پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
يك عضو هيات داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معتقد است كارگردانان سينماي ايران، استاد داستان گويي هستند.
شعار سال: «جاويد جعفري» بازيگر، تهيه كننده و صداپيشه هندي و يكي از اعضاي هيات داوران بخش رقابتي پانوراما (جلوه گاه شرق) كه پيش از اين چندين بار به ايران آمده در اين سفرها غير از فيلم ديدن به قم و مشهد و كيش هم سفر كرده و فرهنگ ايران را غني و عظيم مي داند.

او كه اين روزها به همراه گلاب آدينه بازيگر ايران، اسماعيل فروخي، كارگردان فرانسوي ماريا ترسا كاوينا فيلمنامه نويس ايتاليايي و صحرا كريمي سينماگر افغان مسئوليت داوري يكي از بخش هاي رقابتي جشنواره را برعهده دارد در گفت وگوي كوتاهي با خبرنگار ايرنا از برگزار شدن مجزاي جشنواره بين المللي فيلم فجر، بخش هاي اين جشنواره و نقاط قوت سينماي ايران گفت.

وي در مورد فيلم هاي ايراني در جشنواره گفت: هنوز فرصت ديدن هيچ فيلمي را نداشته ام اما احتمالا از اين به بعد و با پايان يافتن كار هيات داوران فيلم ها را مي بينم. قصد دارم فيلم محمد رسول الله (ص) را ببينم.

جعفري در مورد برگزاري جداگانه جشنواره جهاني فيلم فجر از بخش داخلي آن نيز معتقد است: به نظر من داشتن يك جشنواره بزرگ مادر خيلي خوب است؛ زيرا يكباره تبليغات زيادي در مورد آن مي شود، سينماگرهاي خارجي و ايراني همزمان در جشنواره حاضر اند و مي توانند با يكديگر ملاقات كنند.
اين تهيه كننده هندي در مورد فيلم هاي خوبي كه در بخش پانوراما ديده نيز گفت: يكي از فيلم هايي كه بسيار ديدن آن براي من جالب بود فيلم گل زينا/zinna flower از تايوان بود كه به نظرم صداي جديدي در عرصه فيلمسازي بود.

وي كه در جشنواره هاي متعددي شركت كرده است در مورد بخش ها و بازار فيلم در اين جشنواره مي گويد: جشنواره جهاني فيلم فجر به اندازه جشنواره بعضي جشنواره هاي مطرح مانند برلين بزرگ نيست؛ اما ظرفيت زيادي براي رشد و توسعه بيشتر دارد. بنابراين ممكن است اجراي موسيقي هاي زنده، مهماني ها يا غذاهاي مختلف بخشي از جشنواره ها باشد؛ اما افراد زيادي هم تنها براي ديدن فيلم و آشنايي با فرهنگ ها به جشنواره هاي مختلف مي روند و به نظرم اين افراد مي خواهند در جشنواره جهاني فيلم فجر شركت كنند و اين جشنواره در آينده وسيع تر خواهد شد.

وي در مورد سينماي هند نيز گفت كه موج جديدي از علاقمندان و سينماگران در هند پديد آمده كه فيلم هاي معمول و متداول هندي را نمي پسندند و فيلم هاي متفاوتي را مي خواهند ببينند و بسازند. اما توزيع و نمايش اين فيلم ها در هند دشوار است.

او كه سينماي ايران را تا حد زيادي مي شناسد افزود: سينماي ايران از نظر روايت و داستان بسيار قوي است، زيرا كارگردان ها نمي توانند به موسيقي و صحنه هاي اضافي رقص و ...متوسل شوند و بايد شيوه روايت كامل باشد. از اين گذشته بعضي محدوديت ها موجب خلاقيت كارگردان ها شده است. سينماي ايران از همه اين صحنه هاي اضافي رها شده است و راه هاي خلاقانه و سينمايي براي مثلا نشان دادن صميميت بين دو نفر يافته است. من از اين سينما بسيار لذت مي برم و در دنيا نيز اخيرا طرفداراني يافته است.
جعفري در مورد اينكه كدام سينماگران ايراني را بيشتر مي شناسد گفت: من چند فيلم از داريوش مهرجويي ديده ام، عباس كيارستمي نيز براي ما نام آشنايي است. نزديك به 4 فيلم هم از مجيد مجيدي ديده ام، تهمينه ميلاني را هم مي شناسم و از جعفر پناهي هم چند فيلم ديده ام. فيلم «جدايي نادر از سيمين» را بسيار دوست داشتم.

وي در مورد برگزاري كارگاه هاي آموزشي در بخش دارالفنون در جشنواره معتقد است: كارگاه هاي آموزشي هم براي دانشجويان بسيار مفيد است هر چند در بسياري از جشنواره ها برگزار نمي شوند، مي توانند در متنوع سازي جشنواره مفيد باشند.

دومين دوره جشنواره جهاني فيلم فجر از اول تا ششم ارديبهشت در پرديس سينمايي چارسو در دو بخش رقابتي و چهار بخش غيررقابتي برگزار مي شود.

بخش رقابتي يا همان مسابقه آن به نام «سينماي سعادت» (مسابقه بين الملل) با 12 فيلم خارجي و 3 فيلم ايراني و بخش «پانوراما» (كشورهاي آسيايي و جلوه گاه شرق) با 12 فيلم خارجي و 3 فيلم ايراني ميزبان علاقمندان است. در مجموع 21 فيلم خارجي و 5 فيلم ايراني در اين بخش ها به نمايش در مي آيد.
در فضاي غيررقابتي جشنواره نيز چهار بخش تدارك ديده شده كه از جمله آن «جام جهان نما' با 10 فيلم خارجي، «نمايش هاي ويژه مستند»، «مرورها و بزرگداشت ها» با شش فيلم از سينماي فرانسه و «دارالفنون» كه برنامه هاي دانشجويي، كلاس هاي درس اساتيد، كارگاه آموزشي و هم انديشي است.
اصغر فرهادي، مجيد برزگر، فرزاد موتمن، مهران كاشي و محمود كلاري از جمله اساتيد بخش دارالفنون هستند؛ همزمان با اين فيلم ها بازار فيلم نيز در پرديس چارسو با حضور شركت هاي فيلمسازي و پخش كننده هاي ايراني و خارجي برقرار است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 82045445، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین