پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
بازار مسکن در خراسان جنوبی این روزها حال خوشی ندارد و در حباب افزایش قیمت‌ها حبس شده است.

شعار سال: مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین شرایط برای زندگی ایمن بوده که داشتنش برای تمام انسان‌ها ضروری است. این روزها درحالی‌که نرخ ارز و سکه با فراز و نشیب‌هایی رو به رو است، بازار مسکن خراسان جنوبی در کسادی فرو رفته و فروشندگان در انتظار سرنوشت دلار، واحدهای خود را نمی‌فروشند و یا به اجاره نمی‌دهند.

فروشندگان به انتظار نشسته‌اند تا با تثبیت قیمت‌ها، وضعیت بازار مسکن نیز سر و سامان گیرد و قیمتی برای بازار تعیین شود. تشنج بازار در حالی به روند خود ادامه می‌دهد که بسیاری از مستأجران هم نگرانی‌هایی به دل مهمان کرده‌اند چرا که از یک طرف نرخ اجاره‌بها توسط صاحب‌خانه و به طور دلخواه تعیین می‌شود و از سویی دیگر هم با مشکل رهن کامل منزل مواجه هستند.

»مگر خانه پیدا می شود... اجاره ها کمر شکن است... ». این‌ها جملاتی است که از بین هر دو شهروند، یک نفر بر زبان می‌آورد. این سخنان نشان از این دارد که مردم از شرایط به وجود آمده در بازار مسکن گلایه‌های زیادی بر دل داشته و باید بررسی شود.

بر اساس آمار مسئولان افزایش ۱۵ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن و رشد ۲۰ درصدی اجاره و رهن از دو ماه گذشته از بازار مسکن حبابی سرگردان ساخته که باید با تفکر و هم افزایی بنگاه‌داران و مسئولان بشکند چرا که در شرایط کنونی بستری برای دلال‌ها به وجود آورده تا بیش‌ترین سود را از جیب مردم نصیب خود کنند.

بر اساس گزارشات میدانی در حال حاضر آینده بازار مسکن مهر در ابهام است و نمی‌توان زمان مشخصی را برای خروج از رکود مشخص کرد.

قیمت اجاره‌ها کمرشکن است

یک شهروند بیرجندی با اشاره به وضعیت بازار مسکن بیان کرد: در حال حاضر قیمت اجاره‌ها کمرشکن است.

رضا خسروی با بیان اینکه اجاره منزل در جنوب شهر برای قشر کارگر امکان‌پذیر نیست، افزود: همچنین میزان اجاره‌ها در شمال شهر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: برای اجاره کردن خانه‌ای برای خانواده‌ای سه نفره چندین ماه تلاش کردم که در نهایت یک واحد آپارتمان در شمال شهر بیرجند با اجاره ۴۰۰ هزار تومان پیدا کردم.

خسروی بیان کرد: در شرایط کنونی که قیمت مصالح افزایش‌یافته نمی‌توانیم ساخت و سازی انجام دهیم بنابراین باید سال‌ها خانه‌به‌دوش باشیم تا منازل اجاره‌ای سرپناه فرزندان مان باشد.

بی‌مهری در مسکن مهر

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به طرح مسکن مهر بیان کرد: به امید خانه‌دار شدن به خرید این واحدها روی آوردم.

محمد علیدوست با بیان اینکه تمام سرمایه‌ام را برای خرید یک واحد ساختمانی در طبقه سوم هزینه کردم، افزود: در حال حاضر به دلیل نبود امکانات رفاهی در سایت مسکن مهر بیرجند، خود در مرکز شهر مستأجر شده‌ام.

وی بیان کرد: رسیدگی به حاشیه شهرها و مسکن‌های مهر در خدمت رسانی ها می‌تواند بسیاری از افراد را از اجاره‌نشینی رهایی دهد.

علیدوست با بیان اینکه قیمت اجاره‌ها و رهن منازل افزایش چشمگیری داشته است، گفت: اکثر قشر ضعیف جامعه اجاره‌نشین هستند و در این شرایط باز هم آن‌ها قربانی می‌شوند.

خانه اجاره‌ای پیدا نمی‌شود

یک عروس و داماد بیرجندی هم بیان کردند: داشتن منزل شرط اول برای شروع یک زندگی مشترک است.

حسین موسوی با بیان اینکه از سه ماه گذشته برای یافتن منزلی با قیمتی مناسب بنگاه‌های سطح شهر را رصد می‌کنم، گفت: قیمت اجاره‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد و یا خانه‌ای مناسب برای اجاره یافت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در یک ماه اخیر قیمت‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است، بیان کرد: رهن یک خانه هم حرف از هزینه‌های میلیونی می زند که قادر به پرداخت آن نیستم.

موسوی با اشاره به افزایش قیمت در مصالح ساختمانی بیان کرد: یک شاخه آهن از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش‌یافته و این امر ساخت‌وسازها را کاهش داده است.

بازار مسکن حبابی است

یک مشاور املاک بیرجندی با بیان اینکه بازار مسکن سردرگم است، افزود: در حال حاضر بازار مسکن حبابی شده است.

حسین آهنی بیان کرد: با توجه به وجود نوسانات در بازار نه خریدار رغبتی برای خرید مسکن دارد و نه فروشنده تمایلی برای فروش دارد.

وی بی‌ثباتی اقتصادی را از جمله علل به وجود آمدن این شرایط در بازار مسکن دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون رهن و اجازه ۲۰ درصد افزایش داشته است.

این مشاور املاک بیان کرد: همچنین در سال جاری قیمت مسکن‌ها ۳۰ درصد افزایش داشته که تمایل و رغبت مردم را کاهش داده است.

آهنی با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت‌ها، خریدار هست اما فروشنده نیست، افزود: قیمت‌ها صبح تا ظهر تغییر می‌کند و باعث عدم فروش مسکن می‌شود.

بازار به ثبات برسد

این مشاور املاک افزایش قیمت مصالح ساختمانی را از دیگر دلایل افزایش رهن اجاره و قیمت زمین‌ها دانست و گفت: آهن، لوله و دیگر مصالح ساختمانی افزایش‌یافته و بر قیمت‌ها نیز تأثیرگذار بوده است.

وی بیان کرد: قیمت آهن طی هفته گذشته ۵۲۰ هزار تومان بوده و این هفته با قیمت ۵۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آهنی با بیان اینکه تنها ثبات بازار می‌تواند وضعیت موجود را تغییر دهد، گفت: تا بازار به ثبات نرسد مشکلی حل نخواهد شد و نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

افزایش ۲۰ درصدی مصالح ساختمانی

رئیس اتحادیه صنف فروش مصالح ساختمانی بیرجند با اشاره به افزایش مصالح ساختمانی بیان کرد: آن دسته از مصالح مانند سنگ که از مسیرهای دور تهیه می‌شود، از ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

حسین چوپانی با بیان اینکه در مصالحی مانند سیمان، پودر و آهک که از مشهد وارد می‌شود افزایش چندانی نداشته‌ایم، گفت: افزایش قیمت مصالح بستگی به میزان کرایه حمل دارد.

وی با بیان اینکه کرایه‌ها ۲۵ درصد افزایش داشته است، گفت: این افزایش قیمت به جیب راننده‌ها نمی رود بلکه به جیب باربری‌ها می رود.

افزایش بیشتر مصالح ساختمانی دور از انتظار نیست

رئیس اتحادیه صنف فروش مصالح ساختمانی بیرجند بیان کرد: اگر مواد اولیه کامیون‌ها تأمین نشود، افزایش بیشتری در مصالح ساختمانی خواهیم داشت.

چوپانی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن نیز تأثیر می‌گذارد، افزود: در حال حاضر بازار مسکن در رکود است.

وی با بیان اینکه اگر شرایط فعلی حاکم باشد، بازار همچنان سرگردان خواهد بود، گفت: افزایش قیمت‌ها و کاهش مشتری باعث شده ۲۰ نفر از فروشندگان مصالح ساختمانی پروانه فعالیت خود را ابطال کنند.

رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند هم بیان کرد: بازار مسکن بهمن‌ماه سال ۹۶ نا به سامان شده است.

علیرضا اربابی از افزایش ۱۵ تا ۴۰ درصدی قیمت زمین و مسکن خبر داد و گفت: همچنین قیمت اجاره و رهن ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در کل استان رخ داده است، اظهار کرد: زمانی که مصالح ساختمانی، آب و برق گران شود، قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد.

اربابی با بیان اینکه در حال حاضر خرید و فروش مسکن آزاد است، افزود: سخت‌گیری در صدور پروانه‌های ساختمانی از جمله دلایل شرایط پیش آمده است.

وی با بیان اینکه باید برای آرام شدن جو بازار مسکن، هزینه‌ها به خصوص در صدور پروانه‌ها کاهش یابد، گفت: همچنین باید در مزایده برخی از ادارات دقت نظر شود.

مالیات به جان بازار مسکن افتاد

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر ساخت‌وساز نداریم تا خانه‌ای برای اجاره داشته باشیم، گفت: مالکان به دلیل ترس از مالیات حاضر به رهن و یا اجاره ملک خود نیستند.

وی با بیان اینکه چند سال شده ساخت و ساز انجام نشده و یا به اجاره نمی دهند، گفت: اجاره بی سرو سامان است و خودمان هم رنج می بریم.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند بیان کرد: زمانی در مسیر مهر شهر خانه ها خالی بود و مردم به اجاره نمی دادند اما الان خانه ای خالی برای اجاره نداریم.

اربابی با اشاره به دیگر مشکلات بازار مسکن بیان کرد: متأسفانه کارشناسی خوبی برای اجاره‌ها وجود ندارد و موجر خودش قیمت تعیین می کند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با بیان اینکه باید عرف و قانونی برای قیمت گذاری ها وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر هیچ عرف و قانونی برای اجاره ها وجود ندارد.

وی بیان کرد: برخی از مستأجران بعد از پایان یافتن قرارداد مستاجر یا قیمت‌ها را به نحو چشمگیری افزایش داده و یا خانه را از او می‌گیرند.

اربابی با بیان اینکه در این شرایط پشتوانه برای حمایت و قدرت اجرا نداریم، گفت: بسیاری از کسبه ها بعد از یک سال اجاره نشینی و معرفی مغازه، مجبور به تخلیه و یا پذیرش پرداختن مبالغ بالای اجاره‌ها می‌شوند.

مزایده ادارات، دردی مازاد بر مشکلات مسکن

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند بیان کرد: برخی از اداره‌ها مانند شهرداری و بنیاد زمین‌ها را به مزایده می‌گذارند.

اربابی با بیان اینکه ما مخالف مزایده نیستیم، بیان کرد: ولی زمین‌ها را غیر فروش و غیر انتقال بگذارند تا مصرف‌کننده واقعی در آن شرکت کنند.

وی با بیان اینکه باید زمین‌های سطح شهر کارشناسی و قطعه‌بندی شوند، افزود: حاضریم کارشناسی‌ها را رایگان انجام دهیم تا زمین‌ها با قیمت واقعی به دست مردم برسد.

مردم از خرید زمین با قیمت‌های بالا خودداری کنند

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با بیان اینکه باید برای پویایی بازار مسکن مردم و مسئولان با یکدیگر تلاش کنند، افزود: شهرداری با پایین آورد قیمت صدور پروانه ساخت و افزایش تعداد پروانه می‌تواند گام بلندی در این راستا بردارد.

وی بیان کرد: از مردم خواستاریم در این‌چنین شرایطی صبوری کنند و نسبت به خریدها با قیمت‌های گزاف خودداری کنند.

اربابی اظهار کرد: بازار مسکن مانند حبابی است که طی دو ماه گذشته شکل‌گرفته و به این صورت باقی نمی ماند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند ادامه داد: انشا الله به زودی این حباب خواهد شکست و سود آن به مردم خواهد رسید.

آنچه انتظار می رود باید مسئولان متولی در راستای برگزاری جلسات و هم اندیشی، آشفته‌بازار کنونی مسکن را سامان دهند. شاید افزایش صدور تعداد پروانه‌های ساخت‌وساز بتواند راهکاری موثر برای رفع این مشکلات باشد که شایان توجه است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 9 تیر 97، کد مطلب: 4332923، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین