پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۳۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
فرماندار شهرری با بیان اینکه براساس قانون کشورمان تمامی اتباع غیرمجاز و غیرقانونی جمع‌آوری شده، رد مرز می‌شوند، گفت: در سال‌های گذشته تعداد زیادی از اتباع پاکستانی به‌صورت غیرقانونی وارد کشورمان شده‌اند و متأسفانه اشرافی روی زندگی و فعالیت‌های آنها وجود ندارد.

شعارسال: جمع‌آوری تعدادی از اتباع غیرمجاز پاکستانی و خبر تخریب سکونت‌گاه‌های‌ آنها در شهرری بازتاب‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است و حتی تعدادی از توییت‌ها از گم‌شدن 4کودک در مزارع اطراف سکونتگاه‌های تخریب شده، خبر دادند. اما در واکنش به این اخبار فرماندار شهرری با تأیید خبر اجرای طرح جمع‌آوری اتباع غیرمجاز پاکستانی، گم شدن 4کودک را رد کرده و می‌گوید: موضوع جمع‌آوری اتباع غیرمجاز پاکستانی در راستای ابلاغیه اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور و استانداری تهران و از سوی نیروی انتظامی اجرا شده است.

او گفت: متأسفانه تعدادی از اتباع غیرمجاز پاکستانی در حاشیه شهرری در جوار پالایشگاه در کپرها و مکان‌هایی نامناسب زندگی می‌کردند که به‌لحاظ شرایط زندگی وضعیت بسیار نامناسبی داشتند. براساس بررسی‌ای که شبکه بهداشت از محل زندگی و وضعیت جسمی و سلامت این افراد انجام داده بود، متأسفانه تعدادی از این اتباع غیرمجاز به‌علت رعایت نکردن بهداشت فردی و نیز دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم به بیماری‌های خطرناکی از قبیل هپاتیت و برخی بیماری‌های مسری دیگر مبتلا شده بودند و بی‌توجهی مسئولان به این مسئله می‌توانست به مردم روستاها و شهرهای همجوار و حتی مردم تهران آسیب جدی وارد کند.

هدایت‌الله جمالی‌پور  گفت: در گذشته چندین بار درخصوص ضرورت ترک این مکان‌های نامناسب به این خانواده‌ها هشدار داده و اعلام کرده بودیم که باید سریعا وضعیت اقامت خود و نیز محل سکونتشان را تعیین تکلیف کنند اما این اتباع به این تذکرات و هشدارها بی‌توجهی کردند لذا در جهت صیانت از سلامت مردم و رفع تهدیدات احتمالی به‌خاطر سکونت در اطراف پالایشگاه تصمیم به جمع‌آوری و رد مرز آنها گرفتیم. فرماندار ری گفت: طرح جمع‌آوری این اتباع برخلاف گزارش‌هایی که در فضای مجازی اعلام شده در ساعت 6.5 صبح روز چهارشنبه و در هوای روشن توسط مأموران نیروی انتظامی با هماهنگی اداره کل اتباع خارجی استانداری و بخشداری کهریزک و حوزه اتباع فرمانداری و در راستای اجرای قانون برخورد با اتباع بیگانه غیرمجاز و درخصوص ضرورت ساماندهی و تردد اتباع غیرمجاز انجام شده است. توجه داشته باشید که طبق قانون اقامت غیرقانونی اتباع بیگانه در داخل کشورمان 6‌ ماه حبس دارد که تاکنون مسئولان کشور با رافت اسلامی در این خصوص برخورد کرده‌اند.

فرماندار شهرری گفت: در این عملیات به هیچ‌یک از وسایل اتباع صدمه‌ای وارد نشد. وسیله داخل کپرها به 2 دسته تقسیم می‌شدند؛ وسایلی را که توسط مالکان آنها قابلیت حمل داشت با خود بردند و کالاهای حجیم هم بسته‌بندی و صورتجلسه شد تا در مرز به این اتباع تحویل داده شود. جمالی‌پور درخصوص مطالبی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده است و خبر از مفقود شدن 4بچه در مزارع اطراف هنگام طرح جمع‌آوری می‌دهد، گفت: این شایعات به‌شدت رد و تکذیب می‌شود و اگر فردی درخصوص شایعات مفقود شدن کودکان مدارکی دارد می‌تواند به فرمانداری مراجعه کند و ما حتما به این موضوع رسیدگی می‌کنیم، ولی مردم باید بدانند که این شایعات اصلا صحت ندارد.

جمالی‌پور گفت: این افراد در کپرهایی در میان مزارع زندگی می‌کردند. با توجه به اینکه به‌کار‌گیری اتباع غیرمجاز جرم است، با مالکین این مزارع که این افراد را در بدترین شرایط انسانی در میان مزارع سکنی داده و حقوق ابتدایی انسانی آنها را پایمال کرده‌اند نیز برخورد جدی می‌شود چراکه فراهم کردن زندگی نامناسب برای اتباع غیرمجاز در ملک خصوصی نیز غیرقانونی است. فرماندار شهرری با بیان اینکه براساس قانون کشورمان تمامی اتباع غیرمجاز و غیرقانونی جمع‌آوری شده، رد مرز می‌شوند، گفت: در سال‌های گذشته تعداد زیادی از اتباع پاکستانی به‌صورت غیرقانونی وارد کشورمان شده‌اند و متأسفانه اشرافی روی زندگی و فعالیت‌های آنها وجود ندارد.

فرماندار شهرری با بیان اینکه موضوع جمع‌آوری اتباع غیرمجاز فقط مختص کشور ما نیست بلکه این موضوع در همه کشورهای جهان ازجمله پاکستان، افغانستان و کلا کشورهای منطقه هم وجود دارد و به‌نوعی یک موضوع پذیرفته‌شده جهانی است، گفت: یک تبعه غیرمجاز خارجی در یک کشور به‌خاطر اینکه هویت مشخص و شناخته‌شده‌ای ندارد و به نوعی قابل رصد نیست همیشه می‌تواند تهدیدی برای سلامت و امنیت جامعه باشد و تفاوتی نمی‌کند مربوط به کدام کشور باشد.

زندگی 200خانوار غیرمجاز پاکستانی در منطقه شهرری

مسئول یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در منطقه شهرری که دوست ندارد نامی از او برده شود، در واکنش به اخبار منتشرشده درباره طرح جمع‌آوری اتباع غیرمجاز پاکستانی به همشهری می‌گوید: خانواده‌های قوم بلوچ پاکستانی به‌صورت دسته جمعی در زمین‌های کشاورزی اطراف شهرری و جاده ورامین مشغول به‌کار هستند. این خانواده‌ها اگرچه جزو اتباع مجاز نیستند، اما حدود 40سال است که در شهرری زندگی می‌کنند. او می‌گوید: براساس شنیده‌های ما ساعت نزدیک‌های صبح نیروی انتظامی به همراه تعداد زیادی خودرو و کامیون و اتوبوس به منطقه رفته و بدون اخطار قبلی به خانه‌ها وارد شده و اتباع پاکستانی را در اتوبوس‌ها سوار کرده و به سوی مرز برده است تا آنها را به کشورشان بازگرداند. او با اشاره به اینکه تمام منازل این افراد تخریب شده است، گفت: تعدادی از این افراد به مزارع اطراف فرار کرده و مخفی شده و گفته می‌شود 4بچه مفقود شده‌اند و خانواده‌های آنها موفق نشده‌اند بچه‌هایشان را بعد از فرار و آرام‌شدن منطقه، پیدا کنند. اما ما تاکنون خودمان این خانواده‌هایی که گفته می‌شود فرزندانشان را گم کرده‌اند، ملاقات نکرده‌ایم و نمی‌توانیم این موضوع را تأیید کنیم.

این فعال اجتماعی و مدنی با اشاره به اینکه اتباع غیرمجاز پاکستانی که در شهرری زندگی می‌کنند، از نظر بهداشتی و زندگی وضعیت نامناسبی دارند، می‌گوید: «قرار است رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس و فرماندار شهرری صورت گیرد و جلساتی داشته باشیم تا با همفکری بتوانیم به بهترین شکل مشکل را حل کنیم. هم‌اکنون حدود 200خانوار پاکستانی که هر کدام چندین فرزند دارند، در وضعیت بهداشتی و معیشتی غیرمناسبی در منطقه زندگی می‌کنند و این موضوع مشکلاتی ایجاد کرده است.»

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار:13مرداد1397 ، کدخبر: 25528: www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
ای کاش برای افغانی ها هم این اتفاق صورت بگیره تا خیلی از مشکلاتمون حل بشه واقعا
ا.ف۷۵
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین