پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۹
بحران آب در روستای معدن قلعه زری به گونه‌ای است که برخی روزها باید برای آب کیلومترها دور شویم و ۴۰۰ خانوار منتظر اقدام مسئولان هستند تا برای رفع کمبود آب چاره‌ای بیاندیشند چراکه اگر آب نباشد با تعطیل شدن معدن مشکلات زیادی گریبانگیر این مردم می‌شود.

شعارسال: روزهای داغ تابستان در دل استان کویری خراسان جنوبی که امسال درجه تابش خورشید بیشتر از سالهای گذشته بوده روز به روز بیشتر می‌شودامان از بی آبی و امان از روزی که مردم آبی برای خوردن نداشته باشند.

کمبود بارندگی‌ها ندای خشکسالی را سر می‌دهد و لب‌های خشکیده خراسان جنوبی چشم انتظار بارش و ابرهای باران‌زا است و خیلی وقت است که دیگر شعر زیبای "باز باران با ترانه" در روزهای سخت خراسان جنوبی شنیده نمی‌شود و شاید این شعر دیگر برای کودکان این منطقه غریب شده است.

آمارها نشان می‌دهد که روستائیان خراسان جنوبی با بحرانی به نام تشنگی بی‌آبی رو به رو هستند به گونه‌ای که خشکسالی‌ها امان روستائیان را بریده و در حال حاضر تعداد زیادی از روستاها چشم به راه جرعه‌ای آب هستند اما این خشکسالی‌ها هر روز بر تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی می‌افزاید.

طی 5 سال گذشته کمتر از 100 میلیمتر بارندگی در استان داشته‌ایم

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در 5 سال گذشته کمتر از 100 میلیمتر بارندگی در استان داشته‌ایم و همچنان کسری مخزن داریم اما خشکسالی سبب شده نتوانیم کسری مخزن را به صفر برسانیم.

حسین امامی افزود: بارندگی در خراسان جنوبی کم است اما تبخیر زیادی داریم و دمای استان وضعیت افزایشی دارد و 92 درصد تبخیر داریم و از طرفی خشکسالی خیلی شدید است و در هیچ نقطه وضعیت نرمالی نداریم و تبخیر و تعرق در استان به ویژه در شهرستان طبس زیاد است.

60 درصد جمعیت خراسان جنوبی درگیر تنش آبی شدید و خشکسالی است

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در سطح آزمایشی آبیاری زیر سطحی در حال انجام است و 79 درصد استان درگیر خشکسالی شدید بوده که از نظر جمعیتی 60 درصد جمعیت استان در خشکسالی شدید و تنش آبی شدید قرار دارد و مصرف آب شرب استان نیز از آب زیر زمینی تامین می‌شود.

امامی افزود: چالش اصلی در استان علاوه بر کمیت، موضوع کیفیت است که در حال از دست رفتن است و این نگرانی وجود دارد که اکثر دشت‌های استان در حال افت و کسری مخزن است که سبب افزایش املاح در آب می‌شود.

اکثر دشت‌های استان در حال فرونشست است

وی بیان کرد: اکثر دشت‌های استان در حال فرونشست است که بیشترین فرونشست در سرایان در حال انجام است و بهترین راهکار مدیریت مصرف آب است و فرسایش در استان چالشی شده و بسیاری از تالاب‌های استان حق‌آبه وارد آن نشده و در معرض فرسایش قرار دارد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بین استان‌های کشور رتبه چهارم کمترین درآمدها را داریم و در مجموع به لحاظ شاخص کشوری جزو آخرین استانها هستیم و 47 درصد روستاهای استان خالی از جمعیت شده و بیکاری در نوار مرزی دیده می‌شود.

آمار مهاجران خروجی در استان 18 هزار نفر است

امامی بیان کرد: وضعیت خوبی نداریم و مهاجرت ورودی استان 2 هزار و مهاجران خروجی استان 18 هزار نفر بوده است.

وی اظهار داشت: نیاز آب استان را تا سال 1425 احصا کردیم و در برخی شهرهای استان پکیج تهیه شدهو برای آبرسانی آب شرب چاه زدیم و تجهیز کردیم اما مشکل اساسی این است هیچ ردیف ملی برای آبرسانی در استان نداریم.

بحران آب زندگی در بزرگترین مجتمع کارگری کویر را سخت کرده است

اما روستای "معدن قلعه زری" یکی از روستاهای شهرستان خوسف است که جمعیت زیادی در این روستا زندگی می‌کنند این روستا که به لحاظ دارا بودن معدن طلا جمعیت کارگری و مهندس زیادی در بر دارد این روزها حال خوشی ندارد.

روستای معدن قلعه زری بزرگترین روستای بخش ماژان استکه بزرگترین معدن زیر زمینی استان و شرق کشور را در خود جای داده و دارای 400 خانوار است و این روزها با بحران آب مواجه است.

از 24 ساعت شبانه‌روز تنها سه ساعت آب در روستا وجود دارد

رئیس شورای اسلامی روستای معدن قلعه زری گفت: با توجه به اینکه آب چاه‌هایی که آب روستا از آن تامین می‌شود کم شده است در 24 ساعت تنها 3 ساعت آب در روستا وجود دارد و زندگی را برای مردم در دورترین نقطه استان سخت کرده است.

محمد خاکره یادآور شد با توجه به اینکه آب کارخانه و آب مصرفی روستا از یک‌ محل تامین می‌شود و مصرف آب در بخش صنعت زیاد است اگر کارخانه خاموش شود مقداری آب ذخیره می‌شود و باتوجه به اینکه هزینه زندگی مردم از کارکردن درمعادن این روستا تامین می‌شود امکان خاموشی کارخانه وجود ندارد و باید مسئولان در این زمینه تدبیری بیاندیشند.

در عمق بیش از 300 متری زمین کار می‌کنم

یکی از کارگران این معدن گفت: با توجه به اینکه در داخل تونل و در عمق بیش از 300 متر به کار مشغول هستیم وقتی کار تمام می‌شود با سرو صورتی پر از گلبه خانه برمی‌گردیم و با نبود آب جهت شست‌وشو مواجه می‌شویم و علاوه بر سختی کار معدن باید نگران مشکلات بهداشتی هم باشیم.

قاسمی کارگر دیگر این معدن گفت: بحران آب در برخی روزها به گونه‌ای است که باید برای تهیه آب کیلومترها از روستا دور شویم که با توجه به اوضاع اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

حال با این اوضاع 400 خانوار منتظر اقدام مسئولان هستند تا برای رفع کمبود آب چاره‌ای بیاندیشند و قبل از اینکه اوضاع از این بحرانی‌تر شود اقدامی انجام شود چراکه با نبود آب و تعطیل شدن معدن علاوه بر مشکلات اجتماعی، مشکلات امنیتی در کویر گریبان‌گیر شهرستان و به تبع آن استان خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1397 ، کد خبر: 1811412 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
چرا نباید براشون امکانات بزارن میخواین اینم تعطیل کنین
س.ق76
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
یه عده باید زیر کولر کار انجام ندن وحقوق نجومی بکیرن یه عده باید تو این شرایط سختکار کنن تاز هبه زور خرج زن وبچه هاشنو در بیارن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین