جاری هم اکثر استان های اطراف کرمان با مشکل شیوع این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

اکثر پرنده های تزئینی قاچاق می شوند

حالا با افزایش زلزله ها، بازار خرید پرندگان تزئینی هم داغ شده است و مردم به گمان اینکه این پرندگان زلزله را زودتر تشخیص می دهند و به همین دلیل حساسیت نسبت به پرندگان تزئینی که وارد خانه های مردم می شوند نیز بیشتر شده است.

سری به این بازار هم می زنم، از یکی از پرنده فروشان می پرسم این پرنده ها از کجا وارد پرنده فروشی ها می شوند می گوید بخشی از آنها را در شهرستان های اطراف کرمان صید می کنند که البته از ارزش خاصی هم برخوردار نیستند اما اکثر آنها از مرزهای شرقی وارد می شود و یا اینکه از برخی از استانهای مرکزی به خصوص اصفهان مرغ عشق و قناری به بازار کرمان وارد می شود.

اما با آغاز زمستان و شیوع آنفلوانزای پرندگان که در اکثر کشورها هم روی می دهد رعایت نکات ایمنی و بهداشتی برای عدم ابتلا به این بیماری که خسارتهای هنگفتی را هم به صنعت مرغداری می زند ضروری است.

بیماری به صورت ناگهانی جمعیت بالایی از طیور را گرفتار می کند و تنها راه درمان قرنطینه و معدوم کردن پرندگان آلوده و کنترل کانونهای بیماری است.

حسین رشیدی، مدیرکل دامپزشکی کرماندر گفتگو با مهراظهارداشت: از مردم می خواهیم نکات ایمنی را جدی بگیرند به خصوص از مرغداران می خواهیم از ورود مرغ از مرغداری های استان های آلوده به بیماری جدا خودداری کنند.

وی افزود: مردم از خرید طیور از دوره گردها و مراکز غیر مجاز پرهیز کنند و جوجه رنگی و تخم مرغ و مرغ محلی نیز خریداری نکنند.

هیچ موردی از آنفلوانزای پرندگان در کرمان مشاهده نشده است

وی بیان کرد: تمام مرغداریهای دارای مجوز زیر نظر کارشناسان دامپزشکی فعالیت می کنند و نکات بهداشتی با دقت اجرا می شود.

وی گفت: هیچ موردی از این بیماری در کرمان تاکنون مشاهده نشده است و امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای و عدم وارد کردن محصولات و مرغ و تخم مرغ از استانهای آلوده به مرغداریهای کرمان از شیوع این بیماری همچنان جلوگیری کنیم.

وی از مردم و همه مسئولان مرتبط خواست همکاری و همیاری لازم را برای پیشگیری از این بیماری به عمل آوردند.

رشیدی افزود: تاکنون در استان کرمان هیچ مورد اثبات شده آنفلوانزای پرندگان دیده نشده است اما این بیماری در استانهای هم مرز استان کرمان مشاهده شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: پست قرنطینه در مبادی ورودی استان کرمان ایجاد شده است و آموزشهای لازم به مرغداران نیز ارائه شده اما همکاری مردم و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود بیماری به مرغداری های کرمان ضروری است.

رشیدی بیان کرد: همه فعالان این عرصه و مسئولان مرتبط باید همکاری لازم را داشته باشند.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان نیز در این خصوص گفت: کارشناسان دامپزشکی با حساسیت بالا و اجرای طرح های ویژه اقدامات لازم را در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری در کرمان انجام داده اند.

کاظمی نیا افزود: از مردم می خواهیم با توجه به شیوع بیماری در استان های هم جوار از خرید پرنده زنده و تخم مرغ محلی جدا خودداری کنند.

از مردم می خواهیم با توجه به شیوع بیماری در استان های هم جوار از خرید پرنده زنده و تخم مرغ محلی جدا خودداری کنند

وی بیان کرد: این بیماری توانایی شیوع سریع و خسارت مالی فراوان به مرغداریها را دارد و باید به این نکته توجه داشت که پیشگیری از بیماری بسیار کم هزینه تر از درمان آن است.

وی اظهار کرد: تمامی نکات لازم از جمله وضعیت حمل و نقل و انتقال پرندگان آموزش داده شده است و سهل انگاری در این زمینه می تواند موجب خسارت جدی به مرغداران شود.

کاظمی نیا افزود: دوره های و کارگاه های متعدد آموزشی در شهرستانهای مختلف استان کرمان برگزار شده است اما همکاری همه دستگاههای مرتبط برای جلوگیری از ورود بیماری به استان کرمان اهمیت فوق العاده دارد.

کرمان از مراکز اصلی تولید مرغ و تخم مرغ در کشور محسوب نمی شود اما تولیدات استان بخش قابل توجهی از نیاز استان را تامین و بخشی از نیاز کرمان نیز از استانها مجاور وارد می شود. درصد شیوع آنفلوانزا در مرغداری های کرمان به دلیل کنترل و پیشگیری و شرایط اقلیمی استان بسیار پایین است اما سوال اینجاست چرا مراکز غیر مجاز عرضه مرغ و پرندگان در کرمان فعال هستند و چرا هنوز قاچاق پرندگان تزئینی به استان کرمان ادامه دارد.

جلوگیری از وجود چنین فاکتورهایی در زمان خطر شیوع بیماری در جمعیت طیور استان یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 17دی 96، کدمطلب:4192953، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین