پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 05
کد خبر: ۱۵۵۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
سه سال پیش بخشنامه‌ای مهم به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و آن‌ها اقدامی نمی‌کنند. اما درد آن‌جاست که دانشجویان از ابلاغ چنین بخشنامه‌هایی اطلاعی ندارند. شوراهای صنفی نیز بی خبرند.

شعارسال: چند روز دیگر دانشجویان راهی خوابگاه‌هایشان می‌شوند. کم‌کم مشکلی به مشکلات قشر آسیب‌پذیر جامعه اضافه می‌شود که نامش «فرزند دانشجو» است. این مشکل در بخش‌هایی با نام شهریه، هزینه‌خوابگاه‌، هزینه‌های رفت‌و‌آمد، هزینه سلف و ... بر سر راه دانشجویان عمدتا بیکار ایرانی و خانواده‌هایشان قرار می‌گیرد. دانشجویی که هزینه‌های بسیاری دارد اگربه یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی مبتلا شود و در مرحله اول به داد خودش برسد، بدون مراعات غذایی و همان غذای سلف و صرف استفاده از دارو حدود 20 هزار تومان باید برای درمانش بپردازد، آن هم با دفترچه بیمه! وقتی هزینه پر کردن دندان از 120 هزار تومان شروع‌می‌شود، پوسیدگی دندان هم قوز بالای قوز است. که در صورت عدم درمان کار به عصب کشی و ایمپلنت با هزینه‌های سرسام‌آور می‌رسد.

خدا نکند دانشجویی در سالن بدنسازی دانشگاه دمبل روی پایش بیفتد یا خوابگاهی، به هر دلیلی و به هر مقداری آتش بگیرد. کسی نیست به داد دانشجو برسد و کمی از بار هزینه‌های درمان یا خسارت را از روی دوشش بردارد. اگر کسی به داد دانشجو نرسد، شاید دانشجو دیگر راهی نیابد، حتی وام دانشجویی کمکش نکند و شاید به ترک تحصیل بعد از پرداخت این هزینه‌ها نیز به عنوان راه حل فکرکند.

آلیس در سرزمین بخشنامه‌ها

وارد سایت صندوق رفاه دانشجویی شوید. در بخش مرکزدانلود، بازدید وزیر علوم از صندوق رفاه،بخشنامه و قرارداد بیمه رفاه دانش، «بخشنامه و قرارداد بیمه رفاه دانش» را ببینید. بدون شک هیچ دانشجویی حین مطالعه این بخشنامه بی‌شباهت به «آلیس در سرزمین عجایب» نخواهد بود.

گمشده در سرزمین بخشنامه‌ها

گمشده در سرزمین بخشنامه‌ها


این بخشنامه که در تاریخ 10/6/94 به تمام رؤسای دانشگاه‌ها، دانشکده‌‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شده‌است می‌گوید :بین صندوق رفاه دانشجویان و بیمه ایران یک تفاهم نامه مبادله شده‌است. بر اساس فرمی که برایتان فرستاده‌ایم بروید با بیمه ایران قرارداد بیمه ببندید. از این به بعد همه دانشجویان شاغل به تحصیل باید با پرداخت سالانه حدود 3هزار تومان بیمه حوادث شوند. اگر هم دانشجویی تمایل داشت نهایتا با پرداخت سالی حدود 30 هزار تومان بیمه تکمیلی هم می‌شود. اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه نیز با پرداخت نهایتا 80 هزار تومان سالانه بیمه تکمیلی می‌شوند. بر اساس این تفاهم نامه دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان وزارت علوم و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حتی می‌توانند می‌توانند تمامی افراد تحت تکفلشان را نیز بیمه کنند.

الف،ب یا ج؟

دانشگاه اگر خواست می‌تواند قرارداد بیمه مسئولیت مدنی، آتش‌سوزی، بیمه‌ ورزش‌قهرمانی، بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو و ... را بر اساس جدول مورد تفاهم صندوق رفاه و شرکت بیمه را نیز ببندد. مسئول این کار رئیس دانشگاه است. صندوق رفاه دانشجویان و دبیران مناطق وظیفه نظارت بر حسن اجرای این امور را بر عهده دارند.دو تعهد در این قرارداد به داد دانشجو می‌رسد، اول بیمه حوادث و دوم بیمه تکمیلی.

سه بسته پیشنهادی بیمه حوادث در این تفاهم نامه ارائه شده. نازل ترین بسته‌اش با پرداخت سالانه 1390 تومان یعنی کم تر از 2هزار تومان در صورت بروز حادثه با سقف 2 میلیون تومان هزینه‌های پزشکی را جبران می‌کند. در صورت فوت یا نقص عضو 10 میلیون تومان غرامت می‌پردازد.

3 بسته بیمه تکمیلی نیز به دانشجو ارائه می‌شود و دانشجو در صورت تمایل با انتخاب یکی از این‌ها خود و هر که تحت تکفلش باشد را از خدمات بیمه تکمیلی بهره‌مند می‌کند.


گمشده در سرزمین بخشنامه‌ها


ارزان ترین حق بیمه برای بسته«ب» است با هزینه سالانه 11 هزار تومان.

بر اساس این بسته برای پرداخت هزینه اعمال جراحی عمومی تا سقف 3 میلیون تومان بر عهده بیمه است و این مبلغ در اعمال جراحی خاص مثل مغز و اعصاب به 5 میلیون تومان می‌رسد. برای خدمات پاراکلینیکی، نوع1 از سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن تا مشاوره روان درمانی بیمه 500 هزار تومان را پرداخت می‌کند. برای نوع 2 یعنی خدمات مانند بینایی سنجی و تست ورزش و ... و نوع3 شامل شکستگی و بخیه و موارد دیگر، تا سقف 400 هزار تومان برای مشمول پرداخت بیمه می‌داند. این بیمه هزینه‌های آزمایشگاهی را هم تا سقف 200 هزار تومان می‌پردازد. هزینه زایمان هم چه طبیعی چه سزارین را تا سقف 1 میلیون و 500 هزار تومان پوشش می‌دهد.در نهایت ناباوری هزینه‌‌‌‌‌‌ی آمبولانس داخل و خارج شهر تا سقف 80 و 130 هزار تومان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. اگر دانشجو عمل لیزیک انجام دهد 600 هزار تومان و برای لنر و عینکش هم 60 هزار تومان به دانشجو کمک می‌شود.

در بسته «الف» با بالابردن سقف هزینه‌ها تا 20 الی 30 درصد و حذف لیزیک از پوشش بیمه و کاهش سقف در بخش هزینه‌های زایمان و آمبولانس هزینه‌دندانپزشکی دانشجو تا سقف 200 هزار تومان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. هزینه‌اش هم سالی 16 هزار تومان است.


گمشده در سرزمین بخشنامه‌ها


بسته «ج» که در واقع بهترین بسته نیز هست شامل تمامی خدمات بسته های «الف» و «ب» می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد. سقف تحت پوشش بیمه هم به گونه‌ایست که سقف هزینه در بسته‌های«الف» و «ب» مقایسه می‌شود، هر کدام بالاتربود در بسته «ج» قرار می‌گیرد. شاید بهترین بخش آن‌جاست که 150 هزار تومان هزینه‌ی ویزیت و دارو نیز به داد دانشجو می‌ر‌سد و 50 هزار تومان به سقف پرداخت هزینه‌های دندان‌پزشکی افزوده می‌شود، آن هم تنها با پرداخت 24 هزار تومان در سال. حتی صندوق رفاه 50 درصد حق بیمه تکمیلی را به دانشجو وام نیز می‌دهد.سقف هزینه‌هایی که این بیمه پوشش می‌دهد آنقدر نیست که شامل تمام هزینه‌ها شود ولی دست دانشجو را می‌گیرد.

درد بی‌اطلاعی

در تاریخ 24 شهریور 95 نیز بخشنامه‌ای ابلاغ شد و با تاکید بر اجباری بودن بیمه حوادث برای تمامی دانشجویان، و اختیاری بودن بیمه تکمیلی اعلام می‌کند دیگر پیگیری امور این بیمه‌ها بر اساس تفاهم نامه بین صندوق رفاه و بیمه ایران نیست و دانشگاه‌ها خودشان باید پیگیر بیمه‌کردن دانشجویانشان باشند.


گمشده در سرزمین بخشنامه‌ها


سه سال پیش بخشنامه‌ای تا این حد مهم به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و آن‌ها اقدامی نمی‌کنند. اما درد آن‌جاست که دانشجویان از ابلاغ چنین بخشنامه‌هایی اطلاعی ندارند. شوراهای صنفی نیز بی‌خبرند و صندوق رفاه و دبیران مناطق در خواب خدمت. در هیچ کجای هیچ دانشگاهی هیچ مسئولی به دانشجویان اطلاع‌رسانی نیز نمی‌کند.

در گزارش‌های بعدی برای بررسی اوضاع و احوال «بیمه دانشجویی» به سراغ مسئولین دانشگاه‌‌ها خواهیم رفت و نظرات شما دانشجویان را هم جویا خواهیم شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 19 شهریور 1397 ، کد خبر: 709131 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین