شعارسال : اجرای دولت الکترونیک چند سالی است که دهان به دهان توسط متولیان امر در کشور میچرخد ولی از اقدمات عملیاتی اجرای این طرح خبری نیست.
بروکراسی اداری، انتظار طولانی مدت برای دریافت امضا مدیر پشت در میز مدیران و صفهای طولانی برای دریافت ملاقات با مدیر از مشکلاتی است که با وجود طرح دولت الکترونیک در کشور همچنان پابرجاست.
در همین ارتباط گفت و گو کردیم با کارشناس مشاور سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار در استان مازندران درباره الزامات اجرای دولت الکترونیک و بنا داریم به صورت جدی مباحثی را در حوزه دولت الکترونیک مطرح کنیم.
محسن طالبی شلیمکی در ارتباط با لزوم اجرای طرح دولت الکترونیک در کشور اظهار کرد: حوزه دولت الکترونیک به عنوان یکی از حوزه های زیر مجموعه فناوری اطلاعات، امروزه این امکان را برای دولت بوجود آورده است تا با استفاده از فناوریهای نوین اطلاع رسانی، اطلاعات و خدمات مورد نیاز جامعه را به سادگی، به سرعت و به شیوه ای کارآمد در حداقل زمان و با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار دهد.
وی خاطر نشان کرد: اينترنت بهترين شيوه براي ارائه خدمات و اطلاعات است، مردم شاید دوست نداشته باشند كه به باجه های ارائه خدمات مراجعه كنند و يا اينكه براي گرفتن خدمت، در صف طولانی بایستند.
کارشناس مشاور توسعه سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار در مازندران اضافه کرد: اگر تسهيلاتي ايجاد شود كه مردم از منزل خدمات و اطلاعات مورد نیاز خود را دريافت كنند، تا حدودی رضایت مندی اجتماعی در جامعه افزایش مییابد.
وی اضافه کرد:دولت الکترونیک، یک دولت بدون ساختمان است که خدمات دولتی را بدون واسطه به مشتریان ارائه میدهد و زمینه مشارکت هوشمندانه آنان در فعالیتهای اجتماعی فراهم میکند.
طالبی خاطر نشان کرد: مردم از طریق اینترنت میتوانند در فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شرکت کنند،یکی از اهداف اساسی دولت الکترونیک تحقق بخشیدن به مردم سالاری الکترونیک میباشد که تمامی شهروندان بتوانند در سرنوشت خویش دخالت داشته باشند.
وی با اعلام اینکه شهروندان، بنگاههای اقتصادی و موسسات دولتی میتوانند از طریق دولت الکترونیک فعالیتهای مانند، پرداخت مالیات و عوارض، تجدید گواهینامه، دریافت و تجدید جواز کسب، ثبت شرکت، عقد قرارداد، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت تولد و مرگ، انجام فعالیتهای مالی و اعتباری، شرکت در انتخابات، پرکردن فرمهای الکترونیک برای مقاصد مختلف، بازدید از موزهها، استفاده از کتابخانههای مجازی، تعامل با نهادهای مختلف دولتی و تجاری و اجتماعی، پرداخت صورت حسابهای مختلف مثل صورت حساب آب و برق و تلفن و گاز، دریافت اجازه ساخت و ساز ساختمان، دریافت اطلاعات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را انجام دهند، گفت: در حال حاضر با وجود فراهم بودن زیر ساختهای الکترونیکی این امر محقق نمیشود.
وی اضافه کرد: سازمان های دولتی ورای ارائه خدمات پیوسته باید خدماتی با ارزشی افزوده و منسجم ارائه دهند،آنها باید به جای سرگردان کردن مردم میان چند اداره یا پایگاه اینترنتی مختلف برای به دست آوردن تأیید دولتی ، به آنها امکان دهند تا امور خود را تنها از یک نقطه دسترسی انجام دهند .
شلیمکی ادامه داد: دولت باید امکان دسترسی به فناوری جدید را برای مردم و امکان آموزش های رایانهای را برای جوانان و سالمندان از طریق برنامه های متنوع فراهم کند.
مشاور سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار خاطر نشان کرد: دولت باید علاوه بر تأمین خدمات یکسان برای همه ، به کمک فناوری جدید با مردم به صورت افرادی مجزا عمل و به آنها خدمات شخصی ارائه کند.
وی در ارتباط با خدماتی که دولت الکترونیک به بازرگانان میتواند ارائه کند، گفت: دولت با ارائه خدمات پیوسته به بازرگانان زمینه توسعه کسب و کار در این بخش را برای این قشر فراهم کند،اتصال به شبکه و استفاده از ابزار شبکه و ارائه مشاورههای مناسب زمینه توسعه کسب و کار در حوزه بازرگانی را فراهم میکند.
طالبی در پایان اظهارات خویش را اینگونه به اتمام رساند چرا با توجه به فراهم بودن بسترهای حوزه IT خدمات دولت الکترونیک به کندی پیش میرود.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 24 دی 1396، کدخبر: 50770، www.stnews.ir