شعارسال: دکتر محمدحسین امید در نشست خبری که به مناسبت چهارمین کنگره ملی آموزش عالی مهارت، فناوری واشتغال برگزار شد، بر لزوم گفتمانسازی آموزشهای مهارتی در کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر آموزشهای مهارتی در کشور همهگیر شده است و گرایش به سمت این آموزشها به ۴۰ درصد افزایش یافته، بطوری که براساس همین روند تا پایان برنامه ششم توسعه میتوانیم ۵۰ درصد آموزشها را به سمت آموزشهای مهارتی پیش ببریم. به گفته رئیس دانشگاه علمی کاربردی، براساس برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی در کشور تا پایان این برنامه به ۳۰ درصد برسد که در حال حاضر این میزان کمتر از ۱۵ درصد است، اما براساس آمارهای اعلام شده از سوی آموزش و پرورش، در سال ۹۸ جمعیت زیادی از دانشآموختگان کشور را خواهیم داشت که به سمت این نوع آموزشها گرایش دارند.
دکتر محمد حسین امید همچنین خاطرنشان کرد: طی سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷، تعداد پانصد وپنجاه هزار نفرظرفیت پذیرش دانشجو در واحدهای علمی کاربردی وجود داشت که کمتر از ۲۰۰ هزارنفر متقاضی برای مهر امسال جذب این دانشگاه شد. بنابراین بخش اعظمی از ظرفیت دانشگاه، خالی از دانشجو مانده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین به اساسنامه مراکز خصوصی دانشگاه اشاره کرد و گفت: امضای این اساسنامه از سوی مراکز کاملاً اختیاری است. اما مراکزی که اساسنامه را امضاء کنند، از امتیازات آن نیز بهرهمند خواهد شد و خوشبختانه دو سوم روسای مراکز با تصویب اساسنامه موافقت کردهاند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت فراخوان دانشگاه علمی کاربردی برای جذب مدرس، گفت: ۴۵ هزار نفر در این فراخوان شرکت کردهاند که ۳۰ هزار نفر آنها در فرآیند ارزیابیها حاضر شدند و در نهایت ۸۰۰۰ نفر به عنوان پذیرفته شده نهایی به مراکز معرفی میشوند که نتیجه این فراخوان تا آخر بهمن در تمامی استانها نهایی میشود. رئیس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: در تهران نیز ۱۰ هزار نفر برای جذب ۱۰۰۰ مدرس ثبتنام کردند که ۳۰۰۰ نفر آنها در آزمون کتبی پذیرفته شدند و به منظور ارزیابی، در کارگروههای متعدد دعوت شدهاند.
دکتر امید همچنین از آغاز فراخوان جدید جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی تا قبل از پایان سال خبر داد و گفت: اگر تعداد داوطلبان بیش از حد نیاز نباشد، آزمون کتبی برگزار نخواهیم کرد، بلکه افراد متقاضی مستقیماً به منظور مصاحبه دعوت خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی اداری کشور در خصوص توقف پذیرش دانشجو در واحدهای علمی کاربردی دولتی گفت: شورای عالی اداری کشور اخیراً مصوبهای تصویب کرد که این مصوبه دو بند اساسی دارد. بند اول آن به مراکز علمی، پژوهشی و بند دوم نیز به مراکز علمی کاربردی اختصاص داده شده است. این مصوبه توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است. براین اساس مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی دولتی تنها تا یک سال و نیم آینده وقت دارند که به بخش غیر دولتی واگذار شود.
وی در ادامه، تصریح کرد: براساس بند اول این مصوبه، موسسات پژوهشی وابسته به دستگاههای اجرایی نمیتوانند دانشجو پذیرش کنند. در بند دوم مصوبه نیز تاکید شده، مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای دولتی باید تا پایان سال تحصیلی۹۷ – ۹۸ به بخش غیردولتی واگذار شوند، در غیر این صورت این مراکز منحل خواهند شد. وزارت علوم،تحقیقات وفناوری و دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز مجری اجرای دقیق این مصوبه هستند.
دکتر محمد حسین امید در ادامه خاطرنشان کرد: ما به دستگاههای اجرایی کمک خواهیم کرد که واگذاری مراکز علمی کاربردی به بخش خصوصی به بهترین شکل اتفاق بیفتد. باید به این نکته نیز توجه داشت که این مراکز به هیچ عنوان تعطیل نخواهند شد و فقط از بخش دولتی به بخش غیر دولتی منتقل میشوند.
وی تاکید کرد: دستگاههای ذیربط در بخش خصوصی را به منظور انتقال مراکز دولتی به این بخشها شناسایی خواهیم کرد و با کمک آنها نسبت به انتقال این مراکز اقدام میکنیم و اینگونه نیست که با انتقال این مراکز به بخش خصوصی، کیفیت آنها تحتالشعاع قرار بگیرد، چرا که بسیاری از مراکز خصوصی ما از کیفیت بسیار بالایی بهرهمند هستند. وی با تاکید بر اینکه تا یک سال و نیم آینده تمامی مراکز دولتی علمی کاربردی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، افزود: شرایط واگذاری این واحدها نیاز به تدوین اساسنامه دارد که البته داشتن زیرساختهای لازم، غیر دولتی بودن از جمله مهمترین این شرایط خواهد بود.
در این نشست دکترجوادحاتمی معاون نظارت وسنجش دانشگاه ودبیر علمی چهارمین کنگره ملی آموزشهای مهارتی درخصوص جزئیات این کنگره، گفت: کنگره ملی آموزشهای مهارتی فردا و پس فردا ۲۴ و ۲۵ بهمن در تالار علامهامینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: تعداد ۲۶۸ عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره فوق ارسال شده و پس از داوریهای متعدد ۱۰۴ عنوان مقاله به مرحله داوری رسیده که در نهایت ۷۳ مقاله پذیرفته شده است و ۲۷ مقاله به صورت شفاهی، ۵۲ مقاله نیز به صورت پوستر در روز کنگره ارائه خواهد شد.
دبیر علمی چهارمین کنگره ملی آموزشهای مهارتی، فناوری و اشتغال خاطرنشان کرد: در این کنگره، مقالهها در پنج پنل ارائه خواهند شد و هر پنل نیز دارای سه بخش ارائه مقاله منتخب،ارائه تجربیات موفق و کارگاه خواهد بود.
دکتر حاتمی همچنین اظهار کرد: محور صلاحیت حرفهای و استانداردسازی مشاغل و همچنین آیندهپژوهی در مقوله آموزشهای علمی کاربردی به ترتیب بیشترین و کمترین محورهایی است که در کنگره مورد استقبال قرار گرفته است .
لازم به ذکر است که در پایان این نشست تفاهم نامهای بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و مرکز نشر دانشگاهی به منظور تقویت همکاری های علمی و پژوهشی منعقد شد.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی، تاریخ انتشار: 25بهمن1396 ، کدخبر: 37973: www.uast.ac.ir
ن.ف83