پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۰۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
افزایش بی‌رویه بهای مصالح ساختمانی از یک سو و فعالیت دلالان از سویی دیگر، ساخت‌وساز در بیرجند را با رکود رو به رو کرده است.

شعارسال: افزایش بهای مصالح ساختمانی طی روزهای اخیر، آشفته‌بازاری از مسکن به راه انداخته است. بنا به گفته مسئولان، رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مصالحی مانند فولاد از بی‌رغبتی مسکن‌سازان خبر می‌دهد.

چیزی که در این بین به هیاهوی افزایش قیمت‌ها رنگ می‌دهد، حضور دلالان در بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی است که در برخی از موارد پدیده‌ای به نام احتکار را منجر شده است. بدون شک دست دلالان نه تنها بازار مسکن را آشفته کرده بلکه اعتماد مسکن‌سازان را در لا به لای سودهای حبابی خود گم کرده است.

رکود بازار، افزایش تمام‌شده قیمت مسکن و اجاره‌بها و نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، صنوف وابسته با ساخت‌وساز مسکن را به مرز تعطیلی کشانده و صدای فریادخواهی آن‌ها را بلند کرده است.

تنها دلالان سود می‌برند

یک پیمانکار ساختمان بیان کرد: در شرایط فعلی ساخت‌وساز مسکن به‌هم‌ریخته است.

سعید قدبا با بیان اینکه بازار ساخت و ساز مطلوب نیست، افزود: افزایش قیمت مصالح و زمین‌ها باعث کسادی بازار مسکن و ساخت‌وساز شده است.

وی با اشاره به نقش دلالان در بازار ساخت‌وساز بیان کرد: در تمام بازار ایران، تنها دلالان سود می‌برند.

این پیمانکار ساخت‌وساز افزود: حضور دلالان باعث افزایش قیمت زمین و در نهایت قیمت بالای تمام‌شده در مسکن می‌شوند.

قدبا بیان کرد: باید چاره ای اساسی برای رفع مشکلات فعلی اعم از نوسانات شدید قیمت ها در مصالح ساختمانی و کوتاه کردن دست دلالان اندیشیده شود.

یک فروشنده مصالح ساختمانی هم بیان کرد: در روزهای اخیر نمی توان قیمت مشخصی برای مصالح ساختمانی تعیین کرد.

رضا علیپور که مصالحی اعم از سنگ را به فروش می رساند، افزود: اگرچه سنگ با رشد قیمت زیادی روبه رو نبوده اما دیگر کالاهایی مانند سیمان، شیشه، لوله افزایش زیادی یافته است.

وی با بیان اینکه این شرایط زمینه حضور دلالان را افزایش می دهد، افزود: باید پیش از اینکه بازار ساخت و ساز به طور کلی از رونق بیفتد، چاره ای جدی اندیشیده شود.


حال ناخوش ساخت‌وساز مسکن در بیرجند


افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیان کرد: مصالح ساختمانی مانند سنگ ۱۵ درصد افزایش یافته است.

حسین چوپانی با بیان اینکه برخی از اجناس مانند سیمان افزایش ۲۰ درصدی داشته است، افزود: افزایش قیمت سیمان به دلیل افزایش کرایه حمل است چرا که از سمنان و مشهد وارد می‌شود.

وی از افزایش پنج درصدی پودر گچ خبر داد و افزود: وقتی مواد اولیه مانند سیمان، سنگ و گچ گران شود، قیمت ساختمان نیز افزایش می‌یابد.

چوپانی با بیان اینکه در بازار کمبود مصالح ساختمانی وجود ندارد، افزود: افزایش قیمت‌ها توان خرید مردم و مسکن‌سازان را کاهش داده است.

وی با اشاره به حضور دلالان در آشفته‌بازار مسکن بیان کرد: خوشبختانه با توجه به نظارت و بازرسی‌های مستمر، انبار دپو و یا احتکار کالا کشف نشده است.

قیمت فولاد ۱۰۰ درصد افزایش یافت

نائب رئیس اتحادیه صنعت پروفیل بیرجند هم با اشاره به وضعیت قیمت فولاد در بازار مسکن بیان کرد: در کشور و خراسان جنوبی نه تنها کمبود فولاد نداریم بلکه مازاد بر مصرف داریم.

علیرضا چهکندی بیان کرد: نوسانات و افزایش شدید قیمت فولاد و عرضه ناقص فولاد در داخل، بازار مسکن سازان را دچار مشکل کرده است.

وی اظهار کرد: آهن‌آلات از طریق بورس عرضه می‌شود و تعاونی‌ها باید از شرکت‌های خاصی خرید کنند.

چهکندی افزود: این امر باعث می‌شود که قیمت آهن‌آلات مانند فولاد ۷۰ درصد داخل بورس و بازار تفاوت قیمت داشته باشد.

نماینده آهن‌فروشان در اتحادیه صنعت پروفیل ادامه داد: قیمت هر کیلو فولاد در داخل بورس و بازار، دو هزار و ۵۰۰ تومان با یکدیگر تفاوت دارد.

وی بیان کرد: اگر قیمت فولاد با همان نرخی که در بورس توزیع می‌شود، به دست مصرف‌کننده برسد، مشکل کنونی رفع می‌شود.

چهکندی با بیان اینکه نباید فولاد را به صورت قطره‌چکانی عرضه کنند، افزود: در حال حاضر یک هفته عرضه فولاد داریم و تا دو هفته دیگر عرضه نداریم.

نائب رئیس اتحادیه صنعت پروفیل بیرجند اظهار کرد: نسبت به ابتدای سال در فولاد ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داریم.


حال ناخوش ساخت‌وساز مسکن در بیرجند


پای دلالان در بازار ساخت‌وساز مسکن

وی با اشاره به سوءاستفاده دلالان از شرایط فعلی بیان کرد: برخی از دلالان فولاد را از کارخانه خریداری می‌کنند و به امید گران شدن، آن‌ها را در انبار دپو می‌کنند.

چهکندی خواستار رفع مشکل فعلی و کوتاه کردن دست دلالان شد و افزود: فعالیت این افراد ضربه زیادی به بازار مسکن و ساخت و سازها می زند.

وی بیان کرد: برای رفع این مشکل باید شیوه توزیع فولاد به روش قبلاً بازگردد و از طریق بورس عرضه نشود.

چهکندی افزود: اگر می‌خواهد آهن‌آلات از طریق بورس عرضه شود باید شرایطی فراهم کرد تا با همان نرخ به دست مصرف‌کننده برسد.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی شرکت‌هایی فولاد را خریداری کرده و تا مقصد نهایی، قیمت دو برابر می‌شود.

آهن آلات جیره‌بندی می‌شود

چهکندی از جیره‌بندی آهن آلات برای استان‌ها خبر داد و گفت: به دنبال پیگیرهای انجام‌شده، قرار شده تعاونی‌ها سهمیه‌ای مشخص از بورس خریداری کنند.

سهم تعاونی خراسان جنوبی از سهمیه آهن آلات ۲۵۰ تن در هفته است که پاسخگوی نیاز استان نیست
نائب رئیس اتحادیه صنعت پروفیل بیرجند بیان کرد: سهم تعاونی خراسان جنوبی ۲۵۰ تن در هفته است که باز هم پاسخگوی نیاز استان نیست.

وی ادامه داد: برای اجرای آن طرح اطلاعات را از تعاونی اخذ کرده اما هنوز عملیاتی نشده است.

نماینده آهن‌فروشان در اتحادیه صنعت پروفیل بیرجند با بیان اینکه آهن‌آلات وضعیت خوبی ندارد، گفت: قیمت‌ها طی یک روز بارها تغییر می‌کند و این امر بازار را کساد کرده است.


حال ناخوش ساخت‌وساز مسکن در بیرجند


افزایش دو برابری قیمت آلومینیوم

رئیس اتحادیه شیشه و آلومینیوم کاران بیرجند هم بیان کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته قیمت هر کیلو آلومینیوم ۱۸ هزار تومان بوده که امروز به ۳۸ هزار تومان رسیده است.

احمد علیزاده با بیان اینکه افزایش قیمت، خرید و فروش را تعطیل کرده است، گفت: طی سال‌های گذشته روند افزایشی وجود داشت اما رشد قیمت مشخص شده بود.

با ادامه روند گرانی ها تا یک سال دیگر ۶۰ درصد صنوف اتحادیهشیشه و آلومینیوم کاران در بیرجند تعطیل می‌شوند
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی افزایش قیمت بیش از حد است، گفت: باید قیمت‌ها مناسب شود تا مردم قدرت خرید داشته باشند.

علیزاده با بیان اینکه در شرایط کنونی هفته‌ای یک درب آلومینیوم فروش ندارد، افزود: قریب به ۹۵ درصد کار خرید و فروش خوابیده است.

رئیس اتحادیه شیشه و آلومینیوم کاران بیرجند بیان کرد: در سه سال گذشته این اتحادیه نه تنها عضو جدیدی نداشته بلکه تعداد اعضا از ۱۱۰ عضو به ۹۷ نفر کاهش‌یافته‌اند.

وی رکود بازار، افزایش اجاره‌بها و نوسانات قیمت را علت کاهش اعضای این اتحادیه دانست و افزود: با ادامه روند تا یک سال دیگر ۶۰ درصد صنوف این اتحادیه تعطیل می‌شوند.

این‌گونه که پیداست شرایط کنونی نگرانی‌های زیادی برای بازاریان در ساخت‌وساز و مسکن به وجود آورده است که با ادامه روند، بحران مسکن گرفتار جامعه خواهد شد. آنچه مسلم است باید راهکاری اساسی برای رفع این معضل فراگیر اندیشیده شود تا باری دیگر مردم به مسلخ نروند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1397 ، کد خبر: 4394774 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
باباین افزاریش ها دیگه کسی به فکر ساخت وساز نیس واز این اشفته بازار بساز بفروشا که طبق معمول مصلح بیکیفیت استفاده میکنن سود میبرن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین