پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸
سال گذشته بیش از ۵۹۱ هزار نفر و سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۵۸۶ هزار نفر برای نزاع به پزشک قانونی مراجعه کرده‌اند. بیشترین آمار نزاع (نسبت به جمعیت استان‌ها) در سال ۱۴۰۰ مربوط به استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، زنجان، همدان و خراسان شمالی بود.

شعارسال: بررسی داده‌های سازمان پزشکی قانون نشان می‌دهد در پنج ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۷۹ هزار نفر برای نزاع به این سازمان مراجعه کرده‌اند. البته این آمار نزاع فقط برای مورادی است که ثبت رسمی شده‌اند. اما کدام استان‌ها بیشترین مراجعه‌کننده را داشتند؟

عصبانی ترین استان های ایران کدامند؟

بنا بر آمار‌های سازمان پزشکی قانونی ایران، سال گذشته بیش از ۵۹۱ هزار نفر برای نزاع به این سازمان مراجعه کرده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. در برخی استان‌ها مانند تهران آمار مراجعه‌کنندگان نسبت به سایر مناطق بیشتر است، اما باید برای تحلیل دقیق‌تر این آمار‌ها جمعیت استان‌ها را هم در نظر گرفت. در این صورت آمار‌ها تصویر روشن‌تری از وضعیت این شاخص می‌دهد.

عصبانی‌ترین استان‌ها

مهرماه سال جاری به مناسبت روز جهانی سلامت روان همایشی با همین عنوان در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. در این همایش علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران با بررسی وضعیت اختلالات روانی در ایران گفت آسیب‌های اجتماعی خود زمینه‌ساز اختلالات روانی هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران در این همایش آماری از عصبانی‌ترین استان‌ها در کشور ارائه کرد. رتبه استان‌ها بر اساس تعداد مراجعه‌کنندگان نزاع به سازمان پزشکی قانونی نسبت به جمعیت بررسی و محاسبه شده است.

عصبانی ترین استان های ایران کدامند؟

بر اساس آمار‌هایی که فتحی آشتیانی ارائه داد، اردبیل، آذربایجان غربی، زنجان، همدان و خراسان شمالی به ترتیب عصبانی‌ترین استان‌ها در سال ۱۴۰۰ بودند. پس از آن، البرز، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و گیلان در رتبه‌های بعد قرار دارند.

استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و خراسان جنوبی نیز کمترین آمار نزاع نسبت به جمعیت ثبت کرده‌اند. تاکید می‌شود رتبه‌بندی عصبانی‌ترین استان‌ها نسبت به جمعیت محاسبه شده است.

یک‌سوم جمعیت ایران اختلالات روانی دارند

 آمار نزاع فردی، قمه‌کشی و سرقت در دهه ۹۰ به ترتیب ۹۹ درصد، ۶۵ درصد و ۳۹ درصد افزایش داشت.

فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی نیز درباره وضعیت سلامت روان در کشور گفته حدود یک سوم جمعیت ایران با اختلالات روانشناسی مواجه هستند. او همچنین گفت که آمار‌ها نشان می‌دهد رسیدگی به وضعیت سلامت روان در کشور نیاز به توجه بیشتر دارد.

خطر ابتلا به اختلالات روانی در شرایط نامطلوب اجتماعی

سلامت روان به حالتی از رفاه روانی گفته می‌شود که افراد بتوانند با استرس‌های زندگی خود کنار بیایند، توانایی‌های خود را درک کنند و خوب کار کنند. عوامل متعدد فردی و اجتماعی می‌تواند موجب تقویت یا تضعیف سلامت روان افراد شود.

دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در اطلاع‌رسانی درباره وضعیت سلامت روان و اهمیت آن، آورده که قرار گرفتن در معرض شرایط نامطلوب اجتماعی، اقتصادی، ژئوپلیتیکی و محیطی از جمله فقر، خشونت، نابرابری و محرومیت محیطی می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات روانی را افزایش دهد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گیل خبر، تاریخ انتشار: 2آذر1402، کدخبر: 491525، gilkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین