پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۵۶۱۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
تهرانگردی این هفته مسجدجامعی به مناسبت ایام محرم، به بازدید از حسینه‌ها و تکایا اختصاص داشت و در کنار بازدید از این تکایا، مسجدجامعی به محل میدان سابق قیصر امین‌پور که حالا به چهارراه تبدیل شده است، رفت و از اقدام ناگهانی شهرداری منطقه 2 گلایه کرد و گفت: به نظرم پایان این گونه تصمیمات فرا رسیده است ، این کار نشان داد که همچنان خودرو حرف اول را می‌زند و خاطره‌ها و شعرهای پایتخت، فدای روان شدن پایتخت شده است
شعارسال:احمد مسجد جامعی از حذف ناگهانی میدان "قیصر امین‌پور" توسط شهرداری منطقه 2 انتقاد کرد.

تهرانگردی این هفته مسجدجامعی به مناسبت ایام محرم، به بازدید از حسینه‌ها و تکایا اختصاص داشت و در کنار بازدید از این تکایا، مسجدجامعی به محل میدان سابق قیصر امین‌پور که حالا به چهارراه تبدیل شده است، رفت و از اقدام ناگهانی شهرداری منطقه 2 گلایه کرد و گفت: به نظرم پایان این گونه تصمیمات فرا رسیده است ، این کار نشان داد که همچنان خودرو حرف اول را می‌زند و خاطره‌ها و شعرهای پایتخت، فدای روان شدن پایتخت شده است.

وی با بیان اینکه در دوره شورای شهر سوم بنا به درخواست انجمن شاعران، میدانی به نام قیصر امین‌پور نامگذاری کردیم، گفت: نامگذاری میدانی به نام قیصر امین‌پور در زمان خود بسیار حائز اهمیت و صد البته سخت بود چرا که در آن دوره نامگذاری‌ها تنها به نام شهدای گرانقدر بود و تنها نام یک شاعر در میدانی گذاشته شد.

وی با بیان اینکه قیصر امین‌پور در زمان حیات‌اش اجازه نداد که به یاد و نام او مکانی را به نامش بگذاریم گفت: به هر حال نامگذاری انجام شد و تندیسی از وی توسط سازمان زیباسازی طراحی شد.

وی با بیان اینکه نامگذاری میدانی به نام قیصر امین‌پور تنها یک حرکت معمول نبود، گفت: بلکه یک آغاز و مقدمه‌ بود و حالا وقتی می‌بینیم که این میدان به راحتی تبدیل به خیابان و چهارراه شده است دلمان سوخت.

وی با بیان اینکه نباید به نفع خودروها چهره شهر را تغییر دهیم، گفت: درست است که رفع مشکلات ترافیکی پایتخت یکی از دو مطالبه مهم مردم تهران است و مدیریت شهری هم در حل آن پافشاری دارد اما نباید آسان‌ترین راه که حذف میدان و مجسمه قیصر امین‌پور از خاطره و هویت فرهنگی شهر است را انجام می‌دادند.

احمد مسجد جامعی در بازدید از حسینیه‌ها و تکایای منطقه کن با اشاره به این که کن دارای پنج حسینیه و تکیه بزرگ است که هر کدام از آنها بالغ بر 180 سال قدمت دارند، اظهار کرد: در تهران تقریبا در سال‌های گذشته تکایای مهم محلات شمیران، ری، تهران و ... را رفته بودیم، اما در حالی که کن قدمت دیرینه‌ای دارد، ولی کسی به سابقه، فرهنگ و آداب و رسوم آن توجهی نکرده است.

مسجد جامعی با اشاره به این که کن و سبقه فرهنگی آن مورد غفلت قرار گرفته است، گفت‌: این تهران گردی با رویکرد کن انجام شد هر چند که تکایای محلات دیگر نیز از تهران گردان دعوت به عمل آورده بودند که از قسمت‌های مختلف تکایای آنها بازدیدی داشته باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که نام‌ها، آداب و رسوم و ویژگی‌های کن در مراسم‌هایی همچون عزاداری امام حسین (ع) خاص است، خاطر نشان کرد: با این حال کن و آداب و رسوم آن در طی سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

مسجد جامعی با اشاره به این که هر چند که یک مقدار بانیان تکایا، ذوق زده شده و به مرور زمان تکایا را شیک و مدرن کرده‌اند و حتی اسباب و اشیای قدیمی را حالا در انباری نگه داری می‌کنند و این‌ در حالی است که هویت قدیمی موجب تقویت انسجام محلی می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که یکی از قدیمی‌ترین حسینیه‌های کن "حسینیه جامع کن" است که نماز جمعه‌ نیز در آن بر پا می‌شود، گفت‌: این حسینیه بیش از 150 سال قدمت دارد که متعلق به "حاج شعبانعلی" بوده است، اما شاهد هستیم که متاسفانه در موضوع و مرمت و احیا، این حسینیه هویت مورد غفلت قرار گرفته است و این حسینیه قدیمی را با تیر آهن و آجرهای جدید تزئین کرده اند، اما این در حالی است که سقف این حسینیه باز بوده و از چادرهای بزرگی که از اصفهان خریداری می‌کردند و نقاشی‌های زیادی نیز داشته‌اند سقف این حسینیه پوشیده می‌شد.

وی با اشاره به این که یکی از ویژگی‌های تکایای کن، غرفه غرفه بودن آن است، خاطر نشان کرد: هر حجره به یک طایفه تعلق داشت و آنها با آوردن سماور و اسباب پذیرایی مخصوص خود از اهالی طوایف خودشان پذیرایی می‌کردند.

مسجد جامعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که این حجره‌ها هنوز هم در تکایای کن وجود دارد، بیان‌ کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های محله کن داشتن چنارهای دوشاخه است که چنین چیزی در تهران وجود ندارد که من در ایتالیا مشابه این درختان را دیده بودم، اما در تهران این چنارهای دو شاخه وجود ندارد و حالا این چنارها به یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد محله "کن" تبدیل شده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران افزود: چنارهای دو شاخه محله کن بسیار منحصر به فرد هستند و به همین دلیل به شهردار منطقه پنج پیشنهاد دادیم تا با تملک مغازه و خانه‌های اطراف این چنارهای چند صد ساله، حریم درختان را حفظ کرده است تا به آنها لطمه ای وارد نکند.

وی در ادامه‌ از تکیه "دار قاضی" بازدید کرد و گفت‌: سقف این تکیه بزرگ نیز با چادر پوشانده می‌شد و چاله‌ای در وسط تکیه وجود داشت که عمود خیمه عزاداری امام حسین (ع) در آن قرار می گرفت و روی عمود نیز چادر بزرگ ایجاد می‌کردند تا در معرض باد و باران قرار نداشته باشند.

مسجد جامعی با اشاره به این که یکی از رسومات قدیمی قبل از ماه محرم این بود که فرد پینه دوزی برای چک نهایی پرده‌های عزای حسینی به تکایا می آمد، گفت‌: در این تکیه هم حجره‌هایی را دور تا دور تکیه می بینیم که نشان دهنده این است که هر طایفه یک جایگاهی داشته است و نکته قابل توجه این که تعزیه نیز در این حسینیه‌ها اجرا می شد که در حال‌ حاضر تقریبا دیگر به فراموشی سپرده شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در این تکیه گردی تابلوی مجلس "مجازات مسببان حادثه عاشورا" توسط مختار نیز دیده می‌شود، خاطر نشان کرد: در حسینیه "بالان" یک کتیبه وجود دارد که نشان دهنده این است که قدمت برخی از تکایا در محله "کن" به بیش از 180 سال می‌رسد و این کتیبه در گذشته درست بالای منبر جا داده شده بود، اما حالا در زیر بیرق عزاداری پنهان شده است.

مسجدجامعی در ادامه با بیان اینکه تکیه ای در کن وجود دارد که اطراف آن درخت وجود دارد و آنها برای اینکه صدمه ای به درخت وارد نشود، تکیه را کج ساختند گفت: این درخت تنومند در بیرون حسیسنیه قرار دارد و اهالی برای اینکه درخت اسیب نبیند ، عقب نشینی زیادی در ساختمان ایجاد کردند.

کمک یک میلیاردی شهرداری برای ساخت تکیه "درکه" در پیچ و خم‌های اداری پرداخت نشد

 تهران‌گردانان در ادامه به تکیه درکه رفته و از روند بازسازی این تکیه بازدید کردند و مسجدجامعی گفت: سال گذشته تکیه درکه مورد تجاوز و هجوم عده‌ای قرار گرفت و سوخت. متاسفانه تکیه به صورت صدرصدی سوخت و بسیاری از نمادها و وسایل قدیمی این تکیه نیز در آتش ذوب شد.

وی افزود: تکیه درکه در عزاداری‌های حسینی نقش مهمی را ایفا می‌کرد و از آنجایی که بانیان این حسینیه از سادات بودند، همه ساله هیأت‌های عزاداری برای تسلیت به این تکیه سر می‌زدند اما سال گذشته مورد حریق قرار گرفت و به صورت صددرصدی در آتش سوخت.

مسجدجامعی با بیان اینکه دو روز بعد از حریق تکیه درکه، به این منطقه سر زدیم و همان موقع کلنگ بازسازی به زمین زده شد، گفت: من مطمئن بودم که در این مدت کوتاه حسینیه درکه به مدار برمی‌گردد و امسال هم عزاداری حسینی در آن برگزار می‌شود، گفت: شهرداری تهران برای بازسازی این تکیه قدیمی مبلغ یک میلیارد تومان را در نظر گرفته بود اما متأسفانه در پیچ و خم کارهای اداری این مبلغ پرداخت نشد که مورد ناراحتی اهالی قرار گرفت.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران باید پیگیر و پاسخگو باشد، گفت: بانیان حسینیه که این تکیه را با خرج خود حدود 30 درصد ساخته‌اند به قواعد و قوانین شهری تن داده و متراژ زیادی را عقب‌نشینی کردند.وی با بیان اینکه آثار سوخته این تکیه قدیمی همچنان وجود دارد و پیشنهاد شده است که اولا این تکیه به همان سبک و سیاق قدیمی خود ساخته شود و همچنین گوشه‌ای از تکیه را برای به نمایش گذاشتن این آثار قدیمی اختصاص دهند، گفت: امیدواریم این تکیه که عمود انسجام تکایای دیگر منطقه است، مجددا به سبک و سیاق گذشته خود بازگردد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار23شهریور97، کدخبر: 97062311511، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
چرا باید ی دفه ای این میدان رو حذف کنن شا هم میخوان اسم شاعر رو بردارن
س.ق76
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
اسم قیصر امین پور قراره نام بلوار شهرداری بشه
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین