پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
سالانه حدود ۴ میلیون باتری قاچاق طبق مستندات وزارت صنعت به کشور وارد می‌شود و واردات قانونی حدود ۲۰۰ هزار باتری است؛ یعنی ۲۰۰ کانتینر قانونی می‌آید.

شعارسال: هئیت مدیره اتحادیه باتری سازان  به ابهامات و سوالات درباره صنف باتری سازان پاسخ داد؛ مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:

تولید کنندگان داخلی امکان افزایش ظرفیت دارند؟

محمدرضا فلاح عضو هیئت مدیره: بله اکثرشان دارند، صبا باتری یک روزی با دو دستگاه مشغول فعالیت بود امروز می‌بینیم صبا باتری به دلیل نیاز بازار و فروش مناسب، با افزایش ظرفیت تولید، چهار دستگاه نصب کرده؛ سایر کارخانه‌های کوچک هم به همین شکل؛ دانش فنی شرکت‌های داخلی نیز افزایش یافته و قابل مقایسه با گذشته نیست. باید بگوییم دانش فنی و ظرفیت تولید کارخانه‌ها ارتقاء یافته است.

نقش انجمن و سندیکای باتری در حمایت از تولید باتری ایرانی چیست؟

فلاح: من خودم عضو انجمن هم هستم، ولی انجمن نتوانسته اقدامات موثری را در حمایت از تولید باتری ایرانی انجام نداده است. انجمن  از طریق وزارت صنعت و تعزیرات پیگیر بحث قاچاق بوده، ولی نتوانسته اقداماتی را انجام دهد.

سوءاستفاده از نام باتری اتمی

قضیه باتری اتمی و سواستفاده برخی فروشندگان از نام آن را توضیح می‌دهید؟

امرالله باقری عضو هیئت مدیره و کارشناس دارایی اتحادیه: متاسفانه سوءاستفاده فروشندگان از واژه باتری وجود دارد؛ ولی چیزی به نام اتم نداریم.

درباره سفته بازی و فروش ارزان تر باتری در فروشگاه ها  نسبت به کارخانه توضیح می دهید؟

محمدرضا فلاح: کسانی از صباباتری و یا کارخانه‌های دیگر از قبل خرید داشته اند و همان را می‌فروشند، چون بازار فروش خوبی نیست زیرفروشی انجام می‌شود و وقتی بازار نباشد فروش زیرقیمت انجام می‌شود که به تولید کننده آسیب می‌زند. این موضوع از برج ۱۰ شروع شده و تا برج دو ادامه دارد.

میزان قاچاق باتری چه میزان و محل فروش باتری قاچاق کجاست؟

محمدرضا فلاح: در کل چهل درصد باتری که در بازار به چشم می‌خورد قاچاق است و از مجموع باتری‌های خارجی بازار، هشتاد درصد جنس قاچاق است. قاچاقچی به هر حال روابطی دارد که قاچاق را به آن حجم وارد می‌کند. قاچاقچی باتری شخص خاصی نیست که بخواهیم با آن برخورد کنیم. با اجناس قاچاق هم برخورد نمی‌شود و حتی اگر جنش قاچاق کشف شود باز هم می‌بینیم در عمل اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. به طور مثال در کرج محموله قاچاق باتری کشف شد اما در نهایت چه اتفاقی رخ داد؟ محموله قاچاق را رها کردند.

فلاح درباره محل توزیع و فروش باتری قاچاق گفت: بیشتر باتری‌های بازار امیرکبیر تهران قاچاق هستند، تعزیرات نمی‌بیند؟ وزارت صنعت معدن و تجارت اطلاع ندارد و نمی‌بیند؟

هومن جاریانی: اجناس قاچاق با ورود از راه‌های غیر رسمی تعرفه گمرکی را نمی‌پردازند. گمرکی باتری هم سنگین است. وقتی قاچاق‌چی تعرفه گمرکی را نمی‌دهد قیمت تمام شده برایش خیلی پایین‌تر از تولید داخل خواهد بود. باتری‌های ارزان داخل مغازه‌ها باتری قاچاق است.

باتری قاچاق هم مشکلات خودش را دارد؛ گارانتی ندارد، خرابی آن زیاد است و در صورت مراجعه مشتری کسی جوابگو نیست.

باتری قاچاق هم مشکلات خودش را دارد؛ گارانتی ندارد، خرابی آن زیاد است و در صورت مراجعه مشتری کسی جوابگو نیست.

باتری‌های قاچاق عمدتاً بی کیفیت، تاریخ گذشته و درجه دو و سه است، ولی مشتری متوجه نمی‌شود. متاسفانه مشتری دنبال جنس ارزان است و بعد از دو سه ماه باتری قاچاق خریده شده، خراب می‌شود.

محمدرضا فلاح: اگر باتری در گرمای زیاد سه ماه بماند یک سال ونیم عمرش کم می‌شود. باتری که از دوبی می‌آید ۹۹ درصد شان تاریخ گذشته است. همان بار پنج ماه بعد می‌آید و در کنار برند اصل به فروش می‌رود و بازار آن برند را هم خراب می‌کند.

نظام تعرفه‌ای تاثیری در کاهش یا افزایش حجم قاچاق داشته است؟

هومن جاریانی: شک نکنید دلیل قاچاق باتری تعرفه بالاست. در سال 92 تعرفه واردات باتری بالا رفت و قاچاق شکل گرفت. قبل از سال 92 تعرفه واردات باتری 32 درصد بود که در آن موقع قاچاق نداشتیم و اگر هم قاچاق باتری صورت می‌گرفت محدود بود. امروز شاهد قاچاق سازمان یافته به شکل گسترده هستیم. آن موقع هم واردات قانونی صورت می‌گرفت و قاچاق هم به صورت ندرت در مناطق مرزی کشور دیده می شد. از 2 میلیون باتری وارداتی 1.5 میلیون باتری قانونی می آمد.

جاریانی افزود: در حال حاضر از مناطق جنوبی و مرزهای غربی، باتری قاچاق را از دوبی و عراق می آورند و به تمام مراکز کشور ارسال می کنند، با وجود این همه گلوگاه و بازرسی گسترده و پلیس در مرزها و ورودی‌های کشور، ولی این محموله‌های قاچاق به راحتی به مقصد می‌رسند. در حال حاضر تعرفه واردات باتری 55 درصد و با 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌های گمرکی به 70 درصد رسیده  و هزینه واردات قانونی را به شدت افزایش داده که این امر باعث رواج قاچاق باتری شده است.


 چرا در کشور ما فروشندگان باتری، عدم تحویل اسقاط باتری را نکته مثبت می دانند و پس از خرید باتری خارجی باتری اسقاط را با قیمت نازل از مصرف کننده می خرند؟

امرالله باقری:خرید باتری اسقاطی توافقی است. ماده اصلی باتری اسقاطی سرب است؛ قیمت سرب هم مانند دلار است و تغییر می‌کند نمی‌توان یک قیمت واحد روی آن گذاشت ولی این موضوع که بعضی فروشندگان باتری اسقاط را ارزان می‌خرند صحت دارد. نمایندگی‌های مجاز باتری سازان داخلی به بالاترین قیمت باتری اسقاطی را از مشتری خریداری می‌کنند.

درباره اثرات نظام تعرفه‌ای بر بازار فروش باتری ایرانی توضیح دهید.

هومن جاریانی: باید درباره تعرفه بالا صحبت‌های زیادی کرد. اگر تعرفه واردات پایین باشد، هم وارد کننده جنس را قانونی و با کیفیت وارد می‌کند و هم تولید کننده ایرانی می‌تواند با باتری خارجی رقابت کند. دولت هم با این حجم از قاچاق نمی‌تواند سود بازرگانی خود را دریافت کند. جنس خارجی قاچاق با قیمت نازلی در فروشگاه عرضه شده که به فروش جنس ایرانی هم ضربه می‌زند.

 جاریانی افزود: بازار باتری دوبی را به دست خود رونق داده ایم، باتری در حمل و نقل قاچاق بسیار ضربه خورده و کیفیت آن تغییر می‌کند. باتری قاچاق ظاهرش با باتری اصل هیچ تفاوتی ندارد، ولی در کیفیت بسیار تفاوت دارد. باتری قاچاق کارت ضمانت ندارد که معمولا باعث درگیری خریدار و فروشنده باتری می‌شود و بسیاری از شکایت‌های اتحادیه از این دست است. ولی اگر تعرفه درست شود، هم دولت حق خود را می‌گیرد، هم مصرف کننده جنس با کیفیت می‌خرد. در این شرایط من به عنوان وارد کننده به خاطر این که تحت حمایت ستاد مبارزه با قاچاق، تعزیرات و اصناف هستم، هم نمی‌توانم باتری را گران بفروشم و هم جنس بی کیفیت دست مصرف کننده نمی‌دهم.

4 هزار کانتینرباتری قاچاق در مقابل 200 کانتینر باتری وارداتی قانونی!

 وی افزود: در بحث نیاز بازار به باتری، میزان تولید داخل کفاف نمی‌دهد. کارخانه‌های تولید کننده باتری پیشرفت کرده و افزایش ظرفیت داشته‌اند ولی هنوز به سطح نیاز مصرف در بازار نرسیده اند.

سالانه حدود ۴ میلیون باتری قاچاق طبق مستندات وزارت صنعت به کشور وارد می‌شود و واردات قانونی ما حدود ۲۰۰ هزار باتری است

 سالانه حدود ۴ میلیون باتری قاچاق طبق مستندات وزارت صنعت به کشور وارد می‌شود و واردات قانونی ما حدود ۲۰۰ هزار باتری است؛ یعنی ۲۰۰ کانتینر قانونی می‌آید و ۴۰۰۰ کانتینر قاچاق می‌آید.

تعرفه واردات باتری در کشور ما سقف نظام تعرفه‌ای است و بالاتر از این تعرفه در واردات کالا نداریم. 

 علی اکبری نائب رئیس اتحادیه: هر کانتیری که وارد کشور می‌شود ۱۱۰ میلیون تومان حقوق گمرکی دارد. من وارد کننده ۵۰ میلیون تومان رشوه می‌دهم و باتری را وارد می‌کنم. ۷۰ میلیون هم به نفعم هست و اینگونه قاچاق کانتینری باتری محقق می‌شود. تعرفه اگر درست شد دولت به درآمد ۵۰ میلیونی در هر کانتینر دست می‌یابد و میزان درآمدش با توجه به افزایش تعداد باتری‌های ثبت قانونی شده، بسیار بیشتر از این خواهد شد.

هومن جاریانی: یک موقع بحث کالای لوکس و لاکچری است که نباید وارد شود، باتری کالای لوکس نیست و کالای مصرفی است و باید وارد شده تا با قیمتی مناسب و معقول نه به تولید داخلی ضربه بزند و نه باعث افزایش قاچاق شود.

علی اکبری: نزدیک به ۱۱ کارخانه فعال در حوزه تولید باتری داریم و سازمان صنعت معدن تجارت نام و اطلاعات  ۲۰ کارخانه تولید کننده باتری را ثبت کرده است، ولی فقط ۱۱ کارخانه فعال هستند. تعرفه واردات باتری باعث شده بیشتر قاچاق این کالا به کشور در قالب کم‌اظهاری از مبادی گمرکات کشور صورت بگیرد؛ به طوری که مثلا ۱۰ کانتینر در گمرک فاکتور می‌شود در حالی که ۲۰ کانتینر بار از گمرک ترخیص می‌شود.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار:19دی 1396، کدخبر: ۶۵۸۴۰۷ ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین