
شعار سال: سعید قیومی یکی از طراحان لوگوی بانک پاسارگاد، در مورد نحوه و ایده های طراحی لوگوی بانک توضیحاتی را در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی لینکدین مطرح کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست.
نوشته سعید قیومی را در صفحه شخصی وی در لینکدین را زیر می خوانید:
ما
در فاز Information Architecture و Brand Analysis بر اساس نتایج منعکس
شده از سمت کاربر به این نتیجه رسیدیم که از نظر کاربران نام پاسارگاد باعث
ایجاد نوعی غرور ملی در افراد میشود و لوگوی ریتون سمبلیک و بسیار برای
مردم با ارزش است.

برای متمایز کردن و بولد کردن این دو شاخصه از
بک گراند تیره استفاده کردیم. اولا رنگ تیره نشان دهنده الگانس و وقار است و
ثانیا بهترین حالتی که میشد رنگ زرد لوگوی ریتون پاسارگاد را با جزئیات
نشان داد در پس زمینه تیره بود(مانند نورپردازی اشیا طلایی موزه ها در محیط
کم نور). در ضمن با توجه به محبوبیت تایپوگرافی ایرانی در جهان در پس
زمینه از یک نوع تایپوگرافی که قابلیت تکرار در طول وعرض را داراست و حجم
کمی دارد استفاده کردیم و برای ایجاد Consistency و یکپارچگی در تمام
محصولات بانک سعی شد از این تایپوگرافی برای بیان این وحدت استفاده شود.
و
در نهایت با علم به اینکه استفاده از رنگ تیره به تابویی تبدیل شده و از
آنجا که یکی از عوامل مهم در متمایز کردن برند استفاده مفید ازهمین تابوها
ست تصمیم گرفتیم چهره متفاوت و متمایزی ایجاد کنیم که همین کار با فیدبک
های بسیار خوبی مواجه شد و نکته مثبت آن در این بود که در تمام نظر سنجی
ها، کاربرها به این نکته بطور مستقیم و غیر مستقیم اشاره می کنند که بر
خلاف طراحی های دیگر بانک ها انسجام در طراحی ATM ، Apple Watch ، همراه
بانک و اینترنت بانک پاسارگاد ذهن ایشان را کاملا به خود درگیر کرده و به
آن فکر میکنند. این فکر کردن باعث ایجاد شخصیت با Voice و Tone همراه با
وقار و غرور برای برند محبوب پاسارگاد شده.
البته برخی از کاربران
به دو دلیل ۱- سلیقه شخصی نسبت به رنگ تیره و ۲- مقاومت نا خودآگاه در
رابطه با این تابو به این صفحه نقد دارند که البته کاملا منطقی است و مارا
به فکر طراحی های بعدی انداخت که در هیچ یک از طرح های جدید درصد رضایت به
اندازه طرح فعلی بالا نبود.

اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال