پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۳۸۸
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
خراسان جنوبی با دارا بودن ۵ معدن طلا، به عنوان قطب معادن طلای کشور مطرح است که قرارگرفتن معدن طلای خونیک خوسف در مسیر فرآوری، گام دیگری برای طلایی‌تر شدن این استان و شهرستان است.
شعار سال: خراسان جنوبی یکی از مهم‌ترین مناطق معدنی کشور است که با داشتن مجموعه‌ای از کانسنگ‌های متعدد، معادن متعدد و متنوعی را در خود جای داده است. هم اکنون خراسان جنوبی ۷۰۶ معدن فعال با ذخیره قطعی ۶ هزار و ۹۰۰ میلیون تن دارد و علاوه بر داشتن معادن بزرگ در زمینه‌های زغال سنگ، سنگ‌های ساختمانی، تزئینی، مجموع کانی‌ها و خاک‌های صنعتی، چند سالی است که با اکتشاف طلا در دل این خاک، این استان برند دار عسلویه معدنی نیز شده است.

هم اکنون ۵ معدن طلا در خراسان جنوبی وجود دارد که معدن طلای هیرد در نهبندان و معادن شادان، ماهرآباد، گودکان و خونیک هم در شهرستان خوسف واقع شده است. بر این اساس شهرستان خوسف با داشتن ۴ معدن طلا به عنوان قطب معادن طلای استان مطرح است و از حیث داشتن خاک زرخیز و معادن طلایی، موقعیت قابل توجهی دارد.

معدن طلای خونیک در مسیر فرآوری

محمدعلی آخوندی فرماندار خوسف در گفتگویی، اظهارکرد: بعد از معادن طلای شادان، گودکان و ماهر آباد، با تعیین سرمایه گذار برای معدن طلای خونیک، این معدن به عنوان چهارمین معدن طلایی شهرستان خوسف در مسیر فرآوری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه معدن طلای خونیک دارای ذخیره خوبی است افزود: میزان ذخیره این معدن ۵۰۸ هزار تن است.

آخوندی ادامه داد: ظرفیت استخراج سالانه این معدن ۵۰ هزار تن می‌باشد که با راه اندازی کامل سالانه حداقل ۴۰ کیلوگرم طلا استحصال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه عیار این معدن ۰.۸ ppm است، گفت: عملیات تجهیز، بهره برداری و ساخت کارخانه فرآوری این معدن دو سال طول می‌کشد که انشاءالله با حمایت و کمک ادارات مربوطه و تلاش‌های سرمایه گذار محقق خواهد شد.

او اضافه کرد: در دهه مبارک فجر، فاز اول کارخانه فرآوری معدن طلای شادان نیز با ظرفیت بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و استحصال سالانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم طلا وارد چرخه تولید شد.

فرماندار خوسف اظهار داشت: دیگر معدن طلایی خوسف، معدن طلای گودکان با ۳۰۵ هزار تن ذخیره طلا نیز در خردادماه ۱۴۰۰ وارد چرخه تولید شده و سالانه بیش از ۷۰ کیلوگرم طلا استحصال می‌کند.

او یادآور شد: معدن طلای ماهر آباد نیز یکی دیگر از معادن طلای شهرستان دارای ظرفیت ذخیره ۳۹۸ هزار تن طلا و ۸۳۴ هزار تن مس است که عملیات احداث کارخانه فرآوری در معدن شروع شده است و انتظار در تسریع روند امور دارد.

تلاش برای تبدیل خوسف به هاب معادن شرق کشور

آخوندی با بیان اینکه در شهرستان خوسف تعداد ۳۹ معدن فعال وجود دارد، گفت: باید برای تبدیل این شهرستان به عنوان هاب منطقه معادن شرق کشور به ویژه در حوزه طلا تلاش کنیم و از همه ظرفیت‌های موجود برای حمایت از سرمایه گذاری‌ها استفاده کنیم.

فرماندار خوسف تاکید کرد: توسعه معادن در شهرستان خوسف بایستی به عنوان محرک، زمینه توسعه شهرستان را فراهم کند و یکی از موضوعاتی که به صورت جدی پیگیری می‌شود، هزینه کرد حقوق دولتی و عوارض فروش در راستای ایجاد زیرساخت‌های این شهرستان است.

آخوندی یادآور شد: در راستای توسعه معادن در شهرستان خوسف، برخی از زیرساخت‌ها با مشکلاتی مواجه است که یکی از مهمترین مشکلات، ایجاد پست ۱۳۲ کیلو ولت در بخش معادن جلگه ماژان در کنار احداث پست ۱۳۲ کیلوولت شهرک صنعتی است.

وی اظهارکرد: امیدوارم با سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و تلاش‌های استاندار، به زودی شاهد رفع مشکلات موجود در راستای توسعه سرمایه گذاری در شهرستان باشیم و در گام اول بتوانیم شرایط را برای جذب و حضور سرمایه گذاران فراهم کنیم.

ایجاد شهرک‌های تخصصی طلاسازی در خراسان جنوبی

حجت ایمان طلب معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی هم ۱۴ بهمن ماه امسال از ایجاد شهرک‌های تخصصی طلاسازی و فرآوری مس در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: چرخه کامل فرآوری طلا از معدن تا شمش و مس از معدن تا مس کاتد در استان فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه از پنج محدوده طلایی شناسایی شده در استان دستگاه‌های فرآوری در سه معدن نصب شده، گفت: واحد فرآوری معدن طلای خونیک نیز تا ۱۸ ماه آینده وارد چرخه تولید خواهد شد.

ایمان طلب با بیان اینکه معادن طلا طی سال‌های اخیر در خراسان‌جنوبی شناسایی شده و اکتشافات در این زمینه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: با تلاش مضاعف در این حوزه می‌توان به یکی از قطب‌های معدنی طلای کشور تبدیل شد.

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر سرمایه‌گذار معدن طلای خونیک

علیرضا جلالیان مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی نیز ۱۷ بهمن ماه امسال، در رابطه با معدن طلای خونیک، گفت: در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و پس از برگزاری مزایده عمومی، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با مشارکت شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر به عنوان سرمایه‌گذار معدن طلای خونیک انتخاب و قرارداد آن نیز ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان این قرارداد ۱۴ سال است، افزود: بنابر این قرارداد، سرمایه‌گذار موظف است پس از اکتشافات تکمیلی، اصلاح طرح و تجهیز معدن، نسبت به احداث کارخانه تولید شمش طلا به ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم در سال اقدام کند.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی یادآور شد: این دومین کارخانه طلا در استان خراسان جنوبی است که توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شود.

جلالیان گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مطرح شدن ظرفیت‌های معدنی به عنوان یکی از منابع اقتصاد بدون نفت کشور، توسعه فعالیت‌های معدنی در استان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته از جمله خراسان جنوبی را در دستور کار جدی خود قرار داده است.

بر این اساس؛ معدن طلای خونیک ۱۸کیلومتر وسعت دارد که در سال ۱۳۹۷، کار اکتشاف برای تعیین ذخیره و عیار سنجی این معدن آغاز شد. اکنون هم پس از برگزاری مزایده محدوده طلای خونیک و مشخص شدن سرمایه گذار، این معدن در مسیر فرآوری قرار گرفت و طی دو سال آینده، کارخانه فرآوری این معدن تجهیز و به بهره برداری خواهد رسید.

اکتشاف و استخراج معادن طلا در خراسان جنوبی، موقعیت‌های طلایی و جذابیت‌های سرمایه گذاری را برای این استان و بخصوص شهرستان خوسف به ارمغان داشته است که خوشبختانه این مسیر ادامه دارد و به گفته مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، پیش بینی شده که تا پایان سال آینده (۱۴۰۱)، ۳محدوده فلزی دیگر در استان شناسایی شود.

بر این اساس معادن طلای خوسف یکی از مهم‌ترین راهبرد‌ها و مسیر‌های توسعه خراسان جنوبی است که البته برای تحقق کامل این توسعه، ایجاد زیرساخت‌های معدنی و تلاش برای رفع مشکلات معدنکاران هم ضروری است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از می‌متالز، تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: felezatkhavarmianeh.ir/۲۵۰۴۱۲
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین