پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۰۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
يك روز مانده به آغاز تحريم‌هاي نفتي عليه ايران، مؤسسه مطالعات بين‌المللي انرژي در نشستي خبري از برنامه‌ريزي براي تبديل تهديد‌ها به فرصت در حوزه صنعت نفت خبر داد.

شعار سال: علی مبینی‌دهکردی، رئيس اين مؤسسه، با بيان اينكه ۲.1۴ میلیون بشکه معادل نفت خام، تلفات انرژی داریم که جلوگیری از آن راهکاری برای تبدیل تهدیدها به فرصت خواهد بود، مي‌گويد: تحريم‌هاي آمريكا بخش انرژي ايران را نشانه رفته است. در‌حا‌ل‌حاضر بخش انرژی مسیر دگرگون و پیچیده‌ای پیدا کرده که علاوه بر عناصر اقتصادی، فنی، محیط‌ زیست، امنیت، انرژی، واردات و صادرات و... کشورها تلاش مي‌كنند بازار دیگران را تصاحب كنند. مبيني با بيان اينكه اكنون در شرايط ويژه‌اي قرار داريم، مي‌افزايد: امروز روی حوزه انرژی ما تمرکز کرده و آن را تهدید می‌کنند و می‌گویند نفت را نفروشید و ما آن را صفر خواهیم کرد. به دنبال این هستند که مبادلات مالی مختل شود. ممکن است تا حدی این اهداف شدنی باشد؛ اما همه چیز را نمی‌توان کنترل کرد. وزارت نفت اين آمادگي را دارد كه با توجه به شرايط ويژه امروز، نوع قراردادهاي ويژه منعقد كند.او در ادامه به بحث روند تولید نفت کشور پرداخت و گفت: بر‌اساس عملکرد واقعی ما روزانه ۹.۲ میلیون بشکه معادل نفت و گاز تولید می‌کنیم و نزدیک ۶.۲ میلیون بشکه مصرف می‌کنیم و این در حالی است که توليد ناخالص داخلي کشور ۴۰۰ میلیارد دلار و بر‌اساس نرخ جاری ۶۸۰ میلیارد دلار است.رئیس مؤسسه مطالعات انرژی در مقایسه تولید نفت خام در سال‌های ۹۴ و ۹۵ بیان کرد: میزان تولید نفت خام ایران از ۱.۸۴ میلیون بشکه به ۳.۲۱ رسیده و این نشان می‌دهد که ما افزایش سریعی در تولید داشته‌ایم و آمریکا تلاش می‌کند که این عدد رشد نکند.او ادامه داد: بخش حمل‌و‌نقل در مقایسه سال‌های ۹۴ و ۹۵، ۴.۸ درصد رشد داشته و خوراک پتروشیمی ۱۴.۲۶ درصد رشد داشته که این ارقام بیان‌کننده رونق اقتصادی کشور است که ارزش افزوده بالایی داشته و نشان می‌دهد که از خام‌فروشی فاصله می‌گیریم.رئیس مؤسسه مطالعات انرژی اظهار کرد: رشد اقتصاد کشور در سال ۹۵ در مقایسه با ۹۴، هشت درصد بوده که باعث شده ۲.۴ درصد کاهش مصرف انرژی داشته باشیم که البته این رقم کاهش در مصرف به دلیل رشد اقتصادی است و نه صرفه‌جویی در انرژی.او در ادامه به همکاری مؤسسه مطالعات انرژی با یک مؤسسه انرژی در آلمان بر‌اساس تأکید وزیر اشاره و اظهار كرد: بر‌اساس‌این قرار است که نقشه انرژی ایران تهیه شده و سرمایه‌گذاری خوبی انجام شود تا فرصت‌های جدیدی در راستای صرفه‌جویی و بهبود مصرف انرژی حاصل شود.

17 ميليارد دلار صرفه‌جويي با افزايش راندمان نيروگاه‌ها
مبینی به بحث راندمان نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر ما راندمان نیروگاه‌های موجود را به اندازه شاخص متوسط اروپا تا سال ۱۴۰۴ برسانیم، نزدیک ۱۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی انرژی خواهیم داشت و از محل این صرفه‌جویی می‌توانیم تولید برق داشته باشیم؛ ضمن اینکه زمینه‌ای برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ خواهد بود.رئیس مؤسسه مطالعات انرژی در ادامه خاطرنشان کرد: با اعمال تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در بالادست نفت محدود می‌شود؛ اما با تدابیری که دولت و اروپا به کار بسته، احتمالا قابل حل خواهد بود. این را نیز باید در نظر داشت که قبلا هم ما شرکت‌های آمریکایی را در کشورمان نداشتیم. همکاری‌های ما با اروپا بود؛ بنابراین از این منظر نگرانی وجود ندارد.

قراردادهاي ويژه در انتظار صنعت نفت
او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به تغيير در قراردادهاي نفتي، افزود: وزارت نفت اين آمادگي را دارد كه با توجه به شرايط ويژه امروز، نوع قراردادهاي ويژه منعقد كند. وزير نفت هم اين ظرفيت و مقبوليت را در نظام موجود مديريت كشور در سطوح مختلف از‌جمله قوه قضائيه، مجلس و دولت دارد كه چارچوب‌هاي مد نظر خود را ارائه دهد؛ اما مهم‌تر از اين مسئله در‌حال‌حاضر، نوع سازماندهي بخش خصوصي در صنعت نفت است. بر‌اساس‌این بايد از ظرفيت عرضه يك ميليون بشكه نفت خام در بورس بهره‌مند شويم.

بلاك‌چين و بيت‌كوين جانشين سوييفت
رئیس مؤسسه مطالعات انرژی بورس نفت را نیز از دیگر راهکارهای وزارت نفت برای عبور از تهدیدهای کنونی و محل مناسبی برای جذب نقدینگی‌های بازار دانست. همچنین از سیستم‌های بلاک‌چین و بیت‌کوین می‌توانیم در نقل‌و‌انتقال منهای سوييفت استفاده کنیم.مبینی گفت: در‌حال‌حاضر بازار پیرامون ما تقریبا ۵۰۰ میلیون نفر غیر از جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و عراق هستند که همه واردکننده اند و اینها زمینه‌هایی هستند که می‌توانند به ما کمک کنند. ما می‌توانیم با کشورهای همسایه از طریق الگوی کنسرسیومی کار کنیم که در این راستا عراق یکی از زمینه‌های خوب است.

هيچ كشوري براي منفعت ديگري بازي نمي‌كند
رئیس مؤسسه مطالعات انرژی در ادامه با بیان اینکه هیچ دشمن و دوست دائمی وجود ندارد، گفت: هیچ‌کس برای منفعت دیگری بازی نمی‌کند. نباید توقع داشته باشیم اگر در جایی کشوری همکاری می‌کند، همه‌جا این همکاری ادامه داشته باشد. باید رویکرد تحمیلی را اصلاح کنیم. مثلا در یک بازار می‌توانیم با ترکیه مشترک باشیم و در بازاری دیگر با روسیه و این در همه شرایط یکسان نیست؛ بنابراین هرچه تعداد متغیرها بیشتر باشد و روابط افزایش یابد، کار آسان‌تر خواهد بود.

2.14 ميليون بشكه نفت خام، تلفات انرژي داريم
در ادامه این نشست حامد حوری‌جعفری، رئیس پژوهشکده فناوری مؤسسه مطالعات انرژی، نیز گفت: در‌حال‌حاضر تولید کل انرژی در کشور ما ۹.۳۲ میلیون بشکه معادل نفت خام است که ۵.۴۵ میلیون بشکه وارد سیستم انرژی می‌شود. از این میزان فقط ۳.۶۸ میلیون بشکه به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.او افزود: اگر تفاوت ۵.۴۵ و ۳.۶۸ را حساب کنیم و گازهای فلر را نیز به آن اضافه کنیم، ۲.۱۴ میلیون بشکه معادل نفت خام تلفات داریم که قبل از رسیدن به مصرف‌کننده نهایی است. حوری‌جعفری تصریح کرد: در‌حال‌حاضر ۸۰۵ هزار بشکه معادل نفت خام در نیروگاه‌ها به واسطه تبدیل به انرژی الکتریکی تلف می‌شود و روزانه طبق آمار سال ۹۵، ۵۳ میلیون متر مکعب نیز فلر می‌شود. تلفات پالایشگاه‌های نفت و گاز نیز دست‌کمی از نیروگاه‌ها ندارد. همچنین ۴۰ میلیون متر مکعب گاز غنی شده و ۱۲.۷ میلیون مترمکعب گاز سبک در واحدهای عملیاتی هدررفت داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 13 آبان 97، شماره: 3284


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
ا.ف75
امیدواریم واقعا همین کشور ها بتونن پول حاصل از خرید نفت رو بهمون بدن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین